Mazda 6: DPF lampje brand en soms in noodloop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CITD 89KW

Beste mensen

een klant van mij rijd een Mazda 6 2.0 CITD 89kw met roetfilter (DPF)

nu belde hij mij gisteren op dat het DPF lampje gaat branden onder het rijden, het motormanagment lampje gaat soms ook aan.
soms kan hij niet harder dan 80km/h

heb hem verteld dat hij een half uur boven de 40 km/h en boven de 2000 t/min moest gaan rijden

vandaag belde hij weer dat het lampje weer brand en dat de auto in noodloop gaat


Heeft iemand ervaring met dit verschijnsel?

Wordt er wel eens een roetfilter vervangen?

ik krijg hem maandag binnen voor controle

foutcodes moet ik nog uitlezen



historie van de auto is 125000km

en dat ik afgelopen dinsdag grote beurt heb uitgevoerd

vervangen distributie riem (origineel mazda), luchtfilter, brandstof filter, oliefilter, en olie ververst (5w30 roetfilter olie laag as getal)

tijdens proefrit niets bijzonders opgevallen.

alvast bedankt

vw_audi

Geplaatst door vw_audi (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

stevendochy (0) PRO, 15 jaar geleden

1e tip, laat de klant niet lang op deze manier rijden, of de roetfilter raakt volledig verzadigd waardoor deze niet meer te regeneren valt !!! en te vervangen wordt wat anders nooit noodzakelijk is.

Deze stappen doe ik steeds bij dergelijk probleem:
1)roetfilter manueel regeneren
2)controleren of er een update voor de PCM aanwezig is
3)injectoren leerfunctie laten uitvoeren
4)via datalogger berekende accumulatiehoeveelheid en effectie waarde controleren terwijl er meegereden wordt op de snelweg, eventueel controleren of er een abnormale snelle verhoging wordt vastgesteld.
5)leidingen van de druksensor doorblazen (richting filter toe)
6)klant uitleg geven over de dpf en het noodzakelijk zijn dat we wagen frequent langere afstand aflegt.
7)probleem er terug: vermoedelijk een injector vervuild waardoor er te snel teveel roet in de filter raakt en regeneren onmogelijk wordt.

stevendochy (0) PRO, 15 jaar geleden

ik zie dat je 5W30 olie heb ingedaan / er mag enkel olie in van het type ACEA-1 JASO norm !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vw_audi (0) PRO, 15 jaar geleden

deze 5w30 is van mobil met goedkeuring van mazda voor roetfiltermotoren.

probleem is opgelost roetfilter was niet op de juiste manier geregenereerd

klant reed met een telaag toerental ca 1800t/min

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.