close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: DiTD slaat niet meer aan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 16v

Hallo,
Nadat ik net geprobeerd heb diodes tussen de temperatuursensoren van de intercooler en luchtinlaat te plaatsen en een weerstandje (390ohm) bij de temperatuursensor van de brandstofpomp ertussen gezet,
Maar sloeg niet meer aan. Toen heb ik de diodes een voor een ertussen weggehaald en ook het weerstandje weg, maar slaat alsnog niet meer aan. Is dus nu weer origineel maar heb een probleem veroorzaakt. Ik kan het alleen niet meer vinden.

Geplaatst door

Jermaniac (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slim bezig...ga maar naar de dealer om de auto uit te lezen.

Hans4040 1205
badge vip badge

11 jaar

Toch even controleren of alle stekers en draden weer aangesloten zijn. Uitlezen kan ook door TEN en GND met een draadje in de diagnose steker door te verbinden. Bij de betere bibliotheek hebben ze een vraagbaak van deze auto waar de exacte procedure en foutcodes in staan.

Nico8119 0

11 jaar

Ik vermoed dat het probleem dieper ligt, m.b.t. de brandstofpomp.
hij wil aanslaan als ik remreiniger in het luchtfilter heb gespoten, maar daarna niet meer, zonder het spul.
Gelijk schiet hij naar 1500 rpm en klinkt erg rauw maar blijft dan wel netjes lopen.

Ik had het nog niet verteld, maar als de motor warm is, start hij (vrijwel) niet 19 van de 20 keer.
Nu heb ik wel een donor, maar het is al een hele klus om die hele brandstofpomp los te halen (zit er nog op), dus het uitwisselen gaat ook wel duren gok ik.
Zit ik wel in de goede richting te denken?

Ik heb nog niet geprobeerd foutcodes uit te lezen

Jermaniac 0

11 jaar

Had je dat probleem met slecht aanslaan al eerder? Kijk eerst of de distributie op tijd staat en probeer de spill-valve eens schoon te maken: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... (smeer voor het indraaien van de spill-valve een heel klein beetje vaseline op het schuine gedeelte bij het schroefdraad)

Nico8119 0

11 jaar

[quote=Nico8119]Had je dat probleem met slecht aanslaan al eerder?[/quote]
Ja, alleen als de motor warm is.
Maar nu dus ook als hij koud is. Ik vrees dat hij gewoon steeds erger wordt totdat hij niet eens meer stationair loopt.
Over het inhouden is mij niks bekend, wel stotterde hij een poos terug met koude motor; wat pas na 15 minuten rijden ophield.
Ik had een dop 38 besteld bij Datona in Haulerwijk, en had toen de spillvalve los gehad, maar niets aan gedaan (wat zit dat ding vast trouwens!) Na het herplaatsen starte hij niet meer, heb er nog een beste tik aan gegeven met die dop (nog vaster dus) en liep toen wel weer. Dat komt dus best precies met de positie.

Op het 323forum heb ik wel een forumlid kunnen vinden die zijn TCV - 096360-0760 van Denso had vervangen, omdat hij lekte.
Maar die heeft geen problemen gehad met starten; hij is nu al richting de 400.000km! Dus ik ga binnenkort die maar eens vervangen, is makkelijker dan die hele pomp!

Jermaniac 0

11 jaar

De spill-valve hoeft helemaal niet zo vast te zitten. Volgens de specificaties 50Nm en dat is de helft waarmee de wielmoeren worden vastgezet. Je moet de spill-valve denk ik wel even schoonmaken. Ik heb daarvoor een potje met ethanol gebruikt en de klep een flink aantal keren open/dicht laten gaan. Dat kan met een 1,5V nimh accu als je geen labvoeding hebt.

Nico8119 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.