de co waarde van mijn 626 is te hoog bij verhoogt stationair. Heb al van alles geprobeert zoals:
-vacuumslang los getrokken
-injectiereiniger
-labda is gecheckt en is goed (ook bij viergasmeting)
-katalisator is nieuw
-bougies zijn nieuw
wat kan ik nog meer proberen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de lambda-sensor goed is en een goed signaal afgeeft heb je geen probleem met het Co.
Dus is er ergens iets toch niet goed.
Wat waren de waardes van de 4-gas test bij stationair en vehoogd toerental? (Co, Co2, O2, HC em lambda-getal).
Wat voor signaal geeft de lambda-sonde af? 10 seconden meten en dan laagste en hoogste waarde hier posten.
de co waardes waren:
* 0,3 stationair
* 0,82 verhoogd toerental
* lambda sensor 1,02
15 jaar
Die 1,02 is niet de SENSOR, maar een door de uitlaatgastester uitgerekende waarde.
Met deze beperkte hoeveelheid informatie kan ik niet veel.
ik zou je graag aan meer helpen maar meer heb ik niet. Maar het is toch raar dat de lambda goed is en stationair co ook, maar dat deze bij verhoogt toerental juist afzou moeten nemen en bij mij alleen maar hoger word..
15 jaar
Heb je de cat bij de dealer gekocht of een imitatie?
Catalisator is een goedgekeurde prof. sportcat.
15 jaar
Ja, die werkt dus niet. Ben bang dat je gewoon een nieuwe originele bij de dealer moet kopen.
Wat is goedgekeurd? en door wie goedgekeurd?
Wat is prof(essioneel)? En SPORT is meestal tegenstrijdig met goedgekeurd.
goedgekeurd: TUV gekeurd (vorig jaar is de auto ook gekeurd met deze kat bij het rdw zelf)
originele kat kan er niet onder, deze heeft te weinig flow waardoor hij bij 5500 toeren vlakt en niet meer trekt.
er zijn sportonderdelen die niet tegenstrijdig zijn en ook allemaal goedgekeurd zijn, je komt ze alleen niet zoveel tegen omdat ze behoorlijk aan de prijs zijn, en er heel veel troep op de markt is.
15 jaar
mijn auto is verre van standaard, maar in principe veranderd dat niks. Doordat ik alleen goedgekeurde onderdelen erop heb zitten en niet de gemiddelde troep die je op de meeste andere 'getunede' auto's vind.
de basis voor de verbranding blijft hetzelfde, deze is alleen krachtiger als bij een standaard mazda.
15 jaar
Tja, dat vertelde je er allemaal niet bij in het begin.
Ook zij je dat de kat nieuw was, nu zeg je dat hij er al een jaar onder zit.
Wat is er allemaal aan die motor gedaan? Inhoud groter? Andere nokkenassen? Ander inspuitsysteem?
veranderd aan mijn auto zijn:
pipercross luchtfilter syteem (gesloten systeem)
cyclone voor het gasklephuis geplaatst
dubbelmembraams brandstofdruk regelaar
facet brandstofpomp
magnecore bougiekabels
NGK laser platinum bougies
Luminition ontsteking
Luminition air/fuel ratiometer met lambda geplaatst
Yama uitlaatsysteem 55mm met 1 demper (TUV)
Revotec slangen en flenzen
in en uitlaatpoorten zijn geflowd
krukas gebalanceerd
dat is zo ongeveer wat er met mijn auto is gebeurd.
15 jaar
Voor mij werkt je kat nog steeds niet (of niet meer).
Er is Co na de kat (meer als je gas geeft) en er is nog O2 over die de kat normaliter zou moeten gebruiken om van Co Co2 te maken.
Hoe weet ik dat er O2 over is? Dat vertelt het lambda-getal mij. Zonder O2 en met dit percentage Co zou je een lambda-getal kleiner dan 1 krijgen.
Ik denk dat na 1 jaar je kat gewoon versleten is en je een nieuwe nodig hebt.
Ik zou voor de zekerheid eens de gassen meten Vóór de kat en dat eens vergelijken met de meting van Ná de kat.
Wat geeft je Lumenition meter aan tijdens stationair en verhoogd toerental?
Overigens gezien de wijzigingen zou ik geen sportkat gebrukt hebben, maar een gewone kat - zij het een paar maten groter.
niks bruikbaars.
alleen bij vollast of hoger als 4000 toeren krijg je een juiste meting op de meter gezien het feit dat zolang je in deellast onder de 4000 toeren rijd of gas geeft het motormanagement zichzelf constant afregeld.
15 jaar
maar als ik rijdende weg kijk in bij het versnellen staat die precies goed
15 jaar
Prima dat er geregeld wordt. Wat geeft die meter aan - minimum en maximum gedurende een flink aantal secondes?
Tijdens versnellen en vollast wordt er niet meer geregeld door de computer. Dan zul je inderdaad een constant getal zien.
Maar dat wordt ook niet gemeten tijdens de APK.
Als je sneller wilt, waarom dan een cyclone? Zo'n ding blokkeert de inlaatluchtstroom enorm. Meer turbulentie=meer weerstand. Geen wonder dat een auto er zuiniger door wordt maar een blokje hout onder het gaspedaal is goedkoper.
15 jaar
nico, heb je ervaring met de cyclone? kennelijk niet anders had je dit niet geschreven...
Als je wil weten hoe het werkt raad ik je aan om is op www.limpex-sport.nl te kijken en gewoon is te lezen hoe het werkt.
15 jaar
Heb je het effect van dit ding dan op een rollenbank gemeten? Zien is geloven in dit geval, en ik geloof nog niet.
[quote=Mark Robert]nico, heb je ervaring met de cyclone? kennelijk niet anders had je dit niet geschreven...
Als je wil weten hoe het werkt raad ik je aan om is op www.limpex-sport.nl te kijken en gewoon is te lezen hoe het werkt.[/quote]
Ik heb vroeger natuurkunde gehad op school. Meet het drukverschil over de cyclone maar eens als de motor flink belast is.
Dat ze beweren dat een auto zonder cyclone een verbrandingspercentage van minder dan 60% heeft is natuurlijk te zot voor woorden. Dat zou betekenen dat bijna de helft van de brandstof onverbrand in de uitlaat verdwijnt. Zoals zo vaak zouden dit soort systemen standaard op iedere auto zitten als ze zouden werken.
Bij sommige motoren vind je overigens wel inlaatpoorten die bedoeld zijn om de lucht zoveel mogelijk te laten wervelen (soms nog met aparte kleppen die de tweede inlaatpoort alleen bij hoge belastingen open zetten), maar die komen direct in de cylinder uit. In het voortraject hebben dergelijke truuks dus geen enkele zin.
Anyway, ik denk dat de suggestie van Oldford om ook voor de kat te meten een goede is. Dan weet je of het de kat is of iets anders.
15 jaar
Nico, het is nog veel erger: ze beweren dat zonder cyclone er maar 20 to 30% verbrandt.
Met cyclone wordt dat 60 tot 80% of te wel 3 tot 4 keer zo veel.
Er is een aloude wet die zegt dat je 300 gram benzine nodig hebt voor elke Kw die een uur lang gelevert wordt.
Als er 3 tot 4 keer zo veel ZOU verbranden dan krijg je dus 3 of 4 Kw. Ik dacht het niet.
Inderdaad, als het werkelijk zou werken, dan liepen de auto-fabrikanten de deur plat om maar aan de wettelijke eisen te voldoen en geen boetes te krijgen omdat hun wagenpark te veel uitstoot.
Kortom, weer zo'n product dat bij de gebruikers tussen de oren zit, een hoop geld kost, maar verder weinig doet.
[quote=Mark Robert]nico, heb je ervaring met de cyclone? kennelijk niet anders had je dit niet geschreven...
Als je wil weten hoe het werkt raad ik je aan om is op www.limpex-sport.nl te kijken en gewoon is te lezen hoe het werkt.[/quote]
Als de cyclone zoveel effect heeft zodat de motor beter loopt, dan zou ik de cyclone er eerst afhalen, dan zou je probleem met je verbranding / uitlaatgassen veel duidelijker moeten worden, kun je het probleem oplossen en dan weer de cyclone erop, dan moet het ruim goed zijn.
dat de cyclone werkt en niet tussen mijn oren zit is zeker. Als je naar mijn bougies kijkt met en zonder cyclone is een wereld van verschil en zie je gewoon dat de verbranding vele malen beter is..
maar even terug naar het begin.. die cyclone zit er al 5 jaar in en is er ook al 5 jaar mee gekeurd, dus dat is niet het probleem op dit moment..
15 jaar
Je wilt antwoord op je vraag, maar als ik technische informatie vraag om een beter antwoord te geven, dan wordt die informatie niet verstrekt.
Wat wil je dan voor antwoord? Iets dat gebaseerd is op de info die ja al gegeven hebt? Dat antwoord heb je al, de kat is overleden.
Mark
Die cyclone kun je beter in de vuilnisbak gooien..werkt voor geen meter dat ding ( een turbo werkt beter ),het enige waar het helpt,is in de beurs,die word er snel beter van,en die man van limpex kan vertellen tot morgenvroeg,allemaal leuk en aardig,maar geloof me..dat zijn niks anders dan verkooppraatjes,heb daar ervaring mee,ook met de cyclone,pipercrossfilter,benzinedruk regelaar,wil je echt een hoop vermogen halen,kost het aardig wat euro's en ben je er nog lang niet.
Maar even on-topic gaan nu..
15 jaar
Nog even wat links over het nut of onnut van apparaten als de Cyclone.
http://www.fuelsaving.info/
http://www.fuelsaving.info/debunk.htm
http://www.fuelsaving.info/turbulence.htm
deze apparaten vallen in de categorie troep en zijn dus ook niet vergelijkbaar
15 jaar
Ah, we hebben een expert onder ons.
Snap ik alleen niet dat je een klein probleempje als een beetje teveel Co niet kan oplossen met al die enorme kennis van je.
Maar je zult het zonder mij moeten doen.
Die apparaten komen op hetzelfde neer en hebben dezelfde functie dan je er nu op hebt zitten..
De werveling zit tussen 'je oren' en niet in die cyclone..
15 jaar
na deze hele discussie heb ik vandaag opnieuw een viergastest gedaan.
het resultaat hiervan is dat ik met cyclone een co waarde heb die 0,2 lager is dan zonder cyclone....
15 jaar
Heb je al eens voor en na de kat een 4-gas meting gedaan? Zonder die meting kun je de kat niet uitsluiten en je probleem niet oplossen.
15 jaar
nee heb ik nog niet gedaan, moet ik namelijk voor op een brug staan en die heb ik niet.
maar kreeg vandaag een nieuwe temperatuursensor om te proberen, als die kapot is word het co ook te hoog dus ga dat eerst proberen. heb mijn luchfilter schoongemaakt en mijn branstoffilter vervangen, daar kwam ook nogal wat zooi uit.
dus hoop nu wel een goede meting te krijgen. morgen weet ik hopelijk meer..
15 jaar
Geef is een overzicht van een voledige 4 gas meting! CO CO2 HC o2. en lambda getal. Dan is er misschien wel wat duidelijk.
En als je rijstijl dermaten aan sportieve kant is dan en veel hard rijd vol belasting kun je je kat ok wel naar buiten stoken.
En een sport kat voldoet vaak aan lagere mileu eisen. dan komt ie misschien als hij nieuw is wel door een meting maar namaten van gebruik verbrand hij en neemt werking af. Sportkatalysatoren voldoen vaak aan lagere normen. euro 2 of 3. Bij race en rally waren de regels wat minder streng. tegenwoordig is het wel gelijk maar worden ook nog de mindere verkocht
heb het probleem inmiddels gevonden.. koelwater temperatuursensor was kapot..
15 jaar
hoe ben je daar achter gekomen ??
na een tip van de dealer, is een van de weinige dingen die kapot gaat bij dit type als het om co-gaat, motor loopt niet warm ofzo, alleen doordat de ecu wel een signaal krijgt dat die warmer word spuit die te veel in.
15 jaar
mooi dat het probleem opgelost is;
bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
[quote=Mark Robert]na een tip van de dealer, is een van de weinige dingen die kapot gaat bij dit type als het om co-gaat, motor loopt niet warm ofzo, alleen doordat de ecu wel een signaal krijgt dat die warmer word spuit die te veel in.[/quote]
Als de sensor afwijkt denkt de ecu dat de motor 'kouder is' en spuit dan meer brandstof in :-)
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar