close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: dashboard lampjes gaan zwakker branden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Ik heb de auto nu 2 jaar in mijn bezit en toen was het ook al , als ik groot licht op zet of als ik een raam elektrisch dicht doe en het raam is helemaal dicht en hou even de knop nog ingedrukt dan gaan de dashboard lampjes zwakker branden.
Ik heb gekeken of er onder de motorkap een aarde draad geen goed contact maakt maar kon niets vinden ik weet niet of dat er mee te maken kan hebben
iemand enig idee.

Alvast bedankt

Gr Ron

Geplaatst door

ron62 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er kunnen verschillende redenen zijn, waarom er (tijdelijk) zoveel minder spanning op de dashbord lampjes staat..
1, de koplampen of de electrisch bediende ramen, (vooral als het electromotortje niet meer draaien kan) gebruiken zoveel stroom dat de akku spanning merkbaar lager is.. Als de motor op dat moment niet draait, is dat heel normaal. De dynamo laadt dan niet.
2, doet het euvel zich voor bij draaiende motor, dan kan het zijn dat de dynamo nog onvoldoende vermogen levert, gewoon omdat deze (nog) niet snel genoeg draait. Dit test je door de verbruiker aan te zetten terwijl je de motor ongeveer de helft van gebruikelijke stationaire toerental sneller laat draaien..

Als de dynamo echter altijd al voldoende laadt, (eventueel meten met een Voltmeter op de akku. (12,6 Volt in rust en hoger bij draaiende motor) blijft de slechte verbinding in de bedrading over. Ik zou mijn aandacht dan richten op de gezamelijke massa van het instrumenten paneel. ook dit is te meten met een gewone voltmeter (multimeter. Onderling mag er nooit meer dan 0,3 volt spanningsverschil zijn tussen welke 2 massapunten dan ook.

Spanningsverlies treedt alleen aar op als er verbruikers zijn ingeschakeld. Hoe meer stroom door een (slechte) verbinding, hoe meer spanningsverlies.

Nog wat vuistregels... Totaal niet meer dan 0,5 volt verlies, per kant plus of massa max 0,3. per verbinding 0,1 en per lengte van bv 1 meter niet meer dan 0,1 Volt..

Bedankt voor je reactie Cor,

Ik was vergeten erbij te zetten dat het ook gaat over de dimlichten
Ik heb vanavond de auto stil staand 4000 toeren laten draaien met de dimlichten aan en als ik dan op de elektrische raam bediening druk dan zie ik ook mijn dim verlichting iets zwakker worden en de dashboard verlichting. Kan het dan wel een aarde probleem zijn ook omdat ook mijn dim verlichting iets zwakker word.Ik zal kijken de dynamo via de accu meten.

Gr Ron

ron62 0

11 jaar

En als je de schakelaar los laat , brandt alles weer normaal ?
Zoja , niets aan de hand.
Verder werkt alles goed , laadspanning goed ? 14.5 v max 13.6 min.

kaleido 1 6565
badge vip badge

11 jaar

Hoe meer verbruikers er worden ingeschakeld, hoe meer stroom er wordt gebruikt, hoe meer spannings verlies er is..Maar ook hoe meer moeite de dynamo heeft om voldoende te laden. En ook daardoor is er spanningsverlies... Ik denk dat je te maken hebt met de normale reactie van een goed functionerend systeem.

kaleido 1,

Ja inderdaad als ik de schakelaar los laad is alles weer normaal

Bedankt voor je reactie



[quote=kaleido 1]En als je de schakelaar los laat , brandt alles weer normaal ?
Zoja , niets aan de hand.
Verder werkt alles goed , laadspanning goed ? 14.5 v max 13.6 min.[/quote]

ron62 0

11 jaar

Cor,

Verder werkt alles gewoon goed alleen dat de lampen iets zwakker branden maar het zou dan best kunnen zoals je zegt dat het normaal is

Nogmaals bedankt voor je reacties

Ron


[quote=cor van jaarsveld]Hoe meer verbruikers er worden ingeschakeld, hoe meer stroom er wordt gebruikt, hoe meer spannings verlies er is..Maar ook hoe meer moeite de dynamo heeft om voldoende te laden. En ook daardoor is er spanningsverlies... Ik denk dat je te maken hebt met de normale reactie van een goed functionerend systeem.[/quote]

ron62 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.