auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 121: Mazda uit '96 met hete motor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16V

Ik heb een probleem met mijn auto. Enige tijd geleden heb ik een verbrande klep gehad van mijn Mazda 121. De garage heeft dit gemaakt. Vanaf het moment dat ik mijn auto terug heb gekregen verbruikte hij plotsklaps enorme hoeveelheden olie en rookte hij als een gek. De garage heeft de auto wederom gemaakt. Er was een zuigerveer kapot werd mij vertelt.

De auto heb ik nu sinds een week terug en het volgende probleem heeft zich inmiddels aangediend.

De motor wordt nu plotseling erg warm. Hij loopt tegen het 'rode' gebied aan. Dit is te regelen door de verwarming op de warmste stand te zetten, dan blijft de motor op een gewone temperatuur staan. Het is zo dat de motor al na +/- 10 a 15 minuten zo warm wordt.

Mijn vraag is: Weet iemand of dit komt doordat de motor uit elkaar is gehaald of heb ik echt gewoon domme pech met deze auto?

Even nog ter info: Het lijkt erop dat hij geen koelvloeistof lekt. Ook lijkt het erop dat er geen olieverbruik meer is.

Ik heb zelf erg weinig verstand van auto's! Wie kan mij helpen?

Geplaatst door

Ghans09 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk even of je ventilator wel aanslaat. Mischien zijn ze daar het stekkertje van vergeten of zit hij er niet goed op.

Jan-Marcus 0
badge

18 jaar

de ventilator slaat wel aan op het moment dat die tegen het rode gebied aanloopt. Hierna loopt die vrolijk op in temperatuur.

Ghans09 0

18 jaar

Dat lijkt me een beetje laat. Lijkt erop dat er iets mis is met de circulatie. Zou eens terug gaan naar de garage en daar je probleem duidelijk maken. Grote kans dat ze iets verkeerd hebben gedaan.

Jan-Marcus 0
badge

18 jaar

waarschijnlijk je thermostaat die niet meer opengaat, of vastzit, is een onderdeel van een paar tientjes, en is zonder veel poespas te vervangen.

Waarschijnlijk oorzaak dat het blok een paar dagen zonder koelvloeistof heeft gestaan, valt dan dus inderdaad onder de categorie "Domme pech "

Groeten Marcel.

hellbat 0
badge

18 jaar

Weet iemand hoe ik kan controleren wat er aan de hand is? Voordat ik op hoge poten bij de garage terugkom dat ze het niet goed gedaan hebben!

Ghans09 0

18 jaar

voel tijdens het warmlopen aan de slangen die van en naar de ratiator gaan, de bovenste moet goed warm worden op het moment dat de normale bedrijfstemperatuur bereikt wordt. Is dit niet het geval, dan gaat de thermostaat dus niet open.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Lijkt er op geen olie/koelwater te gebruiken wilt niet zeggen dat ie het niet gebruikt dit even nalopen. Ik heb zelf ook een bolhoedje 121. Pas terug ook een verbanden klep en daarbij de koppaking er uit gehad. De klacht omschrijving was ook exact het zelfde.
Het klinkt er dan ook erg na dat er of iets niet goed aangesloten is. Of dat bij het monteren van de kop er iets echt goed fout is gegaan.
Heb je na de reparatie direct problemen ondervonden of ook nog even gebruik van de auto kunnen maken zonder bij komstige problemen?
Wat in ieder geval gezegt wordt over de thermostaat zou een optie kunnen zijn.
Wel moet ik er bij vermelden dat mijn 121 ook pas vrij laat echt aan het koelen slaat. Mijn ingeving is dat het ook een "verlopen" sensor is die regelt wanneer de fan aan moet slaan.

Vriendelijke groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

18 jaar

Na de reparatie had ik direct het probleem! wat was bij jou het probleem eigenlijk?

Ghans09 0

18 jaar

Of er is een koppakking gemonteerd met te kleine koelwater kanalen!!!!(immitatie)?

Jack T 0
badge

18 jaar

Ik zou zo snel mogelijk terug gaan naar de garage anders geloven ze het verhaal mischien niet meer dat het gelijk was. Of bel ze in ieder geval even en meld dan je klacht.

Jan-Marcus 0
badge

18 jaar

Mijn verhaal lijkt heel sterk op dit verhaal. Echter heb ik alleen nog een enorm hoog olie verbruik. Maar gelukkig inmiddels geen heetlopende motor.
Tot nu toe bij mij vervangen is:
Klep van de 3 cylinder (uitlaatklep).
Koppaking
Olie/oliefilter

Klacht bij mij was:
Idioot hoeveel olieverbruik (300 kilometer reed ik met 6 a 7 liter olie en een volle tank brandstof.
Op 2 cylinders draaien.
Geen of bijna geen compressie op de 2de en 3de cylinder.
Erg hoge temperatuur tijdens het rijden. Op de snelweg tegen het koken aan de hele tijd alleen met ventilatie hoog aan was het te doen qua rijden. Geen koelvloeistof gebruik.

Dus ik ben geneigd te zeggen dat ik ook eens naar mijn zuigerveren ga kijken. Alleen zie ik het niet zo zitten om de motor los te halen helemaal.
Dus hoop dat daar een andere manier voor te verzinnen is.

Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

18 jaar

qengelberts: het testen van zuigerveren kan je doen door eerste de compressie op de normale manier te meten, dan een beetje olie door de bougiegaten te doen en dan nogmaals de compressie te meten. Is de compressie na het toevoegen van de olie (een stuk) beter, dan zijn waarschijnlijk je zuigerveren het probleem...

kasperht 0

18 jaar

Dat weet Kasperht... dat had je me al eerder vermeld namelijk. Tot nu toe heb ik de andere zaken die we besproken hadden negelopen zoals de klepseals nagelopen en kom terug op mijn vraag. Maar dank je voor je reactie hier ;)

Groetm
Quentin

qengelberts 0
badge

18 jaar

Nog even een update. De auto is teruggeweest bij de garage. Zij hebben de thermostaat vervangen en de sensor van de fan. Dit heeft niets geholpen.

De auto wordt bij stationair draaien (ongeveer 1/2 uur) volgens de garage niet warm. Hij blijft op het goede niveau qua temperatuur. Als er mee gereden wordt, is hij binnen 8 kilometer in de stad/bebouwde kom op het punt aangeland dat hij tegen het rode gebied aanloopt wat temperatuur betreft. Met de verwarming op warm/heet, loopt de thermometer direct terug naar een normale temperatuur!

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Kan het zijn dat een 'immitatie' koppakking met te kleine koelwaterkanalen hiervoor zorgt? Weet iemand welk type/merk koppakking hierin hoort? Kan ik het misschien vergelijken met degene die de garage erin heeft gezet!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!!!!

Ghans09 0

18 jaar

Als de koelwaterkanalen te klein zijn, dan kun je de motor ook niet met de verwarming koelen. Als ik het zo lees is er gewoon geen doorstroming in de radiator. Slang bekneld, verstopt, verkeerd aangesloten, niet goed ontlucht, etc. Ga eens naar een andere garage / dealer. Dit kan nooit iets ingewikkelds zijn; er wordt gewoon over het probleem heen gekeken.

Nico8119 0

18 jaar

dit begint te lijken op een probleem wat ik al eerder heb gehad, is er bij enige kans de mogelijkheid dat de thermostaat verkeerdom gemonteerd zit ???, dan gaat dat ding gewoon VEEL te laat open. het enigste is dan dat ik niet kan verklaren waarom de vin wel aanslaat.

We moeten op een of andere manier een oorzaak zien te stellen. Ofwel, je hebt last van een te grote warmteontwikkeling, doordat bijvoorbeeld je verbranding niet goed staat afgesteld, ofwel een probleem met je warteafvoer. Zolang we hiernaar moeten gissen, zal de oorzaak niet vlug worden gevonden.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Het kan zijn dat de thermostaat verkeerd om zit, maar lijkt me niet heel waarschijnlijk. Na het repareren van de zuigerveer was het probleem er al, ervoor niet. Moet de thermostaat verwijdert worden voor deze reparatie (zuigerveer)? Zo ja, dan kan het zo zijn. Zo nee, dan niet, want voor de reparatie was er niets aan de hand met de temperatuur.

Hoe kan ik erachter komen of dat bijvoorbeeld de verbranding niet goed is afgesteld of dat er een radiator-probleem is?

Ghans09 0

18 jaar

Voor het loshalen van de kop moet het koelsysteem leeg. Er is gewoon ergens een fout gemaakt bij het terugmonteren van het koelsysteem. Ga zo spoedig mogelijk naar een andere garage. Een motor te heet laten lopen is slecht voor de kop en koppakking. Als de kop krom trekt of scheurt ben je verder van huis!

Nico8119 0

18 jaar

Wat mij opvalt is dat iedereen aan de temp. sensor en de thermostaat denkt. Ik zal ook eens kijken of de sensor waarmee de auto bepaald op de fan moet aanslaan wel functioneert. Heel simpel te controleren door het kabeltje even los te halen van de sensor. Los moet ie namelijk accuut aanslaan. Als deze sensor niet reargeerd zal de auto niet gaan koelen waarneer nodig en klopt het dat de auto bij even gebruik al warm loopt.
Anders zal ik toch gaan twijfelen aan de vakkundigheid van de garage waar je heen bent gegaan. Het is namelijk heel simpel voor een garage om als een klant met deze klacht binnen komt om even in plaats van een 1/2 uur stationair te laten draaien er een medewerker in te laten stappen en die even een 1/2 uurtje te laten rijden dan is het probleem er dus zover ik er uit kan opmaken.
thermostaat klep die defect is zou kunnen maar met het aanzetten van de intrieur verwarming maak ik de gedachte dat het doorstromen van het water wel na behoren werkt. Een gesloten thermostaat zal niet direct lijden tot directe temperatuur verlaging.

Misschien kan je hier wat mee laat het maar weer weten denk :)

Vriendelijke groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

18 jaar

Zit je radiateur niet verstopt?????

robertverbeek 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.