Mazda 323: Wie wil (vrouw) helpen met een hobbelende Mazda 323f

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: ja

Heb 2 nieuwe Bridgestone voorbanden gekregen, nieuwe homokineet en remblokjes voor en sindsdien hobbelt mijn auto.
Ik ben 10x terug geweest naar die garage, 2x naar een officiele Mazda dealer en 3x naar een andere garage en niemand weet wat het is!!!

Kenmerken:
- hobbelen (voel je in stoel, niet aan stuur) bij vooral asvalt en als je in versnelling 4 bv 50 rijdt, vooral voelbaar bij langzaam rijden, bv in file
- het is geen regelmatige hobbel
- je voelt het ook goed als je m in z'n 3 zet en dan uit laat rollen tot hij stilstaat

Tot nu toe gedaan:
- die nieuwe homokineet links voor ook vervangen voor een nieuwe
- 4 compleet nieuwe andere banden + velgen gekregen, toen hobbelde hij nog
- schokdempers zijn getest en zijn goed, ook goed uitgebalanceerd en uitgelijnd

Het is een mooie Mazda 323f uit 1995.

Wie kan mij alsjeblieft helpen, want ik vind het een onwijs gave auto, ben dr echt verliefd op, maar ik durf er bijna niet meer op de snelweg mee te rijden.


Alvast super bedankt!!

gr Matje

Matje 323

Geplaatst door Matje 323 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Heb je het hobbelen ook als je de koppeling intrapt, het gas loslaat en de auto laat uitrollen? Zoja dan zit het toch ergens in de ophanging/wielen, zonee, dan zit het in de motor. Probeer het eens.

kleijn (0), 15 jaar geleden

zit de aandrijf as er wel goed in ??

Matje 323 (0), 15 jaar geleden

ja, ook bij koppeling intrappen en gas los dan hobbelt hij behoorlijk heftig zelfs.
wat zou het in de ophang/wielen dan kunnen zijn?

kleijn (0), 15 jaar geleden

probleem matje ik dacht aan je wielen
maar ik lees dat je nieuwe hebt
zou de ophanging nog kunnen zijn
maar naar zoveel keer terug te zijn geweest .??
een veer ernaast geschoten .
misschien een ander nog een idee groet willem2

Bartopel (0) PRO, 15 jaar geleden

Zou kunnen dat nieuwe banden een beetje onrond zijn.

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=Bartopel]Zou kunnen dat nieuwe banden een beetje onrond zijn.[/quote]
ja dat idee had ik ook maar hij heeft nieuwe banden er onder gekregen
groet willem2

Harald1980 (0) PRO, 15 jaar geleden

Mogelijk is er een verkeerd type homokineet gebruikt en past daardoor niet goed in de naaf? Is hier al eens naar gekeken?

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

wielnaaf "krom"gegaan met verwijderen van aandrijfas uit de wielnaaf???
de as wil bij deze auto's soms echt onmogelijk los gaan.
kan zijn dat er te veel en te hard met een hamer gewerkt is!!

Matje 323 (0), 15 jaar geleden

wat goed dat jullie allemaal zo meedenken!!

ik heb nog even de brief van de garage erbij gepakt, ze hebben ook nog aan de achterkant de stabilisatorstangen losgenomen en vervangen, dat was ik vergeten.

Die homokineet is dus 2x vervangen, de 1e x maar toen hobbelde hij dus, en daarna is ie nog een keer vervangen.

Heeft iemand een suggestie van een goede garage in de omgeving van Haarlem die me zou kunnen helpen?
ik ben dus (en dat is geen grap, want ik heb alle keren geteld) 10x terug geweest naar de 1e garage en daarna dus nog 3x naar een andere garage en 2x naar 2 verschillende officiele mazda dealers.
maar ik krijg het gevoel dat ze het allemaal niet echt weten en het te druk hebben om mij te helpen.

o ja, nog even belangrijk, als ik gewoon in de stad rijd vind ik het wel mee vallen, het is vooral goed merkbaar als ik een stuk snelweg rijd, bv 100 en daarna in de file terecht kom. En echt niet overdreven, ik zit te hobbelen in mn auto.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

Zoek eens een bandenboer/uitlijngarage op, GEEN KWIK-FROT, maar een gerenomeerde garage zoals euromaster of profile. Laat deze heren eens naar de auto kijken. Die hebben de apparatuur en kennis in huis om zulke klachten te doorgronden.

Groeten Marcel

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Zouden het toch niet de schokbrekers zijn? Als de schokbrekers nooit vervangen zijn, dan wordt het weleens tijd. Een schokbrekertest is niet heilig.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

heeft iemand al eens naar de binnenste homo keneet gekeken???
biutenste los halen
weet niet dat r een borgclip op zit en begint te trekken slaan en de binnenste valt uit zn hius
word er weer ingedrukt mar zit er naast
heb je wel aandrijving maar met elke ronding 3 X een ruimte gebrek om de lengte op te vangen
tilt ie 3X de auto een stukje op
da's dan hobbel hobbel hobbel
is maar een simpel idee

Harald1980 (0) PRO, 15 jaar geleden

@ Jerry: daar zit wat in, goed idee.

Op de vraag voor een goede dealer in omgeving Haarlem: ik zou eens gaan kijken bij Mazdadealer Hartgerink & Klomp, Opaallaan 22-26 in Hoofddorp.
(geen reclame voor mijn eigen werkgever, ik woon/werk in het oosten van NL)

Matje 323 (0), 15 jaar geleden

binnenste homokineet? nou vond ik het al zo knap dat ik weet waar die homokineet zit en ongeveer weet wat ie doet, maar de binnenste???
even voor mijn idee: de binnenste homokineet zit dan in die nieuwe homokineet?
als het de binnenste homokineet is, klopt het dan dat mijn 323f niet regelmatig hobbelt? dat vind ik nl. zelf zo gek aan het hele verhaal

Ben dus al bij 2 verschillende mazda dealers geweest en ook zij konden het niet vinden.


nog een vraagje: weet iemand of het gevaarlijk is om te rijden met deze auto ?
Ik ben steeds zo bang dat ik op de snelweg een band ga verliezen. Zou dat kunnen gebeuren?

Harald1980 (0) PRO, 15 jaar geleden

Met de binnenste homokineet word de homokineet aan de versnellingsbak-zijde bedoeld. Een aandrijfas heeft er dus 2. Bij het eraf slaan van de buitenste homokineet bestaat de kans dat je door het meppen de aandrijfas UIT de binnenste homokineet trekt. Duw je hem daarna weer terug dan lijkt ie op de plek te zitten, maar de kans bestaat dat dit juist niet het geval is. In dat geval heeft ie te weinig bewegingsruimte en zal tijdens het draaien niet zuiver rond kunnen draaien, met mogelijk hobbelen als gevolg. Het kan daarom de moeite waard zijn om de binnenste homokineet even te demonteren.

kleijn (0), 15 jaar geleden

als de homokineet er af schiet wat ik zelf heb gehad heb je geen aandrijving meer
sta je gewoon langs de kant mijn ervaring groetjes willem2

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

weet je wat je eens moet doen een voor een je wielen uitwisselen met je reservewiel ik denk toch zeker wel dat er een band hoepelt

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zre heeft al 4 andere wielen met banden en dan hobbelt ie nog robby
en klein dat is als ie r uitvalt???
maar in mijn geval kan ie verkeerd gemonteerd zijn
en dan heb je aandrijving maar geen speling voor t lengte verschil in de omwentelingen

Matje 323 (0), 15 jaar geleden

ik heb al goede dingen gelezen: ophangen/wielen, aandrijfas, verkeerd type homokineet, wielnaaf krom, schokbrekers (alhoewel die dus gestest zijn), binnenste homokineet.

ik morgen profile bellen, want ik heb op internet gezien dat deze bij mij in de buurt zit

ben erg benieuwd of ze me willen helpen en bovenal hoop ik onwijs dat ze het ook vinden

mochten jullie nog ideetjes hebben, dan onwijs graag

ik houd jullie op de hoogte

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Volgens mij zou zo'n verkeerd gemonteerde homokineet voelbaar/zichtbaar moeten zijn als ze de auto onder de fusee opkrikken (de as heeft dan geen extra ruimte).

Laurens6460 (0) PRO, 15 jaar geleden

De eind aandrijfing (differentieel) in de versnelingsbak gaan wel eens stuk. als ik het verhaal zo lees is dit het probleem.

Harald1980 (0) PRO, 15 jaar geleden

Gaat het hier trouwens om een 323F type BG (met die klapkoplampen) of om een type BA (met die platte koplampen)?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.