close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 121 1.25I GLX: Hoog benzineverbruik

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: DHA, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

Beste lezer, beste wensen allereerst.

Ik zit met het volgende probleem:
Mijn Mazda 121 1.25 (Ford Fiesta model) uit 1997 verbruikt ongeveer 1 op 9 à 10 terwijl ik een jaar geleden makkelijk 1 op 16 mee kon rijden. Ik wil dat graag terugbrengen. Er is geen lekkage te vinden, de bougies zijn vervangen (waren vrij zwart van kleur = rijdt te rijk?) en de auto is voor rest goed onderhouden.
Start prima, de toerental is ook normaal. Echter duurt het even voordat het op temperatuur komt, de kachel wordt dan ook na 10 min. pas warm. Verbruik is vooral die eerste paar meters hoog. Uit de uitlaat komt een vrij vieze benzinelucht. Daarnaast lijkt het echt aan vermogen verloren te hebben, m.n. op de snelweg.
Wat kan het zijn?
> verkeerd signaal van de lambdasonde?
> verkeerd signaal van de koelwater temperatuur sensor?
> verkeerd signaal van de map-sensor?
> defecte thermostaat en/of pakking?
> carburateur?
> Vuil in de injectoren? Ultrasoon reinigen?

Kan een garage deze problemen zien bij het uitlezen?

Ik wil het heel graag verhelpen, het is echt een fijne auto verder. Alvast bedankt!

Geplaatst door

eigenweg (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een defecte of niet goed werkende sensor zal iemand met ervaring kunnen zien bij het uitlezen (eerst maar eens bij koude motor).
Een 4-gas test bij warme motor kan ook een hoop informatie geven.

De defecte thermostaat is niet uit te lezen. Ik denk dat de thermostaat te vroeg open gaat of open blijft staan gezien de opwarmtijd.
Dat beinvloedt zeker je gemiddelde verbruik.
Een carburateur heb je niet, dus die mogelijke storing valt af.

oldford 0
badge

8 jaar

Thanks voor je tip. Ik heb de motor laten lezen. Hieruit kwam naar voren dat de voor lambdasonde defect was. Ik zal dat dus vervangen en dan kijken of een verbetering zichtbaar is. Nieuw van Bosch kost rond €95, op de sloop hebben ze een voor €30. Mijn vraag: is het verstandig om een tweedehandse in te doen?

eigenweg 0

8 jaar

Hoe weet je dat de sensor van de sloop wel goed werkt? En hoe weet je dat die na 1 of 2 maanden ook niet weer defect is?

Voor die prijs lekker origineel erin laten zetten (of dat Bosch is weet ik niet bij deze Ford).

oldford 0
badge

8 jaar

Dat weet ik niet zeker. Zij zeggen van wel. Ik heb het vandaag binnen voor €20 (nieuw was die rond 70). Denk dat ik het beste weer uit kan laten lezen?

Zijn er nog andere tips om benzineverbruik te optimaliseren?

eigenweg 0

8 jaar

Komt de motor wel goed op temperatuur ?
Thermostaat werking is goed ?
Staat van onderhoud , klep speling .

[quote=kaleido 1]Komt de motor wel goed op temperatuur ?
Thermostaat werking is goed ?
Staat van onderhoud , klep speling .[/quote]

Wat is een maat hiervoor? Binnen bebouwde kom is temperatuur pijltje na ongeveer 6 minuten in het midden. Is dat prima?
Overigens krijg ik de kachel echt dan pas na een minuut of 10 normaal warm

eigenweg 0

8 jaar

Thermostaat kost niet de wereld , als ik het zo lees twijfel ik aan de juiste werking , ik zou hem vervangen.

Heb een nieuwe termostaat besteld, zal het komend weekend vervangen. Ik ben benieuwd!

eigenweg 0

8 jaar

Paar dagen gelegen de lambdasonde vervangen door een van de sloop. Volgens verkoper moest die wel goed zijn... Bij uitlezen fout gewist en opnieuw gelezen: geen defect.
Maar nu in de praktijk: ik merk nog steeds niets in benzineverbruik, nog steeds te hoog (gem. 1 op 10). Ik merk vooral dat wanneer ik wegrijd met een koude motor de pijl van de brandstofmeter een stuk verschuift.

Mijn vraag: kan het even duren voordat ik de correcte werking van de lambda merk of is die van de sloop waarschijnlijk ook defect? Hoe test je dat dan wel en zou het eventueel aan de bekabeling liggen (wat redelijk oud is)?

eigenweg 0

8 jaar

Nee, de sensor werkt meteen en heeft geen inleer tijd nodig. Wat je moet doen is wat Oldford in zijn eerste reactie aan geeft. Begin met een ervaren monteur de data te laten uitlezen en een 4 gasmeting. Plaats die waarde hier dan kunnen we je verder helpen.

Highway 640
badge

8 jaar

Dat zal ik zeker doen! Hopelijk lukt het vandaag nog.

Overigens iets wat mij opvalt: 's ochtends bij een koude motor ruik ik een soort benzinegeur aan bestuurderskant, vanuit de onderkant van de auto. Achter de auto ruik je dat niet/nauwelijks, dus zal niet direct uit de uitlaat komen.

Zegt dit iets?

eigenweg 0

8 jaar

Tja, als er ergens brandstof lekt, dan lijkt het verbruik ook te hoog. En dan hebben we het maar niet over het gevaar van brand.
Het zou een lekje in het brandstoffilter kunnen zijn, dat gebeurd wel eens al ze al jaren niet vervangen zijn.

Laat de auto op een brug zetten en inspecteren.

oldford 0
badge

8 jaar

Een hele kleine lek dan misschien? Hij is afgelopen tijd paar keer op de brug geweest, ook voor apk, maar niets geconstateerd. Daarnaast alleen bij een koude, draaiende motor. En geen druppels ofzo te zien.

eigenweg 0

8 jaar

[quote=Highway]Nee, de sensor werkt meteen en heeft geen inleer tijd nodig. Wat je moet doen is wat Oldford in zijn eerste reactie aan geeft. Begin met een ervaren monteur de data te laten uitlezen en een 4 gasmeting. Plaats die waarde hier dan kunnen we je verder helpen.[/quote]

De waarden vandaag gemeten met een warme motor (garage is paar km rijden):

Stationair:
Lambdawaarde: 1.001
CO: 0.12
CO2: 14.8
O2: 0.13
HC: 6

Met 2500 toeren:
Lambdawaarde: 0.996
CO: 0.17
CO2: 14.9
O2: 0.03
HC: 4

Overigens geen verschil gemerkt: 1 op 10 stadsverkeer.

eigenweg 0

8 jaar

Officiëel zijn deze waardes (ook al lijken ze keurig) afkeur bij de APK omdat de lambdawaarde op toeren lager is dan 0,997.
Ford heeft uitzonderingen voor een aantal motoren, maar Mazda niet.
http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/S...
Kennelijk is er voor de kat iets te veel CO of HC aanwezig om de kat alles te laten omzetten, want alle zuurstof is opgebruikt door de kat.

Een beetje experimenteren met het toerental bij de verhoogde toerental meting kan je misschien net door de keuring helpen.

oldford 0
badge

8 jaar

Thanks voor je bericht.
Overigens was die al door de keuring, ik heb het opnieuw laten meten om iets wijzer te worden over verbruik.
Zie jij een indicatie voor verhoogde verbruik?

eigenweg 0

8 jaar

Alleen mijn vermoeden dat er voor de kat iets te veel CO of HC aanwezig is.
Maar dat verklaart niet meteen het verhoogde benzineverbruik.
Misschien is de motor wat versleten en werkt deze niet meer optimaal.

oldford 0
badge

8 jaar

Viergaswaarden nagenoeg perfect. Oldford ne zit er een factor 10 naast. Het is 0,97-1,03 voor de apk.
Banden op spanning? Loopt er geen rem (soms) aan?

Unikneet 0
badge

8 jaar

Mea culpa, Unikneet heeft gelijk. Ik ben nog niet wakker.
Dan is alleen de kat wat verouderd, miscshien dat die nog 1 of 2 jaar meegaat.

oldford 0
badge

8 jaar

[quote=Unikneet]Viergaswaarden nagenoeg perfect. Oldford ne zit er een factor 10 naast. Het is 0,97-1,03 voor de apk.
Banden op spanning? Loopt er geen rem (soms) aan?[/quote]

Banden zijn op spanning ja, regelmatig kijk ik dat na.
Hoe kan ik de remmen testen (of het blijft hangen)?

Overigens nog steeds vrij hoog gebruik: voor test 14 liter getankt en daarmee komt ie rond 120 km. Wel voornamelijk binnen bebouwde kom en korte afstanden. Geen idee hoe sterk je hier rekening mee moet houden.

Ik merk wel op dat die voornamelijk bij een koude motor, de eerste paar meters veel verbruikt. Benzinemeter schuift klein stukje altijd.

eigenweg 0

8 jaar

Meet je verbruik eens op een wat exactere methode.
Tank volgooien en dagteller op nul stellen. Dan minstens 1/2, liever 3/4 tank leeg rijden.
Tank weer volgooien en kilometers op dagteller delen door getankte aantal liters. Voila.

Bij koude motor gebruikt een benzine-motor flink wat meer.
Dat noemden we vroeger de choke, tegenwoordig heet dat de warmdraai-verrijking.
Hoe kouder de motor is, hoe meer de motor verbruikt.
Als je dus alleen korte afstanden binnen de bebouwde kom rijd waarbij de motor niet op temperatuur komt, dan kan dat een hoop verklaren.

oldford 0
badge

8 jaar

Ik heb de tank vol gegooid, voornamelijk snelweg en wat binnendoor. Vooralsnog blijft het rond 1/11.

Totaal geen resultaat tot nu toe.

Wat ik wel opmerk: bij starten met een koude motor, ruik ik een sterke (vieze) benzinelucht aan bestuurderskant (vanaf onderkant auto). Bij de uitlaat en aan de andere kant van de auto ruik ik geen benzinelucht. Enkel aan die kant.

Iemand een idee? Zit benzinefilter niet aan die kant? Wellicht iets met tweede lambda?

eigenweg 0

8 jaar

Helaas nog steeds geen verandering. Iemand nog een idee wat het kan zijn?

eigenweg 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.