Mazda 323: Hoog verbruik, zwarte pluimen en lang doorstarten

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0DITD 90pk

Hallo,

Ik ben al eens goed gaan zoeken op dit forum, en ben tot nu toe mijn klachten niet geheel tegengekomen, maar ik begin toch al een donkerbruin vermoeden te krijgen vd oorzaak. Mijn auto heeft last van het volgende:

- hoog verbruik (1:17, waar 1:20 de fabrieksnorm is, ik rijd nagenoeg enkel lange stukken van 130km enkele reis waarbij netjes aan de max. snelheid gehouden wordt)
- zwarte pluimen bij optrekken, niet bij op constante snelheid rijden
- net nadat de motor koud gestart is lijkt deze in mijn ogen op 3 cilinders te lopen (op het gehoor iets lager en onregelmatiger stationair toerental)
- Sinds dit weekend bij warme motor (zo lijkt het althans) lang doorstarten (maw draaien vd startmotor) voordat deze aanslaat

Heb dus al wat berichten gelezen over deze motor, en wordt een beetje bang dat ik de sigaar ga zijn voor een nieuwe brandstofpomp danwel spill-valve.

Ik ben benieuwd naar jullie (evt. professionele) oordeel!

frankrs6

Geplaatst door frankrs6 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Wat is de kilometerstand? Zwarte pluimen bij het optrekken kan aan de EGR klep liggen. Heb je al injectorreiniger gebruikt?

frankrs6 (0), 15 jaar geleden

Dag Nico,

Kmstand 220.000, heb er al aan paar busjes Wynn's dieselcleaner oid ingegooid. Dat helpt voor m'n gevoel ongeveer 2 tankbeurten lang tegen de pluimen, langer niet. Is de EGR-klep eenvoudig zelf te demonteren (ik weet best aardig hoe een motor werkt, maar ben geen monteur)? Ik heb de auto sinds kmstand 182.000, het roken/veel verbruiken heeft ie altijd al gedaan. En voor mijn gevoel is de auto traag (als je op de koppeling weg rijd in lage toeren in z'n één dan duurt het ff een paar seconden voordat de auto vermogen levert, hij is dan niet vooruit te branden. Eenmaal op toeren gaat het prima. Topsnelheid op teller ongeveer 165 (terwijl fabrieksopgave 178km/h is, op zich toch ook een teken dat de motor minder vermogen levert lijkt me).

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Een plaatje metaal tussen de EGR klep en de inlaat plaatsen stelt de EGR buiten werking. Ik zou daar als eerste mee beginnen.

Dit type motor heeft bij lage toerentallen zowieso weinig koppel. Ik heb een zenerdiode van 1,8V in serie met de massa van de turbodruksensor gezet. Hierdoor denkt de computer dat de turbo eerder op gang is en spuit bij lage toeren meer brandstof in. Maar dat is voor later; eerst je andere problemen oplossen!

Ik haal zelf overigens ook maar iets van 1:18,5 met deze auto.

Hendrik4290 (0) PRO, 15 jaar geleden

""Hierdoor denkt de computer dat de turbo eerder op gang is en spuit bij lage toeren meer brandstof in""
Waardoor hij ook weer extra rookt! !!

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

[quote=Hendrik4290]""Hierdoor denkt de computer dat de turbo eerder op gang is en spuit bij lage toeren meer brandstof in""
Waardoor hij ook weer extra rookt! !![/quote]
Bij deze motor niet. Bij lage toerentallen is de maximale inspuithoeveelheid zo belachelijk laag gekozen dat je met de airco aan niet eens fatsoenlijk kunt wegrijden. De inspuitgrens iets verhogen kan dus zonder dat de auto gaat roken.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik vind dat verbruik niet echt abnormaal aangezien de fabrieksnorm onder ideale omstandigheden is vastgesteld.
In de dagelijkse praktijk kun je dat bijna nooit evenaren.
Ik erken wel, dat hij nog iets zuiniger kan worden als je motor-probleem is opgelost.
Als de egr niet de oorzaak is, denk ik aan een niet goed werkende verstuiver.

frankrs6 (0), 15 jaar geleden

Ok, vandaag sloeg hij 2x af in de stad, na lang (15 sec.) doorstarten sloeg hij toch aan. Stationair bleef hij nie tmeer lopen. Ben naar huis gereden met de voet op het gas, op tijd in z'n vrij bij stoplichten zodat ik met linkervoet kon remmen. Niet echt ideaal, ben blij dat ik thuis ben. Onderweg dacht ik ff te stoppen bij een bezinepomp omdat ik ff wat op wilde zoeken in m'n telefoon. Per toeval stond daar een ANWB-man. Ik de motor in z'n vrij. sloeg gelijk af. Probleem uitgelegt, hij kon de motor niet uitlezen dus er feitelijk weinig aan doen op dat moment. Wel een tikkie met de hamer tegen de EGR-klep gegeven, daarna gestart (5 sec.) en lopen. Bleef nu ook stationair draaien. Voor de zekerheid toch voet op het gas gehouden verder naar huis. Thuisgekomen bleef hij ook stationair lopen .Ik ga toch maar ff een mazda-dealer opzoeken, misschien is het toch de EGR-klep en valt de schade mee (tov een brs.pomp dan...)

Nico8119 (0), 15 jaar geleden

Hmm, ik zou de EGR dicht (laten) maken. Veel goedkoper dan een nieuwe EGR klep en beter voor de motor en turbo.

frankrs6 (0), 15 jaar geleden

Dag Nico, dank voor je reactie. Tja, maar ondanks het tikkie op de EGR-klep duurde het nog steeds lang totdat hij starte. Ik hoop de auto van de week weg te kunnen brengen naar de garage. Als de conclusie een defecte EGR-klep is vraag ik wel of ze deze willen afdoppen. Ben bang dat de mazda-dealer dat niet wil, maar dat merk ik vanzelf wel... Ik laat hier zeker nog ff weten wat eruit komt. Mocht er iemand btw een goeie dieselspecialist in omgeving Gouda/ Den Haag weten houd ik me aanbevolen (Stokking in Gouda kan niks met Mazda en Mulder in Den Haag kon zonder de auto te zien al concluderen dat het de brs.pomp is... a 1400 E ex. btw)

Jack T (0) PRO, 15 jaar geleden

Lijkt iid. op een brandstofpomp probleem.

frankrs6 (0), 15 jaar geleden

Okey, nou het probleem is opgelost. Omdat ik zelf al vreesde voor de brandstofpomp, ben ik aan het bellen geslagen en bij Buchli uit harderwijk koste een pomp 975 excl. btw. Met dit in mijn achterhoofd, de mazda naar de dealer gebracht. Die concludeerde dat er een of andere klep van de turbo vastzat, én dat de brandstofpomp versleten was. Zij konden een pomp op de kop tikken voor 1675 excl. btw (ook excl. montage). Uiteraard heb ik ze aangegeven dat ik zelf voor een stuk minder aan de pomp kon komen, en dat was geen probleem. Pomp besteld, naar de mazda dealer laten versturen, en 1700 euro incl. btw en montage armer vertrok ik weer met een "nieuwe" auto. Verbruik lijkt nog niet minder, maar dat kan komen omdat ik het gas nog diep in trap, hij gaat zo lekker hard van z'n plek nu. Roken is over, starten doet ie perfect! Bedankt voor jullie tips en trucs!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.