hoi,
in het verleden knipperde het gloeispiraallampje zo om de 1 a 2 maanden i.v.m. fout egr-klep. Dit heb ik gewoon genegeerd.
Nu knippert het bij elke koude start en zelfs even tydens een lange rit. Uitlezen levert dezelfde fout op (egr-klep)
Kan het zijn dat er nu nog een andere storing op de egr-klep is bijgekomen?
Bedankt alvast voor jullie antwoord!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
EGR klep is EGR klep. Die storingscode is vrij helder en komt doordat de computer de EGR klep wel openstuurt maar niet 'meet' dat de klep open is. Die meting is vrij simpel: op de EGR klep zit een sensor voor de stand van de EGR klep.
De klep wordt met vacuum bedient. De vacuumkleppen kunnen stuk zijn, er is ergens een slang lek of het vacuumgedeelte van de EGR klep is lek. Dit kun je vrij eenvoudig controleren als je de slang en de kleppen uitbouwt en test als je een 12V voeding hebt.
De stand van de EGR klep wordt dus uitgelezen met een sensor. Deze sensor kan stuk zijn. Dan wordt het lastiger en heb je waarschijnlijk een andere EGR klep nodig (of in ieder geval een EGR klep waarvan het vacuum gedeelte en de sensor nog werken). De klep zelf kun je afdichten met een plaatje tussen het inlaatspruitstuk en de EGR klep.
hoi,
even concreet, kan ik die sensor of egr-klep niet gewoon misleiden (dmv doorverbinden o.i.d.) om van die storingscode af te zijn.
Demonteren is geen optie omdat de wartelmoer onder de klep muurvast zit.
Alvast bedankt weer!
15 jaar
Dat wordt volgens mij heel lastig. In de vraagbaak die ik heb staan 2 kleppen. 1 vacuum en 1 vent. Ik vermoed dat de stand van de EGR klep tussen open en dicht geregeld kan worden (dus ook half open) door een beetje meer vacuum te laten zuigen via de vacuum klep of wat lucht in te laten stromen door de vent klep. De klep simuleren zal denk ik een behoorlijk stukje electronica vergen.
Bij mijn auto heb ik de wartel onderop de EGR klep met een grote el-cheapo 'bahco' van de Praxis losgedraaid. De korte steel van de 'bahco' is bij dit klusje een pluspunt. Misschien eerst een nachtje kruipolie laten inweken en dan nog een keer proberen.
Een andere mogelijkheid is domweg een tweede klep monteren. De computer ziet het verschil toch niet zolang het vacuum gedeelte en de sensor maar werken.
15 jaar
Zo gezegd zo gedaan, Nico, wat kruipolie en idd die 12" bacho bleek met een beetje wringen toch te passen!
De pos. sensor doorgemeten met een ohmmeter en leek 100% in orde en ook het membraam was in orde (geen lek)
De zaak weer ingebouwd, storing gereset en alles is weer in orde. Maar waar het nu aan gelegen heeft ?
15 jaar
Een NIET soepel werkende EGR klep................zwarte plakkerige smurrie!!!!!!!!!!!!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar