Goeie dag,
Kan iemand mij vertellen of ik zelf handig de klepseals van deze auto kan vervangen. Dit in verband met extreme rook onwikkeling bij koude start en even stationair laten lopen.
Al vast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je wel zeker dat het lekke klepseals zijn (voordat je iets gaat vervangen wat niet defect is)?
Lekke klepseals geven vooral rook bij hoog vacuum; dit kan je testen door toerental op te laten lopen en in één keer het gas dicht (beste rijdend op bv snelweg, zodat het hoge vacuum enige tijd bestaat)
Nou als ik op de snelweg rij in zijn 4 en even de koppeling intrap en hoogtoeren maak dan krijg ik ook rook uit de uitlaat. Minder erg als dat ik de auto 2 dagen laat stil staan en dan start. Maar het is er wel. De compressie is gecontrolleerd en die ruimschoot (+/- 12 bar) op alle cylinders.
Kan je me vertellen waar jij aan zit te denken met dit bericht?
Groet,
Quentin
Olie kan ook langs je zuigerringen naar buiten in plaats van klepseals. Dus ik zou eerst zorgen dat je zeker weet waar de olie verdwijnt voor je zo'n ingrijpende operatie uitvoert....
Als je koppeling intrapt is heel wat anders dan gas in één keer los! Probeer maar eens uit op de snelweg, hoge toeren in 4e versnelling en dan gas los. Auto gaat remmen op de motor. Zijn de klepseals het probleem dan heb je tijdens het remmen op de motor een enorme blauwe rookwolk.
17 jaar
Ik zal het proberen vandaag nog even te checken ;).
De zuigerveren hoe kan je die makkelijk en snel testen?
Groet,
Quentin
Bij versleten zuigerveren neemt de rookontwikkeling toe met het toerental, terwijl bij klepseals de rookontwikkeling juist toeneemt bij afremmen op de motor....
17 jaar
Bij deze auto is het als je stationair stil staat begint ie met warme motor te roken. En of als je idioot hoge toeren gaat maken. Of te wel zeer snel wilt optrekken en doorhaalt in de versnellingen (Lees schakelen bij 6000 toeren) dan begint ie soms bij het doorschakelen even te roken.
Bij normaal gebruik geen probleem. Hoe langer de gemiddelde afstanden die ik rij hoe minder olie die verbruikt. Of te wel stationair draaien of motor uit kost me behoorlijk wat olie.
Groet,
Quentin
Roken bij stationair/koude start wijst het meest op klepseals....
Jij had toch een bolhoed 121 met 1.4 ipv 1.3 motor? Volgens mij kan je daarbij de klepseals redelijk makkelijk vernieuwen zonder cylinderkop uit te bouwen oid.
17 jaar
Ik heb inderdaad een 1.4i (import) dit is volgens de meeste mensen gewoon een 1.3 met een andere computer. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen maar zou mogelijk kunnen zijn natuurlijk. Hoe is het vervangen van de klepseals het makkelijkste te vervangen. Het liefste zonder demontage van de kop. Ieder geval wil ik je wel al onwijs bedanken voor de reacties die je geeft.
Groet,
Quentin
Voor instructies zou ik als ik jouw was een Haynes manual aanschaffen, als je Engels een beetje goed is. Vraagbaak is er niet van deze auto...
Dit boek kan namelijk wel vaker van pas komen als je nog eens zelf wat wilt knutselen aan de auto...
17 jaar
Ik ga even rond neuzen er voor heb jij misschien een isbn nummer van dat boekje?
Groet,
Quentin
Kijk hier eens, heb ik ook mijn automanuals vandaan:
http://www.asnbooks.nl/ShopASN/enter.htm...
17 jaar
Top dat je elke keer zo onwijs snel reargeerd. Groot compliment!
Echter op de site die je aanbied vind ik niet die van Haynes. De gene die het dichtste in de buurt komt is in het duits. Alleen de vergelijking met de Kia Pride daairn maakt me wel iets zorgen gezien dat het voorliggende model is.
Voor de rest is het allemaal het ford fiesta model of het pride model. Weet jij hier iets van?
Groet,
Quentin
In het Haynes lijstje staat toch echt de mazda 121/ford festiva van 87-97....
17 jaar
Ik heb denk ik er over heen gelezen gezien de vergelijking met Ford Fiesta. Excuus :) Dank je voor de correctie ;) Ik ga die bestellen. Heb jij trouwens ervaring met het vervangen van de klepseals zonder het loshalen van de kop?
Groet,
Quentin
Ik heb het zelf nooit gedaan, dus kan geen praktisch advies verder geven....
17 jaar
Ik ook niet maar goed ga er denk ik wel uitkomen. In ieder geval zo ver alvast enorm bedankt. Mocht ik vragen hebben dan meld ik me vast en zeker weer.
Groet,
Quentin
Ik heb de "test" om klepseal-lekage te kunnen waarnemen gedaan. Tot bijna 6 duizendtoeren de motor in de 3 de versnelling op gejaagd vervolgens gas totaal los gelaten (zonder wat anders te doen). Iemand anders in een andere auto achter mij laten rijden en die melden mij nauwelijks meer rook te zien sterker nog veel minder dan anders.
Het verbruik van olie (het roken) is "stukken" erger geworden.
Compressie laten meten die is nog steeds 12 bar bij olie toevoegen in cylinder lijkt het niet meer te worden.
Nou moet ik er wel bij melden dat het beroerd meten is met deze manier van meting.
Wat mij daarnaast op gevallen is dat de motor bij warm draaien hoger stationair loopt. Lees tussen de 1100 en de 1300 toeren. Echter loopt ie dan wel wat te roken maar wel stabiel stationair.
Anders loopt ie +/-800 toeren maar dan ook met rook.
Het is dus nu constant roken. :(
Groet,
Quentin
Even een wilde gok...
Een zuiger heeft meerdere zuigerveren. De bovenste is voor de compressie, daaronder zit de olieschraapveer. Als de compressieveer nog goed is, maar de olie veer niet, zou het misschien kunnen dat je wél olielekkage langs de zuigers hebt, zonder een compressieverlies...
Ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken en misschien dat iemand anders nog een idee heeft...
17 jaar
het zou ook je koppakking kunnen zijn.
misschien is er een oliekanaal doorgeslagen naar een cilinder.
dat zou ook verklaren dat het probleem erger word.
als de olie eenmaal een weg heeft gevonden,word het kanaal dat de olie gemaakt heeft alleen maar groter.
Tja weer een aantal weken verder en ook verder gezocht en de ANWB er bij gehad diverse malen compressie testen laten uitvoeren.
Resultaat:
Compressietest +12 bar op alle cylinders.
Olieverbruik: 1 a 2 liter op de 100/150 kilometer
(1x met pech gestaan: ANWB er bij). Compressie was even weg. Temperatuur liep enorm hoog op. Ploffen in de uitlaat. Hele hoeveelheid rook uit de uitlaat (Zeer stinkend). Vervolgens auto laten uitrollen met stationair lopende motor op de vluchtstrook (ongeveer 2 km lang Liep iets omlaag) auto even uitgezet motorkap open. ANWB gebeldt. Vervolgens na 20 minuten toen auto weer afgekoeld was auto weer gestart. Wel rook geen hoge temperatuur en weer compressie. ANWB erbij gekomen die achter mij gereden tot rustigere plek (waar het niet regende) er naar gekeken en hij zegt zuigerveren stuk.
Nu mijn vraag. Kan het volgende allemaal komen door zuigerveren?
* Temperatuur tot net niet in het rood
* Compressie verlies en dan weer goede compressie.
* 1 liter olie op 75 km / geen koelwater verlies
* Benzine verbruik van 1 op 18 gemiddeld bij normaal rijgedrag
* Mengsel explosie in de uitlaat.
Overige vraag:
Is het mogelijk zonder de kop te lichten om de zuigerveren te vervangen?
groet,
Quentin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar