Goeie dag,
Mijn Mazda 121 1.4i - 16v (cabriotop/bolhoed) loopt nog al raar. Hik-Stoot 3 cylinders (dan weer niet dan weer wel) veel witte/blauwe rook bij slecht lopen en een vreemd slepend/zoemend geluid. Soms lijkt het wel op een naaimachine. Echter rijden gaat goed voldoende/goede trekkracht. Zodra de motor op toeren komt is het vreemde loopje weg maar het slepen/zoemen blijft. Motor loopt niet heel onzuinig.
Wat wel opvalt is dat het motortje erg schraal klinkt. En ligt erg te schudden stationair.
Algemene informatie:
KM. Stand 134.000 km
Geen storingen in de ECU
Volgende zaken zijn
Vervangen:
Luchtfilter
Olie/Oliefilter
Bougies
Verdelerkap/Rotor
Bougies bekabeling
Brandstof filter
Distributieriem/v-snaar
Gereinigd:
Injectorhuis
Carterontluchting slangen
Nagelopen:
Vacuum Slangen
Labdasone
Dynamo
Stekkerverbindingen
Wiellagers
Remmen
Uitlaat
Kleppen gesteld
Wie heeft er nog een vermoeden/idee?
Ik begin wat wantrouwen naar het motortje te krijgen maar moet er wel bijzeggen dat ie wel blijft lopen en dat ie me nog niet in de steek gelaten heeft.
Ps Dit betreft een auto die geïmporteerd is. Let dus op het is een 1.4i Maar staat gelijk aan de 1.3i.
Wie kan mij meer hints/informatie geven?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vandaag "weer" even gekeken naar de verbranding van de auto.
Tijdens het rijden viel mij een branderig luchtje op wat onder het dashboard vandaan kwam.
Tevens is mij een vreemd tikje in de bovenzijde (cilinderkop) van de motor waargenomen.
Hierop de boegies gecontrolleerd... 3de bougies is bijna zwart terwijl de rest wit is.
Heb hiervoor voor vrijdag een afspraak gemaakt voor een compressietest uit te laten/gaan voeren.
Mocht iemand nog meer hints kunnen geven dan hoor ik die graag.
En toen verder:
1x Kop-pakking vervangen
1x Uitlaat klep vervangen
Motor loopt nu weer in ieder geval op vier pootjes. Echter alleen nog beetje veel geluid van de kleppen. Wie weet hier de waardes voor?
Vriendelijke groet,
Quentin
De klepspeling moet volgens het boekje 0,3mm zijn (inlaat&uitlaat, warm) maar kan voor beter lopen van de motor beter op 0,35mm gezet worden
18 jaar
Even dan nog een vraagje. Hoe warm is warm?
Tevens zou ik graag willen weten hoe ik een uitlaat die vol met olie ellende zit snel en makkelijk schoon kan krijgen?
Groet,
Quentin
Quentin, warm betekent motor op bedrijfstemp.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar