auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 6 2008: Getik in de motor en hoog olieverbruik

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 108

Goedemiddag,

Sinds kort een 3-tal problemen met de auto. Vorig jaar de multiriem en 1 spanrol vervangen. Begin dit jaar een tweede spanrol.

Probleem 1:
Maandje geleden de auto een grote beurt gegeven (olie, oliefilter, bougies), maar sinds eind vorig jaar zitten er meerdere tikken in de motor....
1 tik lijkt van dieper uit de motor te komen en bij gas geven/loslaten gaat deze gewoon mee met de toeren.
Heb me laten vertellen dat het evt de drijfstangen/drijfstang lagers kunnen zijn.
De speling opgemeten vd drijfstangen. Geen verticale speling, maar horizontaal ongeveer 0,3mm speling op alle 4.

De 2e tik lijkt meer bovenin de motor vandaan te komen en van horen zeggen zou dat geluid van de injectoren zijn..
Voor alle zekerheid de klepspeling ook gecontroleerd. Inlaatzijde ongeveer 0.25-0.28mm en uitlaatzijde 0.30-0.35mm.

Probleem 2:
Voorontsteking ook even laten meten ivm niet vlot/vloeiend doortrekken.
Bij stationair gaf die tussen de 6-9 en en bij 2000 toeren 11..

Probleem 3:
Motor verbruikt veel olie, maar heb nergens lekkage zichtbaar op het blok. Ongeveer 1L op 550km. Bij cylinder 1 zit wat nattigheid van olie bij het wisselen vd bougies.

Hebben jullie advies, waar verder te zoeken?

Alvast bedankt!

Geplaatst door

Misoni (0)

al 1 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de multiriem vervangen omdat deze kapot is gegaan / eraf gelopen, of gewoon onderhoud ?

tweaker1986 0

1 jaar

Onderhoud. Was een poelie die herrie maakte. Met het vervangen gelijk de multiriem vervangen

Misoni 0

1 jaar

Veel als je op het verhaal af gaat onzekerheden en eventueel hoge kosten.
Hoever rijkt uw technische kennis ?
Anders toch door een goede garage diagnose laten stellen om veel onnodige kosten te voorkomen.

Beste Kaleido 1, mijn technische kennis rijkt niet heel ver. Ken wel wat mensen die wel autotechnische hebben, maar we komen er niet uit.. en om nou het blok uit elkaar te (laten) trekken zonder te weten waar te zoeken..

Beslissing weg doen of repareren is nu de overweging... vanwege evt erg hoge kosten

Misoni 0

1 jaar

Precies maar ik lees ook een paar vreemde dingen.
Je vervangt een multiriem en daarna tikt er vanalles ?
Was dit voor de beurt en vervangen van riem niet het geval ?

Getik bovenin het blok kan ik mij goed voorstellen met zo`n klepspeling...
Je bedoeld waarschijnlijk 0,25-0,28 en 0,30-0,35 mm...?
Verder ga ik mee met de mening van kaleido 1

Hans4040 1435
badge vip badge

1 jaar

Ik heb eea aangepast wat niet klopte.

@kaleido-1 Het getik is pas begonnen nadat de multiriem was vervangen
@Hans4040 De mm moeten zijn zoals je zei idd.

Dit zijn de standaardwaarden waar het tussen zou moeten zitten toch? Inlaat boven de 0.28 en uitlaat boven de 0.35 is teveel klepspeling. Het zit in ieder geval onder deze waarden.
De speling op de drijfstangen? Is dat 'normaal/acceptabel' of teveel?

Misoni 0

1 jaar

Schuiven van links naar rechts is geen probleem.
Maar hoe is er vertikaal gemeten ? Lagerkap los genomen schaal bekeken en met een speciale meetstrip gemeten ?
Olie verbruik is vaak olieschraapveer die vast zit of dichtgeklapt door te weinig olie verversen slechte olie en korte ritten bv.
Tik kan ook een kantelen zuiger zijn.

Het karterdeksel is verwijderd en zo is er een snelle check gedaan met de hand gevoeld of er beweging in zat.. er is verder niets los gehaald
Als ik het zo lees, dan zal de kop eraf moeten om dat goed te kunnen inspecteren?

Misoni 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.