Mazda 323: co te hoog hoog op toeren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 15i 16v

Hallo ik heb de mazda voor APK gedaan en afgekeurd op het co. Het probleem is dat de Mazda 323F Ba 15i 16v van 1997 op benzine/Lgg g3 is bij hoog toerental 2500/3000 toeren het co te hoog.Stationair is het goed het co maar op toeren moet hij 03 zijn en is 06. Dit doet hij op benzine en op lgg g3. De gasverdeler is vernieuwd nieuwe bougies maar probleem blijft. Wie kan mij de oplossing geven of heeft dit eerder bij de hand gehad.Ik heb het forum al ff door gespit maar kon er geen antwoord uit halen. Wie kan mij helpen...........

benny221

Geplaatst door benny221 (50) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Met alleen het percentage CO en geen klacht ovr de lambda waarde ben ik bang dat de katalysator niet meer werkt.
Weet je alle meetgegevens? Dus CO, CO2, O2, HC en lambda waarde bij verhoogd toerental?

benny221 (50), 9 jaar geleden

Dit zijn de gegevens: co 0.67% --- co2 13.07% ---- Hc 220 ppm ---- 02 1.12% ---- RPM Op toeren 1/min. lambda 1.025 brandstof = benzine co cor.0.73%
co 0.27% --- co2 12.60% ---- Hc 1492 ppm ---- 02 2.22% ---RPM Stationair 1/min. lambda 1.039 brandstof = benzine co cor 0.31%

Hoop dat je er iets aan hebt. Hoor het graag.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De opgegeven waardes komen niet overeen met die van een motor die een goede verbranding heeft. CO2 is te laag, HC is te hoog vooral bij stationair.
Het hele hoge percentage O2 bij stationair kan (mede) veroorzaakt worden door een lekje in de uitlaat.

Ik zou eens beginnen met een lektest om te zien of er geen lekke klep is en ook de uitlaat goed controleren op lekkage.
Die eventuele lekkage zou dan achter de lambdasonde moeten zitten, anders krijg je een heel ander beeld.

benny221 (50), 9 jaar geleden

bedankt ik ga een lektest doen.

benny221 (50), 9 jaar geleden

Zat een scheur in de las van de middendemper heb ik dicht gelast en de aansluiten kat/middendemper was niet dicht.Heb ik dicht gemaakt voor de APK gedaan vandaag herkeuring werd weer af gekeurd co te hoog bleef schommelen was nog steeds 0,67.Moest nog een eindje rijden op toeren en dan weer meten.Heb ik gedaan en was nog niet goed daarna heb ik de lichten aan gedaan en was het co 0,1. Dus hij is nu goed gekeurd APK zit er weer op we kunnen weer een jaar vooruit. Bedankt Old fort voor het meedenken.

benny221 (50), 9 jaar geleden

Probleem opgelost (zie hier boven) Apk zit er op we kunnen er weer een jaar er tegen aan. Bedankt old fort voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.