close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 121: Geen Koude start, tikkende kleppen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3i 16v

Hallo,

Ik heb sinds enige tijd een Mazda 121 DB model (bolhoedje) met de 1.3i 16v motor. (GLX versie, dus 72 PK).

Ik heb de auto gekocht toen er een gasinstallatie inzat. Deze heb ik verwijderd. Na het verwijderen van de gasinstallatie zijn er een paar problemen opgetreden.

De koude start verrijking lijkt niet meer te werken. Ik kan als de motor echt koud is niet starten zonder het gaspedaal in te houden. Hij loopt daarna heel moelijk stationair en komt schokkend op toeren. Na ongeveer 1 minuut gaat het toerental omhoog en loopt hij goed.

Ik heb meteen een grote beurt uitgevoerd. Dus Kleppen gesteld ( 0,30 mm inlaat en uitlaat op bedrijfstemp) Bougies, verdelerkap, rotor, bougiekabels, oliefilter, olie 10W40 en luchtfilter.

Het toerental is iets te hoog, kan iemand mij uitleggen waar ik dit kan instellen? Boven de gasklep lijkt een kleinere klep te zitten. Deze "klep" wordt bediend door een vacuüm potje. dit lijkt me de stationair regeling. er zit een stelschroef op en ik denk dat dat de juiste is. In het monopointinjectiestuk zie ik echter niks wat geregeld wordt door deze "klep" ik begrijp niet wat dat ding dus doet.

Na de kleppen gesteld te hebben en de olie vervangen te hebben tikken de kleppen behoorlijk. Achteraf lees ik dat 5W30 beter geweest zou zijn. Is het echter niet zo dat bij een dunnere olie de kleppen harder gaan tikken? De klepspeling heb ik nog maar een keer gecontroleerd en die is gewoon goed!

Ik heb dus twee problemen;
Koude start ( denk een verrijkingsprobleem, hij slaat niet aan, MAAR de toeren gaan ook niet gelijk omhoog)
Tikkende kleppen (waarschijnlijk een olieprobleem)


Alle informatie is van harte welkom en oplossingen zouden helemaal mooi zijn!


Bij voorbaat dank!



Groeten Jordy

Geplaatst door

Jordy Bakx (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de juiste kleppen wel gesteld, op de juiste volgorde? Soms moet je een bepaalde cilinder op tuimelen zetten en dan juist een andere dan stellen (weet niet of mazda met dat systeem werkt). Verkeerd afgestelde kleppen zijn vaak ook een probleem met de koude start.

Succes Marcel

marcel6996 0

17 jaar

[quote=marcel6996]Heb je de juiste kleppen wel gesteld, op de juiste volgorde? Soms moet je een bepaalde cilinder op tuimelen zetten en dan juist een andere dan stellen (weet niet of mazda met dat systeem werkt). Verkeerd afgestelde kleppen zijn vaak ook een probleem met de koude start.

Succes Marcel[/quote]
Iedere auto werkt met dat systeem. Kwestie van de gelijkloper op tuimelen zetten. Bij een 4 cilinder is dat eigenlijk altijd 1 en 4 , 2 en 3. Dat klopt... Ook kan ik de uitlaat en de inlaat niet verwisselt hebben omdat dat niks zou uitmaken....


Ik heb ergens gelezen dat de vacuümregeleenheid p het rechter schutbord zorgt voor de stationairregeling, maar wat is dan dat ding boven de gasklep???



GRZ JORDY

Jordy Bakx 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.