Hallo
Een mazda 323 fastbreak 2.0 bj 2003, type bj benzine met een brandend motorlampje uitgelezen p0038 -ho2s heater control circuit high bank 1 sensor 2, had het gewist en dacht daar gaan we later naar kijken,maar later was al snel want in de middag lampje weer aan en ging hokken en stoten auto aan de kant ,1 min gewacht ,starten loopt als een zonnetje,50m verder hokken en stoten wel 1.5 km verder naar huis gereden.later weer uit gelezen weer p0038 en p0032 ho2s heater control circuit high .een dag later een beetje meten aan de lambdasensoren die kwamen er goed uit .toen motor laten lopen (slecht lopen ) trok stuk voor stuk de bobine of kabel los en ja bij een bobine lostrekken gebeurde er niets dus ik de bobine vervangen. zo gezegd zo gedaan vervangen ,alles gewist en lopen als een nieuwe.
Na 5 km gereden te hebben voelde ik al weer wat stoten/inhouden ,motorlampje ging aan en ja later ging de motor weer hokken en stoten en lampje ging knipperen weer uitlezen p0038 ,p0032 ,en p0300 erbij, random/multiple cylinder misefire detected.
wie heeft een idee .ga wel weer bobine checken ,maar ander informatie is van harte welkom
mvg
geoff323f
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat je het toch in de lambdasonde(s) moet zoeken.
Beide sondes geven nu een storing m.b.t. de verwarming van de sonde.
Bij het wissen van de foutcodes worden ook de geleerde waardes terug gezet, met name de fuel trim.
Het lijkt erop dat de 1e sonde een te rijk signaal geeft waardoor de ecu gaat terug regelen.
Dan komt het mengsel te arm te staan en krijg je stoten en die foutcode van misfire.
Kun je naast foutcodes ook live data uitlezen?
Kijk dan eens naar de Long Term Fuel Trim. Waar staat die nu op?
Hallo oldford
Bedankt voor de snelle reactie
Heel toevallig had div info nog genoteerd
short term trim bank 1 4.7%
long term trim bank 1 0.0%
ik wacht u reactie af ,
mvg
Geoff
11 jaar
Deze momentopname van de fuel trim is perfect, niks mis mee.
Misschien eens rijdend gaan uitlezen op het moment dat het probleem zich voor doet.
Blijft dan de lambda regeling werken: Fuel status moet op Closed Loop blijven staan.
Wat voor waardes geven je lambdasondes dan af?
En wat is de fuel trim op dat moment?
hallo oldford
weer bezig geweest , motor koud ,heb weer de bobine wissel gedaan met slecht lopende motor en met de nieuwe bobine losnemen slaat hij af en met de oude bobine waar ik zaterdagmiddag nog meegereden heb gebeurd er niets met losnemen ,dus je zou denken is dan echt die andere oude bobine ook kapot.Ook heb ik na zitten denken als de motor koud is loopt deze nog niet in closed loop en nog niet wordt afgeregeld door de lamda sensoren loopt de motor ook zeer slecht dus ik kan niet echt verklaren dat het in de lamda snesoren zit kan jij mij meer verklaren?
11 jaar
Hallo Oldford
Het is even geleden , maar ik heb het ook even getest voordat ik met de oplossing kom ,Het
waren dus echt beide bobines ,voor mij echt onverstelbaar eerst foutcodes over lambda sensor heater ,daarna rot lopen ,een bobine vervangen
goed lopen en na 5 km gereden te hebben weer rot lopen ,de andere bobine ook kapot ,die vervangen en loopt weer perfekt en geen foutcodes meer .
bedankt voor het meedenken .
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar