Vraagje
Vandaag wisselde ik mijn originele 13" stalen velgen met originele 14" alu velgen.
Op deze 14" zitten ander merk banden.
Sinds de velgen gewisseld zijn hoor ik een geluid vanaf 50km/h.
Komt dit door die andere banden? Het is goed hoorbaar als de radio afstaat.
Met mijn 13" velgen had ik dit probleem niet.
Het klinkt ietswat zoemend (niet zoals fietsbanden)
Maar varieert wel van geluid als je sneller gaat rijden.
Het geluid blijft aanhouden tot zeker 90 km/h (sneller heb ik nog niet kunnen rijden)
Bij hogere snelheden raakt het wel wat overstemd door motorgeluid.
Komt dit geluid gewoon door de banden? (die breder zijn als de vorige)
of wijst dit ergens op een probleem?
Alvast bedankt
Mvg,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat de banden gecupt zijn. Dan krijg je geluiden alsof je wiellager kapot is.
gecupt. kan je dat even verklaren?
De banden die er nu opstaan zijn nieuw, het haar staat er nog op en zijn van het merk pirelli.
Is het veilig om zo verder te rijden? of eigenlijk niet?
16 jaar
Nieuwe banden zijn niet gecupt. Cuppen is een fenomeen wat bij voorwiel aangedreven auto's optreedt bij de banden van de achterwielen en dan met name aan de buitenkant van het profiel.
Er ontstaat een soort "zaagtand" effect.
Dit is te voelen door met een vlakke hand over het profiel te strijken op de overgang van profiel naar wang van de band.
Even zoeken alhier of op Google maakt wellicht meer duidelijk. Gevaarlijk is het niet.
Van Pirelli banden weet ik uit ervaring dat dezen na een x-aantal kilometers afrol geluiden beginnen te maken wat lijkt op een versleten wiellager maar omdat deze banden nieuw zijn, is dat niet aan de orde.
Ik zou denken aan het soort profiel op de banden wat voor dit geluid zorgt.
De andere wielen terug plaatsen zou uitsluitsel kunnen geven.
Doe dit dan per as. Misschien hoor je dan verschil.
16 jaar
Mss zijn ze dan toch niet zo nieuw als gezegt.
Hoewel ze nog een 2 a 3 mm profiel boven het controle blokje hebben.
Dus echt oud kunnen ze nog niet zijn.
Het zal dan wrs gewoon rolgeluid zijn. (hoop ik)
Zou maar raar zijn ook dat na het wisselen van velgen plots de wiellangers stuk zijn.
Het is pas sinds de velgen deze middag gewisseld zijn.
Als ik tijd heb kan ik inderdaad nog even die oude terug plaatsen en luisteren of er verschil is.
Maar het heeft zeker iets met die banden/velgen te zien daar dat het eenige is dat veranderde.
Als het geen gevaar vormt ga ik me niet haasten om deze te wisselen.
Het stelt me wel gerust dat het geluid van het banden profiel komt. Het kon ook bijna niet anders.
16 jaar
Kennis van mij reed Volvo S40 met Pirelli banden. Nieuw eronder laten zetten. Eerst geen enkel probleem.
Toen de banden echter halverwege het profiel waren (ca. 4-5 mm) begon er een "zingend/brommend" geluid op te treden. Leek duidelijk op een wiellager.
Andere banden gemonteerd en euvel was weg. Hij koopt voorlopig geen Pirelli's meer.
Wat overigens wel slim is, is om de banden elke 10.000-15.000 van voren naar achteren te verplaatsen en andersom om cuppen tegen te gaan. Dat werkt echter alleen goed indien de banden nieuw gemonteerd zijn.
16 jaar
ahzo.
mja, khad geen keuze in banden. Ze stonden er al op.
En daar ze nog niet echt oud zijn ga ik ze toch niet vervangen. Zo'n dingen kost al genoeg.
Als dat merk ervoor gekend staat dat ze "zingen".
Laat ze dan maar doen. Zolang ik weet dat het de banden maar zijn hoef ik mij geen zorgen te maken.
16 jaar
Wissel nog even om met je andere wielen. Je zult dan direct verschil moeten horen indien het echt aan de banden ligt.
Nu wil ik niet stellen dat Pirelli ALTIJD voor veel lawaai zorgt, net zomin als dat alle banden van Michelin "goed" zijn.........
16 jaar
ik zal de auto wel nog laten uitlijnen. Mss is dat wel de oorzaak.
ik heb trouwens nog een dringender probleem.
Bij het monteren heeft 1 draadstang (draadstang en moeren ipv bouten) finaal de geest gegeven.
Resultaat, ik kan de moer simpelweg niet meer aandraaien. De velg staat nu dus vast met enkel 3 moeren.
Dit zal toch geen problemen opleveren he?
Ik moet er nog 2 dagen dagelijks 60 km met rijden voordat ik bij mijn garage terecht kan.
16 jaar
Indien de overige moeren wel goed vast zitten, zal het op zich niet zo'n vaart lopen, alhoewel er natuurlijk niet voor niets 4 moeren gebruikt dienen te worden.......
Uiteraard kan ik NIET garanderen dat je niks zal overkomen omdat ik de zaak zelf ook niet in ogenschouw heb kunnen nemen.
Het is niet aanbevelenswaardig maar het blijft uiteraard altijd je eigen keus. Het is ook niet aanbevelenswaardig om met weinig autokennis aan je auto zaken te gaan veranderen maar dat gebeurt wel degelijk en gaat meestal ook wel goed.
Maar ja, DAT is nou ook net het punt van verzekeringen, he...?
Ondanks dat we hopen dat we ze NIET nodig hebben, sluiten we ze TOCH af (niet doelend op de verplichte varianten!)........
16 jaar
mja. kben er zelf ook niet helemaal gerust op.
Ik ben student autotechnologie aan de hogeschool dus heb wel wat kennis.
Dus doe altijd mijn onderhoud van de wagen zelf en volgens het boekje. Zo heb ik ook zelf centrale vergrendeling geplaatst met afstandsbediening en heb ik al verschillende maanden in garages gewerkt. Maar heb niet echt inzicht in dingen zoals moeren weglaten.
1 moer zit er dus gewoon niet meer op. omdat ik ze niet kan vastdraaien. ze blijft loszitten en kzou niet willen dat ze eraf vliegt op de snelweg. Daarom laat ik ze er gewoon af.
De andere heb ik goed vast gezet. Ik hoop dat ik geen problemen krijg.
Mss beter wat trager door de bochten. Ik moet er zowieso 120km met rijden vooraleer ik terecht kan bij een garage. Die dan ook wrs niet onmiddellijk de boel kan herstellen wat dus weer extra kilometers betekend in deze situatie.
Hopelijk gaat dus alles goed in die tijd.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar