Mazda 121: exstreem hoog benzine verbruik

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 13 16 klepper

sind 2 weken klaagt m,n vrouw dat hij veel verbruikt uitgerekend 1op6.2
heb gekeken naar lekkage niks te vinden heb er mee gereden nou valt me op dat de motor niet op toeren komt lijkt net of hij inhoud
bij goed gas geven roet hij ook en met stationair blijft hij dat ook even doen
hij slaat wel gouw genoeg aan maar slaat dan ook een keer af daarna niet meer
zou het kunnen zijn dat de katelisator dicht of kapot is en kun je dan ook het hoge verbruik hebben

graag jullie visie hier op

gr Angelino

pino9118

Geplaatst door pino9118 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 121? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Katalysator kan dicht zitten als gevolg van het hoge verbruik, het is niet de oorzaak daar voor.
Is de uitlaat dicht, vooral het 1e stuk? Er zijn geen slangentjes lek of los?

pino9118 (0), 14 jaar geleden

hoi old ford

zo ver als ik heb gezien is er niks los
of de uitlaat dicht zit weet ik niet hij geeft genoeg druk achter uit de uitlaat.
als de ontsteking niet goed start heb ik dan ook kans op een hoog verbruik
heb er wel aan gevoeld maar die zit goed vast.

probeer morgen op de brug te kunnen en te kijken of de uitlaat los te krijgen is en/of dicht zit.

gr angelino

pino9118 (0), 14 jaar geleden

hoi ben met de auto naar keurings station geweest daar bleek co waarde veel te hoog te zijn gaf een waarde va 13 aan?
heb er carburateur reiniger in de tank gedaan misschien dat iets vast zit?
heb inmiddels een andere katelisator er onder gehad en een lamdasonde vervangen dit heeft geen resultaat geboekt
men zegt dat het verbruik te hoog is
kun je een bolhoed je uitlaten lezen hij is van 1993
iemand nog enig idee wat het kan zin

gr angelino

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Meest voorkomende oorzaken voor dit hoge verbruik zijn een verkeerd signaal van de lambdasonde, verkeerd signaal van de koelwater temperatuur sensor of een verkeerd signaal van de map-sensor (als die er op zit).

Een map-sensor is een doosje waar een elektrische verbinding aan zit (meestal 3 draden) en een slangetje. Slangetje gaat naar het inlaatspruitstuk.
Als dit slangetje los, gescheurd of verstopt is kan het hoge verbruik het gevolg zijn.

Uitlezen weet ik niet, even de dealer bellen denk ik.

pino9118 (0), 14 jaar geleden

hoi heb net de dealer gebeld zij dachten dat hij niet uit te lezen was
ze hadden het over een luchtmassa meter maar dit is geen injectie dan zit er zo,n ding toch niet op ?
map sensor weet ik niet of er die op zit
koelwater sensor die zit denk ik ergens op het blok? is dat dezelfde die de temp aan geeft .
ga sraks even naar een kennis die heeft ook wel war ervaring met auto,s kijk ik daar even naardie dingen

gr angelino

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met een lambdasonde en een katalysator heb je volgends mij een injectie-systeem. Zal dan wel monopoint zijn.
Dan lijkt het injectiehuis op een carburateur van vroeger. Bij monopoint heb je volgens mij een map-sensor.
Luchtmassameter heb je met een multipoint injectie - dan heeft elke cylinder zijn eigen injector.

Er zullen wel 2 sensoren op het blok zitten die koelwater temperatuur meten. 1 voor het dashboard (meestal 1 draad) en een andere voor de computer van het injectie-systeem (meestal 2 draden).

pino9118 (0), 14 jaar geleden

jammer ben bij de garage geweest heeft geen resultaat gehad .
het valt me op als ik vol gas geef dat hij ploft of knalt in de lucht filter

denk dat ik naar de dealer moet dat is niet erg als ze het gouw genoeg vinden maar in de regel is het van alles vervangen en het ligt dan aan iets kleins bijvoorbeeld.

gr angelino

pino9118 (0), 14 jaar geleden

SORRY had je antwoord niet gezien
ja het lijkt in ieder geval op een carburator en heb ook twee voeler gezien een in het blok en de ander op het thermostaat huis .

zal het verder onderzoeken

gr angelino

pino9118 (0), 14 jaar geleden

hoi er word gezegt dat er 4 temperatuur sensors op het blok zitten weet iemand precies welke het zijn en waar ze zitten er kan er een van kapot zijn die de choke aan stuurt

gr angelino

pino9118 (0), 14 jaar geleden

Hallo
Eindelijk naar een paar weken te zijn voorbij gegaan heb ik het eindelijk gevonden.
Het probleem zat hem in de carburateur (multipoint injectie ?) ik heb een gebruikte er op gezet en m,n co uitstoot was in oorde van 10. nog wat tot nu naar onder een 0.5.
En het verbruik scheelt ook een hoop.
Nu eindelijk naar de keuring

Bedankt voor je mee denken

Groeten Angelino

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.