Ik heb een mazda 121 uit 1991. er ligt een 1.3 benzinemotor in en het verbruik is ongeveer 1 op 10. Bij het starten met warme motor ligt het toerental stationair vrij hoog, en na een seconde of 4 daalt het toerental weer tot normaal.
Aangezien het autootje maar 835kg weegt lijkt het verbruik me nogal hoog.
Verder heb ik laatst in de regen gereden met het autootje. de motortemperatuur daalde binnen 5 seconden naar bijna 0 en de auto begon te horten en stoten. bij verkeerslichten was ie met moeite aan de gang te houden.
Als iemand me kan helpen....heel graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt me ook erg veel voor zo'n licht ding..
Check de gangbare dingen, ontsteking, lucht en benzine filter of ze schoon zijn, etc.
Het water probleem met regen kan ook een sensor zijn welke te nat werd, of de bekabeling zodat je auto een verjkeerde waarde aanwijst en ook de motor verkeerd regelt.
Cor
Mijn vriendin heeft ook een 121, die verbruikte in het begin ook belachelijk veel voor zo'n "klein" geval.
na de carburateur te hebben laten afstellen was het verbruik ineens al een stuk prettiger ( zo'n 1 op 14 ).
ondanks de hoge km stand van 200.000 km ( mogelijk meer, want de vorige eigenaar draait graag km standen terug....) vind ik dit heel netjes.
( is overigens een 1.1 motor volgens mij )
Carburateur afstellen is een goed begin. Ook zou ik de ontsteking nakijken: die kon wel eens de problemen bij nat weer veroorzaken...
18 jaar
Volgens mij betreft dit de 121 1.3i 16v deze heeft een injectie systeem. Dus even afstellen kan je beter niet zo snel doen. Injectorhuis reinigen is wel een optie. Gebruik hiervoor caburateurreiniger (te krijgen bij bijvoorbeeld een brezan) en wat betreft het snelle schommelen van de temperatuur dit verraad dat de sensor van het koelwater niet ok is. Deze kan je ook bij brezan krijgen. Voor de rest zal ik even kijken of er voldoende koelwater in het systeem zit. Controlleer tevens voor het verbruik van de auto even de landasone deze kunnen heel soms de geest geven en dan blijft de shoke hangen. Een verbruik van 1 op 14 is toch vrij normaal maar hangt ook af van je rijgedrag.
Groet,
Quentin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar