close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Computer (ecu) defect? Hoe kan ik hem uitlezen?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2i

Het probleem bij mijn Mazda is dat hij goed start en aanslaat, maar daarna slaat hij meteen weer af. De inlaat, uitlaat en ontsteking zijn in orde, daarom vermoed ik dat de ecu kapot is. Mijn vraag is nu hoe ik dat kan controleren, zodat ik zeker weet dat het de ecu is. Verder zou ik ook graag weten hoe ik de codes die de computer aangeeft kan uitlezen (als hij niet kapot blijkt te zijn). Kan dit met behulp van het motorcontrole lampje? Of moet ik hiervoor echt naar de dealer? Aangezien de auto niet rijdt, zou dit nog lastig worden...

Alvast bedankt

Geplaatst door

Frits1982 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Frits,

Als de motor afslaat kun je hem dan weer gelijk starten???
Hoe reageert de toerenteller dan???(langzaam of snel terug)
ECU twijfel ik niet aan, zijn van Mazda beresterk!!!
Motorcontrolelampje heb je niet!!!

Ik denk dat de motor bij iederekeer starten heel ff benzine krijgt.......waarschijnlijk is iets mis met de brandstofschakelaar in luchthoeveelheidsmeter of de stekker ervan (grijze kasje op de luchtfilter)

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Ja ik kan de motor daarna gelijk weer starten. Hij doet iedere keer precies hetzelfde. Misschien moet ik er bij vertellen dat ik een keer heb zitten sleutelen aan de auto zonder de accu los te maken. Daarna had hij ook deze problemen. Ik heb gehoord van iemand dat als je dan een massakabel losmaakt, hij dan massa gaat zoeken via de ecu en dat daardoor de ecu kapot kan gaan. Dit leek me wel een logische verklaring, daarom wil ik graag zeker weten dat het de ecu is, zodat ik op zoek kan gaan naar dat onderdeel.

En als ik geen motorcontrole lampje heb, kan ik dan de ecu helemaal niet uitlezen? Want als er iets mis is met de luchthoeveelheidsmeter, zou hij dat toch aan moeten geven?

Bedankt.

Frits1982 0

17 jaar

Je kan evt. een pluskabel vanaf de accu regelrecht op de benzinepomp zetten (onder de achterbank) dan BLIJFT de pomp i.i.g. draaien..............)

Een defecte ECU??? je hebt me nog niet overtuigd!!!

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Mijn benzinepomp werkt goed, dat heb ik al nagekeken. En, zoals ik al zei waren de problemen ontstaan nadat ik een paar kabeltjes van een relais had gestript en die massakabel los had gemaakt. Daarna alles precies hetzelfde vastgemaakt. En toen kon ik niet meer rijden. Bovendien zegt die persoon dat hij uit ervaring spreekt.

Daarom wil ik als eerste zeker weten dat het mijn ECU is en het liefst gelijk checken wat de ecu voor codes aangeeft. Weet je echt niet hoe ik dit kan controleren? Of wordt dit een gevalletje Mazda dealer? Zou ik daar de ecu ook los mee naar toe kunnen nemen? Weet je misschien ook of deze mazda ODB1 of 2 compatibel is of iets anders?

m.v.g. Frits

Frits1982 0

17 jaar

OK. Het was niet de ECU. Van de week een andere geprobeerd en hij deed precies hetzelfde. Je vroeg ook hoe de toerenteller reageert. De motor zakt gewoon meteen weer in na het starten, dus ik zou zeggen dat-ie snel terugzakt...

En over die brandstofpomp: Die hangt toch in de tank? Er gaan nogal wat draden daar naartoe, dus waar moet ik die pluskabel precies op aansluiten? En is dat niet slecht voor de pomp?

Kan het ook de ontstekingsmodule zijn? Of zou hij dan helemaal niet moeten starten?
Alvast bedankt.

Frits1982 0

17 jaar

Hoi Frits, wat jammer nou, geen defecte ECU .........)ik zij toch:" beresterk"!!!!hahaha

Als de toerenteller zakt naarmate het motortoerental zakt, dan lijkt de ontsteking ok
Als de toerenteller sneller zakt (in 1keer terug valt) dan het motortoerental dan lijkt het op een defecte ontstekings module.

De benz.pomp hangt idd in de tank, de 2 dikkere draden zijn van de pomp, (1 massa en 1 plus)de pomp is iig plus geschakeld, dus de massakabel ligt vast aan massa, de rest is van de vlotter en legetank indicator........)

suc6

Gr. Jack

Jack T 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.