auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 121: Ontstekings probleem

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Goedendag,

Ik heb hier een 121 staan met het volgende probleem:
De auto vonkt niet bij de bougies en ook vanaf de bobine naar massa geen vonk.

Het rare is dat nadat ik verdelerkap en schakelunit schoon had gemaakt ik wel even vonk kreeg op de bougies,
maar nu zonder aanwijsbare oorzaak niet meer.

In de tijd dat hij vonkte liep de auto wel maar viel weer uit en sloeg niet meer aan, ondanks dat hij toen vonkte.
Ook heeft hij last van af en toe backfire in het inlaatspruitstuk.

Misschien een combinatie van problemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Met vriendelijke groet,

Yoram Kunkels

Geplaatst door

anoniem-1573996169 (0)

al 24 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Backfire geeft aan dat er een slecht homogeen mengsel is. ( kan ook door het missen van de vonk..of op een foutief tijdstip )
Het niet vonken : Heeft deze auto de bobine en module etc. geintregeerd in het complete verdeelhuis ??

Als het zo is..zul je de aansturing moeten controleren van de module naar de bobine..
Controleer ofdat de uitgang van de bobine ook naar massa geschakeld wordt tijdens starten. !!!!!
Als dit niet is >> check voeding naar bobine in het verdeelhuis >> voeding aanwezig ook tijdens starten ??>>ja >>aansturing van module niet in orde.>> module niet goed of de optische hall gever stuk..

techniek16 0
badge

14 jaar

Beste Mart,

Bedankt voor je snelle antwoord,
Deze auto heeft een aparte bobine pot met 1 hoogspanningsuitgang een kleinere + en - aansluiting.
Op de +aansluiting heb ik 1 draad vanaf het contactslot en 1 draad vanuit de schakelunit (deze bevindt zich achter de verdelerkap en draait direct mee met de nokkenas).
En op de -aansluiting heb ik 1 draad vanaf een ontstoorderkastje, 1 draad weer vanuit de schakelunit en 1 andere draad.

Enig idee welke waardes ik moet meten op de + en de -aansluiting van de bobine?

Alvast bedankt!

Jouw bobine heeft inderdaad 3 aansluitingen >> 1 is de hoogspanningsdraad..daar gaat dus de vonk doorheen. De andere twee zijn de voeding en de massa.

Haal dus de beide kleine draden los >> zet auto op contact >> meet welke draad er 12 Volt op komt >> dat is dus de voeding..
Aan de andere draad zul je nu waarschijnlijk niets meten... dat is de massa geschakelde draad via de module.
Sluit alle draden weer aan ( contact uit he' tijdens aansluiten ) zet auto weer op contact >> nu meet je op diezelfde eerste draad ( de voeding ) weer 12 volt das goed, moet zo. Nu zul je aan de andere draad ook spanning meten !!! ook weer 12 volt. Nu zul tijdens starten merken dat de spanning op de massageschakelde draad telkens wegvalt. ( het beste kun je dit meten met een ledtester want die kan namelijk de snelheid van het aan en uit schakelen naar massa volgen. een moderne ledtester laad dan de led van rood ( +12 volt) naar Massa ( led wordt groen ) zien .

Zie je dat dit niet wisselt van rood naar groen, dan wordt je bobine niet geschakeld >> dan zit de oorzaak in de module of de optische led in het verdeelhuis.

Ik hoor het wel..

techniek16 0
badge

14 jaar

[quote=Yoram Kunkels]Op de +aansluiting heb ik 1 draad vanaf het contactslot en 1 draad vanuit de schakelunit (deze bevindt zich achter de verdelerkap en draait direct mee met de nokkenas).[/quote]
Ik neem aan dat jij met die schakelunit, het kleine halvemaan-vormige kastje bedoelt wat onder de verdelerkap zit. Dit kastje wil ook weleens kapot gaan!

Harald1980 0
badge

14 jaar

ENNE Yoram ??.. hoever zijn we ??? iets gevonden al ??

techniek16 0
badge

14 jaar

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Een reactie zou ook wel leuk zijn als het probleem opgelost is ???

techniek16 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.