Hallo,
Heb al wel het enige gelezen over het afsluiten van de EGR klep.
Omdat de APK weer voor de deur staat en het meestal net of net niet goed gaat met de roetmeting wil ik 'm toch maar eens gaan afsluiten. Heb wel eens het vacuumslangetje van de klep losgemaakt maar dan begint na enige tijd het motormanagementsyteem te vervelen door het voorgloeilampje te laten knipperen. Dat laatste wil ik dus niet. Wil 'm gewoon afsluiten zonder dat het motormanagement dat merkt. Zijn er mensen die goed ervaringen hebben met het afsluiten met een plaatje met of zonder gaatje waardoor het motormanagement niet begint te vervelen. Wie weet hoe groot dit gaatje moet zijn en waar ik dat plaatje nu precies moet plaatsen. Onder aan de klep of ergens in de leiding? Misschien iemand een foto? En is het makkelijk te doen of moet ik veel losnemen. Een weinig uitleg zou ik zeer waarderen. En tot slot de vraag of ik er tijdens de APK gelazer van kan verwachten?
Groet, Conradus
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb dezelfde auto. De EGR klep zit met 2 moertjes vast aan het motorblok. Als je deze moertjes loshaalt, dan kun je de EGR klep naar voren halen. Nu kun je een plaatje tussen de EGR klep en de motor steken. Als je de moertjes weer vast draait, dan klem je het plaatje vast. Een gat in het plaatje is niet nodig.
Mijn auto kwam hiermee uitstekend door de APK en steekproef herkeuring (kreeg nog een compliment vanwege de roetmeting).
Nico,
Dus die twee bouten tegen het motorblok waar je vanaf de voorzijde tegenaan kijkt?
Moet je de pijp die met die grote bout vastzit daar niet voor los draaien?
Hoe heb je de signalering omzeilt?
Heb je misschien een foto?
Wat een vragen He?
Conradus
17 jaar
Als je de moertjes los hebt, dan kun je de EGR klep zonder problemen een centimeter heen en weer halen. De wartel aan de onderkant kun je laten zitten (daar kom je ook moeilijk bij en je hebt een grote sleutel/bahco nodig).
De signalering omzeilen is niet nodig. Een plaatje is voldoende. Het motormanagement kan niet zien of er daadwerkelijk iets door de EGR klep stroomt of niet.
17 jaar
Ik heb 'm afgedopt, zie bijgevoegde foto. Ging toch best nog wel moeilijk om 'm d'r tussen te krijgen. Die pot daarboven zit best wel in de weg en zover kon ik 'm niet uit elkaar krijgen. Heb er daarna even mee rondgetuft maar d'r komt best nog wel af en toe een aardige rookpluim uit. Wel een beetje vreemd toch? Zou dat het het nog in de inlaatspruitstuk aanwezige roet zijn?
groet, Conradus
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar