ik heb een probleem met het contactslot. Heb ik al eerder over gepost. Klik en meer niet. En als ik de startpositie vasthoud dan na verloop van tijd in eens wel. Dus ik ben maar weer eens het www gaan onderzoeken voor antwoorden.
een aantal vragen:
1 Ik las hier op forum in een andere post ets over een hall sensor die daar iets mee te maken zou kunnen hebben, wat is dat?
2 kan zo'n contactslot makkelijk worden vervangen? of moet ik daar voor naar een (dealer)garage?
3 ik wil de omhuising bij de stuurkolom loshalen om toch eens beter te kunnen kijken. Kan dat makkelijk en is er iets waar ik dan op zou kunnen letten?
4 Het groene lichtje wat daar zit om in het donker het contactslot te kunnen vinden brandt ook niet meer. Wijst dat ergens op?
bij voorbaat dank voor reacties.
ant
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hall-sensor heeft niets met het contactslot te maken en ik betwijvel of deze auto uberhaupt wel een hall-sensor heeft.
Contactslot heeft een aantal (mechanische) beveiligingen, dus iets minder gemakkelijk te vervangen.
Nog belangrijker is dat een nieuw (ander van de sloop) contactslot een andere sleutel nodig heeft, die ingeleerd moet worden door de dealer, anders slaat de motor niet aan.
sla eens een keer met een hamer op de startmotor,of pak een spanningzoekertje en kijk bij je sleutel op starten ofdat je spanning krijgt op het kleine draadje op je startrelais van je startmotor,eventeel even stekkertje eraf trekken kun je dit keer op keer testen zonder dat ie start,en groene lichtje brand niet meer kan lampje of ledje kapot zijn
14 jaar
dank heren,
@ Oldford: Ik heb een 'ouderwets' slot met een sleutel zonder electronica e.d. geen startonderbreker, immobilizer of afstandsbediening
@ Robby: garage constateerde ook dat het eufel bij het slot lag en niet bij startmotor. Of start relais hou ik ook nog open als optie. En onder de motorkap weet ik hoe ik olie moet peilen/bijvullen en hoe ik de bougies er uit en in kan krijgen. Verder zou ik het verschil niet zien tussen startmotor en dynamo, laat staan welk draadje/stekkertje van een relais is. Ik snap het in theorie een beetje.
Als de motor niet aanslaat hoor ik een klik uit de buurt van het dashbordkastje, relais zit daar en niet op de startmotor?
Ant
14 jaar
Ik heb geen idee hoe zo'n contactslot werkt maar zou het kunnen dat niet het slot zelf maar een versleten sleutel de boosdoener is?
Ik heb de sleutel die mijn vrouw gebruikte in gebruik genomen. Mijn vrouw rijdt vooral in haar eigen auto en erg weinig in deze auto. En het probleem is minder geworden.
Dus als deze theorie klopt dat de (zichtbare) slijtage van de sleutel de oorzaak is kan ik dat toetsen door de sleutel een heel erg weinig dikker te maken, vooral op de slijtage plekken.
zinnige theorie?
bestaat er iets wat je dun op de sleutel kunt aanbrengen en erg hard wordt?
Ant
14 jaar
Electrisch gedeelte achter op het contactslot kapot
Ik heb de beschermkap bij het stuur weggehaald en ik zie rechts van het slot twee stekkertjes. Die heb ik los gehad en toen draaide wel de startmoter maar sloeg de motor niet meer aan. Aan de achterkant van de sleutelcylinder, dat is dan aan de andere kant van de stuurkolom, zitten ook stekkertjes maar die kon ik niet los krijgen omdat het dashboard er te dicht op zat er ik er daardoor niet goed bij kon komen.
Ik kan verder niets zien van een electrisch gedeelte achter op het contactslot. Dat zal dan in de cylinder zelf zitten. Lijkt me een ramp om te vervangen. Tijdens het losmaken steeds weer tussendoor gestart en dat deed ie ook!
Anyway, de boel weer in elkaar gezet en hij start weer gewoon. Misschien een vuiltje ergens in het contact?
Ik zal eens zien hoe lang dit goed gaat.
Ant
14 jaar
dat ging niet lang goed. dus dat was geen oplossing.
Ik merkte laatst dat de startmotor wel een begin maakte maar toen stokte. alsof die zich vergiste en besloot niet rond te draaien. Dan ligt het toch aan de start motor?
eigenlijk kan ik het contact slot toch wel uitsluiten want ik hoor ook een klik aan de andere kant van het dashboard dus het contact zelf doet wel wat alleen komt het na die klik niet bij de startmotor.
ik ben bang dat de garage er makkelijk een nieuw slot in zet en als dan blijkt dat het toch niet werkt dan ook nog een nieuwe startmotor en als dat ook niet werkt dan weer..... m.a.w. ik ben nog niet overtuigd van een goede diagnose.
Ant
14 jaar
is er al een oplossing voor dit probleem?
wij hadden vorige week precies hetzelfde !
14 jaar
[quote=patrieske29]is er al een oplossing voor dit probleem?
wij hadden vorige week precies hetzelfde ![/quote]
Nee nog steeds niet. Ik rij er gewoon mee rond en soms is het wat lastig, vooral als ie per ongeluk onderweg afslaat. Laatst apk gehad maar bij de garage deed ie het gewoon! Ik had het wel verteld maar ja hij deed het gewoon.
Ik ben niet deskundig maar ik denk ergens een draadbreuk of een zwakke component, (relais, elco?) tussen contact en startmotor.
Als jullie een diagnose hebben hoor ik het graag.
Ant
14 jaar
Als je een 626 van 1998 hebt moet je een startblok. hebben. Chip zit in de sleutel.
Electr. gedeelte achter contactslot gaat wel een defect. Dit kun je los vervangen.
Onze auto is net terug van garage, mede doordat bij ons de tail zekering er iedere keer uitklapte...
wat bleek.... echt een hele hoop gesmolten kabeltjes ergens onder het stuur, kortsluiting van kabel dimlicht etc.
hele electrische circuit laten nalopen dus.
wellicht dat dit dus ook het probleem veroorzaakte dat hij soms bij sleutel omdraaien alleen maar een tikje gaf ergens onder het stuur/dashbord, en niet wilde starten.
14 jaar
John Hommen,
dank voor je reactie maar...
ik heb GEEN startblokkering, althans nooit geweten als dat wel zo is. ik heb nog nagezien in autoweek carbase en daar staat het ook niet bij.
auto start ook, maar niet gewoon. Soms duurt het even. Geen traag ronddraaiende startmotor. niets. alleen klik bij sleutel in start positie draaien. tot dat de motor 'gewoon' start. en soms start ie wel ineens gewoon.
Ant
14 jaar
patrieske,
doet me eraan herinneren dat het begonnen is nadat ik een nieuwe autoradio heb ingebouwd en dat ie erg heet werd (merkte ik toen die wel aangesloten maar nog niet ingebouwd was). Wie weet is er iets in die kabelspagetti achter de radio aan de hand. Ik zal hem er weer eens uithalen. maar volgens mij is dat alleen radiobekabeling.
Ant
14 jaar
oud topic wat nog open stond kan dicht
ant
11 jaar
We zien graag hoe het is opgelost. Sluiten v/d topic alleen levert ook geen tips voor anderen op.
Ik zou idd graag willen horen wat de oplossing (als die er is) nu was. Ik heb sinds kort last van het zelfde euvel met mijn Mazda 626 uit 1998.
Het is een aantal weken geleden begonnen (toen af-en-toe en meestal bij een tweede poging dat hij wel start) maar is ondertussen eigenlijk elke ochtend een probleem (en ik het meerdere malen moet proberen).
Voordat dit probleem begon heb ik ook problemen gehad met de autoradio, hij viel af en toe zomaar spontaan uit tijdens het rijden (maar daar heb ik nu dan weer helemaal geen last meer van).
11 jaar
Het slot zit in een soort kolom die schuin van rechts naar links loopt. rechts zit het slot met ontvanger. aan de achterkant van het slot, aan de linkerkant van de stuurkolom zit een kunstof schakelaar. Die kan je redelijk makkelijk los maken en volgens mij hadden we die toen vervangen. post nr 6 wijst daar ook op.
Ik rij inmiddels in een andere 626.
succes
11 jaar
oplossing staat in vorige post
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar