Mijn 323 DITD2.0 van 1999 met 160000 km op de teller start slechter naargelang het kouder wordt. Als je het voorgloeien netjes afwacht en dan start merk je dat niet alle cilinders ongeveer gelijktijdig opstarten. Je met dat doordat de motor dan even wat sneller en dan weer wat langzamer rondgaat. Meestal komt er dan ook wel een pluimpje uit de uitlaat. Als die een keer loopt is er niets meer aan de hand en een volgende start geeft geen problemen. Maar na een nacht en dan een wat koudere nacht is het starten weer minder. Naar mijn idee iets dat met een slecht werkende gloeibougie zou kunnen samenhangen. Dus vier nieuwe gloeibougies gemonteerd. Helaas hij blijft op diezelfde rare stotende wijze ronddraaien bij de eerste startbeurt. Wat zou het kunnen zijn? Zou het toch iets met de brandstofinspuiting kunnen zijn? De injectors of zelfs de brandstofpomp? Wie heeft er een idee of heeft eenzelfde probleem gehad? Om nu zomaar even een dure brandstofpomp van zo'n 800 euro te vervangen lijkt me wat te overmoedig.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mogelijk een probleem met de Spill-valve (brandstofdoseerklep) op de brandstofpomp, die vertonen wel vaker kuren als het kouder begint te worden. Of de IDM is defect. Even langs de dealer gaan om evt uit te lezen, die kan je het zo vertellen.
Waar vind ik die spill valve precies en kan ik die b.v. eens een keer schoonmaken.
Wat me laatst wel opviel dat na het uitzetten van de motor er een rare venijnig sisgeluid ergens bij de brandstofpomp vandaan kwam. Zou dat niet op een lekke spill valve kunnen duiden?
16 jaar
Haal de beschermplaat van de motor los. De spillvalve is een groot zilverkleurig geval met een steker erop en zit op de brandstofpomp geschroefd. Kan niet missen.
Dat sissen is verdacht (maar het lijkt mij niet dat dat door de spillvalve komt). Kijk eens of er brandstof lekt rond de pomp en waar het sissen precies vandaan komt. Het kan ook nog de EGR klep zijn; als die niet goed sluit dan loopt de motor ook niet lekker.
16 jaar
De EGR klep heb ik al enige tijd afgesloten dus daar zal het geluid waarschijnlijk niet vandaan komen. Kan ik die spill valve gemakkelijk losnemen uit elkaar schroeven om schoon te maken bijvoorbeeld? Dat sissen hoorde ik nadat de moor al een paar seconden uit stond, het kwam ergens bij de branstofpomp vandaan. Een heel venijnige sis, lijkt een hoge druk te zijn die wegloopt.
16 jaar
motor loopt trouwens prima, het gaat vooral om het starten dat gaat niet lekker.
16 jaar
Spillvalve kun je niet uit elkaar halen, dit is een gesloten geheel. Ik zou hem er ook niet uitdraaien aangezien de rubber afdichtring makkelijk scheurt, bovendien moet het ding op moment worden aangedraaid met een speciale dop. Dus lekker laten zitten. Dat sissen kan ik ook zo niet thuis brengen, ik denk dat je het beste even bij een garage langs kunt gaan.
Heb je al gecontroleerd of de distributie op tijd staat? Als er een rookpluim uit de uitlaat komt, dan wordt er meer brandstof ingespoten dan er wordt verbrand. Dat zou veroorzaakt kunnen worden door een verkeerd inspuitmoment. Of het kan een rotte verstuiver zijn.
Als de spill-valve (dat is een magneetspoel die wordt bekrachtigd op het moment dat er ingespoten moet worden) niet lekker is, dan zou je verwachten dat er juist minder brandstof wordt ingespoten en de auto zeker niet gaat roken.
16 jaar
De auto loopt verder perfect. Een keer gestart geen problemen die dag. De volgende starts gaan prima. Alleen die eerste keer en dan vooral bij wat lagere temperatuur verloopt het starten moeilijker. Als je de startmotor inschakelt komen alle cilinders niet gelijtijdig op. Of er zijn cilinders die voor hun beurt beginnen of cilinders die net wat trager in komen. Dat resulteert in een wat hakkelige start dus niet mooi rondraaien maar wat stotterig. Je merkt dat die wil aanslaan maar dan is er iets wat dat weer even verhinderd. Dus even wat sneller en dan weer wat afremmend. Denk zelf dat het een van de verstuivers is.
16 jaar
Dat klinkt inderdaad alsof je distributieriem niet op tijd staat zoals Nico zegt.... Als de motor na de koude start eenmaal loopt, hoor je dan ook af en toe een wat klapperend/tikkend geluid bij de motor?
De distributie staat op tijd dat weet ik zeker ik heb er pas een nieuwe ingezet. . Ook bij de vorige distributieriem had die dat euvel tijdens de eerste start. Daar is geen verandering in gekomen.Daar heb ik geen twijfel over. Voordat ik de nieuwe gloeibougie's plaatste had ik ze elektrisch losgekoppeld, de motor startte dan wel wat later maar veel beter. Nu die nieuwe er in zitten en aangesloten is het weer hetzelfde liedje.
16 jaar
Ik vind het wel leuk om dit te lezen. Mijn Mazda 323 Fastbreak 2.0 DITD van 2000 met 207.000 km op de teller doet namelijk precies hetzelfde. Maakt niet uit hoe lang of hoe vaak ik voorgloei, als ik start dan begint hij eerst een beetje te hobbelen (toerental rommelt 10 seconden tussen 300 - 800 toeren) en dan loopt hij ineens goed. Verder 0,0 problemen, warme start of nogmaals een koude start doet hij altijd perfect.
Wel is mij opgevallen dat als je hem start en het toerental zakt ff zo laag en je geeft heeeeel even een klein beetje gas zodat het toerental eenmaal boven de 1000 rpm is geweest, dan loopt hij verder goed. Hoe koud het ook is. Het lijkt alsof 1 of 2 cilinders eerst niet mee doen en later wel.
Ik heb overigens nog geen gloeibougies vervangen, ben wel benieuwd wat er bij jou uitkomt want ik zit er niet op te wachten om ze voortijdig onnodig te vervangen...
Groetjes en succes!
Richard
16 jaar
[quote=conradus]De distributie staat op tijd dat weet ik zeker ik heb er pas een nieuwe ingezet. . Ook bij de vorige distributieriem had die dat euvel tijdens de eerste start.[/quote]
Weet je 100% zeker dat de riem op tijd staat? Ik vind het merkteken bij de krukaspoelie erg moeilijk te controleren.
16 jaar
"Ik heb overigens nog geen gloeibougies vervangen, ben wel benieuwd wat er bij jou uitkomt want ik zit er niet op te wachten om ze voortijdig onnodig te vervangen..."
Heb ook niet het idee dat het vervangen van de gloeibougies iets heeft opgeleverd.
Omdat ik dacht dat een van de gloeibougies hiervoor verantwoordelijk waren heb ik ze allemaal een tijdje spanningsloos gehad (de stekkerverbinding losgenomen). Het starten duurde dan wel iets langer maar was niet zo onregelmatig. Tegelijkertijd het gaspedaal iets intrappen versnelde het starten. Ik ben er bang voor dat dat zeer onregelmatig opstarten nog eens de distributieriem zal laten verspringen en daar zit ik niet echt op te wachten.
16 jaar
Het vervangen van de gloeibougies bleek de oplossing.
dank jullie.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar