close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Lamda waarde g3 te hoog op GAS / G3 bij APK.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hallo, ik heb hier een mazada 626 1800 uit 1996.
De auto rijd op benzine en gas goed, alleen bij de apk bleek dat lamda waarde te hoog is 106 en moet minimaal 103 zijn, co waarde is wel goed. Dit is op GAS gemeten. Op benzine zijn alle waardes wel goed. (ook de lamda waarde). Lamdasonde is al vervangen en dit heeft helemaal geen effect. iemand eenig idee waar ik moet gaan zoeken?

Vast bedankt.

Geplaatst door

dutchadventurer (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, vandaag is de wagen gecontroleerd bij een gas bedrijf, alles bleek goed te zijn, paar kleine afstellingen zijn gedaan maar probleem blijft. Bougies vervangen, motor loopt wat soepeler, maar lamda waarde blijf hangen op 104,8 moet naar 103 toe.

Zou het iets mechanische kunnen zijn, iets met de kleppen. motor code is FP, is dit met hydraulische kleppen of moeten deze zelf gesteld worden? De cilinderkop is 50000 km geleden vervangen, wegens een verbrande klep, lijkt mij dat het dan nog wel goed moet zitten?

Rob

je zou kunnen proberen om de auto eens flink op zijn staart te trappen dit wil nog weleens helpen

ed13 0
badge

15 jaar

Bij mijn laatste 626 had ik dit probleem ook, en toen bleek ook na vervangen van lambda geen verschil te zijn met de waarden.
Na verder zoeken bleek de katalisator doorgestoken te zijn door de vorige eigenaar (het was een ex-lease auto).
Nadat deze vervangen was werden de CO2-waarden weer juist.
Succes

rkps 0

15 jaar

Het is toegestaan om bij de viergasmeting tot 3200 toeren te gaan en daarbij alle electrische verbruikers in te schakelen. Daardoor neemt de motorbelasting toe en gaat het gassysteem over in "closed loop". Eventueel kan het ook nodig zijn om vooraf de katalysator op te warmen door gedurende 2 a 3 minuten het toerental op 4500 toeren te houden.

Hallo, ben net wer langs geweest bij het apk keuringsstation.
Voor af even goed gas gegeven, bij de test, ook elektrische verbruikers aangehad, lichten blower enz, tot 3200 toeren, de lamda waarde daald tot 104,2, dus net iets te hoog. CO waarde is 0,00, er is mij verteld dat dit wel eens het probleem kan zijn. De waarde hoort inprencipe geen 0,00 te zijn maar net iets hoger dan 0.

Zou het misschien toch zo zijn dat er ergens false lucht word aan gezogen? en of een gas afstelling?

Bij het gas inbouw bedrijf waar geweest ben zeggen ze dat het niet aan het gas systeem ligt, alles is gecontrolleerd en afgesteld. En bij de dealer waar de auto doorgemeten is zeggen ze ja meneer op benzine loopt die goed dus dit is een gas probleem. Zijn verder geen fout codes enz.

Heeft iemand eenig idee wat het can zjin, of welke onderdelen ik nog kan testen op werking?

Je kan proberen het binnenzeskantboutje op het voordeksel van de verdamper een slag in te draaien. Daardoor stijgt de tweede trapdruk en wordt het mengsel iets rijker. Ga niet te ver want dan mol je de verdamper. Anders zal je het verdeelhuis moeten reinigen.

Hallo, dit heb ik ook geprobeerd, terwijl die aan de test apparatuiur hing. Bij een kwart slag draaien word de lamda waarde iets beter, een paar seconde later hersteld die zich weer naar de oude waarde.

Hallo, probleem is opgelost, de tweede lamdasonde bleek ook defect te zijn. nieuwe er in en geen probleem bij de keuering.

CO 0,01 lamda 101,8 .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.