De auto heeft slechts 55000 km gereden in 10 jaar tijd.
Het probleem speelt al enkele jaren.
Ik ruik na te hebben gereden ook een vreemde lucht die aan de zijkant waarneembaar is.
Lijkt op een kathalysator lucht (chemisch), is geen uitlaat lucht of olie.
De auto heeft bij voor dit probleem elke keer bij de Mazda garage gestaan en men heeft daar
telkens alleen de injectoren gereinigd. Hierna was probleem een tijdje weg.
De auto is nu afgekeurd ivm 2 slechte banden, lekkende stuurbekrachtigerpomp en een stuurhuis probleem.
Kosten op korte termijn zo'n 1000 euro. het afslaan is volgens de garage niet op te lossen.
Mijnsinziens willen ze hun kostbare tijd er niet meer insteken. Wie kent het probleem van afslaan/inhouden
Is de auto nog te redden van de sloop???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb zelf een LX (dus zonder stuurbekrachting en al dat soort moois, maar de mijne sloeg ook af.
Kwestie van een beetje wasbenzine pakken, een sleutelsetje en en een kwastje.
Om het gasklephuis schoon te maken:
Haal eerst de luchttoevoerslang weg, deze zit namelijk in de weg, en vast aan het gasklephuis.
Haal nu de gaskabel los (beetje pielen, maar niet echt moeilijk)
stekker van de TPS loshalen (de sensor op het gasklephuis)
Nu gasklephuis los schroeven.
Als je het gasklephuis verwijdert zit er ook een kunstof gedeelte in de motor dat los zit, deze ook schoonmaken.
Beide kun je schoonmaken met wasbenzine.......gebruik geen remmenreiniger of terpetine, er zit volgens ford/mazda een soort wax laagje op de gasklep die hier niet tegen kan.
Terugbouwen in omgekeerde volgorde.
Bij het terug monteren spuit ik altijd wat teflon op de veer van de gasklep (buiten op als alles al gemonteerd is)
Mocht je het gasklephuis zoeken onder de kap: helemaal rechts vooraan (voor de accu) zit het luchtfilter, hierkomt aan de linkerkant een dikke slang uit (die je moet verwijderen), als je deze volgt zit je meteen op gasklephuis.
Dit lost het probleem niet op, de oorzaak heb ik ook nog niet gevonden, maar de sympthomen blijven een tijd lang weg.
ps. 1000 euro is de auto nog wel waard.
Gasklephuis schoonmaken zou inderdaad kunnen helpen. Het zou ook een probleem kunnen zijn met de de stationairregeling ín het gasklephuis. Dit zou een dealer moeten kunnen afstellen...
1000 euro voor een auto uit 97 lijkt me inderdaad nog wel de moeite waard. Mocht je het geld er echt niet aan uit willen geven dan kan je je afvragen hoe hard je de stuurbekrachtiging nodig hebt? Want ik denk dat nieuwe stuurbekrachtigingspomp het grootste deel van de kosten is...
18 jaar
dankjewel voor jullie reaktie.
Het vervolg is anders!!
Een vriend van me is APK keurmeester, op het keuringsrapport stond dat de auto was afgekeurd op de voorbanden!!
Hij vertelde dat met twee nieuwe banden en uitlijnen de auto zou worden goedgekeurd.
De auto stuurt weer superlicht door de nieuwe banden. Bekrachtiger werkt prima.
Alle overige punten waren of onzin of aandachtspunten.
Oude lekkage koelvloeistof en ophangrubbers uitgedroogd.
Vandaag is de auto herkeurd en warempel; steekproef.....
De steekproef heeft de auto doorstaan en er zit een jaar APK op.
Het gasklephuis is al bekeken door die vriend van mij en was aardig schoon.
Hij vertelde ook dat het de stationairregeling kon zijn die het probleem kon veroorzaken.
Dit is te reinigen met carburateur reiniger volgens hem. Dit weekend maar ff kopen denk ik.
Zouden nieuwe bougies en andere benzine (V-power) kunnen helpen aan het schoonhouden van de motor?
Bij de Mazda garage wou men al bijna 4 injectoren vervangen
18 jaar
Nieuwe bougies helpt in ieder geval niet.....al geprobeerd.
Overigens is niet op het oog te zien of het gasklephuis schoon is.....laatste keer leek ie bij mij schoon......na schoonmaken was de klacht wel weer weg en had ik een pannetje met vrij smerige wasbenzine over.
Of de V-power helpt weet ik niet.....maar om eerlijk te zijn betwijvel ik het.
De dealer weet het ook niet beter......het is een probleem dat sommige garages dagen sleutelen kost om op te lossen, maar meestal tijdelijk.
Houd met schoonmaken er rekening mee dat bij de meeste autos je inderdaad agressief spul kunt gebruiken, maar ford/mazda doet niet voor niets een stikkertje IN het gasklephuis om te waarschuwen tegen te aggressief schoonmaakmiddel. Gewoon bij de karwei of gamma ofzo even een flesje wasbenzine halen, is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
18 jaar
afgelopen zaterdag het volgende ondernomen:
Het gasklephuis en kunststof gedeelte waar het huis tegen aankomt gedemonteerd en met wasbenzine
gereinigd. Het kunststof was erg smerig, het zat onder de zwarte smurrie.
Het gasklephuis was ook erg smerig.
de stationeerregelaar ook gedemonteerd en met wasbenzine gereiningd.
Het asje en de veer met WD40 behandeld.
De testrit was verbluffend, de auto houdt niet meer in en slaat ook niet meer af.
Nu nog de lekkage van de koeling herstellen. Een nieuwe pakking voor het thermostaathuis en een andere radiator.
(het is trouwens een mazda 121 1300 GLX, dus iets luxer dan ik dacht)
18 jaar
/
14 jaar
.
14 jaar
Wederom heeft deze auto veel problemen gehad met stationeer lopen.
Vaak afslaan of veel te hoog toerental, alsof het gas bleef hangen.
De auto is, nu eindelijk goed!, nagekeken door een bedrijf die alleen maar motoren van boten, motoren en auto's
reviseert. Daar stelde men, door te luisteren, al vast dat de kleppen afgesteld moesten worden.
Ook wat een medeforummer al vermoede klopte, door de verkeerde klepafstelling waren 2 van de 4 bougies erg slecht
en de bougiekabels zijn ook vervangen.
De auto is weer als nieuw!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar