auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 121: inhouden boven de 100 & stationair toerental schommeld bij warme

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16v

he mannen, wie kan mij helpen,,,
121 (bolhoed) houdt erg in bij hogere snelheden, erg hoog brandstof verbuik en loopt bij een warme motor stationair niet op een constant toerental.
gister nagekeken, kwam er achter dat de 4e cilinder (=aan distributie zijde) bougie anders van kleur was dan de rest. deze was zwart (roet) dat lijkt me op een slechte verbranding/te veel lucht. dit was ook een ander soort bougie, ngk racing met 2 voetjes aan de electrode.
heb hier een andere bougie in gezet maar geen merkbaar verschil.
uiteraard wel gekeken of ie uberhaupt vonkt, volop druk bij de uitlaat en alle stekkers losgehad en ingespoten met contactspray.
wat kan dit zijn ???
bij voorbaat dankt.
groeten Rob.

Geplaatst door

manders123 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bougie die zwart is duidt op een te veel aan brandstof, of een te KORT aan lucht.
Is dit een monopoint injectie of een multipoint? Brandt er een storingslampje?
Is de uitlaat volledig dicht (geen lekken) vooral voor in de buurt van de lambdasonde?

Wat bedoel je met "volop druk bij de uitlaat" en hoe heb je dat vastgesteld?

Vernevel in het donker een beetje water over de bougiekabels en bobine. Als je vonken ziet moet je dat onderdeel vervangen.

oldford 0
badge

14 jaar

hoi oldford,
is monopoint en er brandt geen storingslampje.
volgensmij geen lekkages aan het uitlaatspruitstuk,
druk bij uitlaat bedoelde ik mee dat er voldoende druk uit de einddemper kwam, ik las gister hier iets van; hand voor de demper houden en kijken of hij wel voldoende lucht uitblaast. dat doet ie dus.
zoals ik al schreef, vonken doet ie ook bij hoog toerental daar heb ik gisteren al naar gekeken. ik zal vanavond voor de zekerheid ff kijken wat je zegt.
ik zat zelf ondertussen iets van kleppen te denken, aangezien ik nu wat andere probleemtopics hier heb doorgelezen.
dus misschien dat ik vanmiddag ff de kleppen controleer.
mocht je nog andere ideeën hebben hoor ik het graag.
bedankt alvast

manders123 0

14 jaar

Zitten er nou wel 4 dezelfde bougies in? En zijn het de goede?

Verder, lekken bij uitlaatspruitstuk/uitlaatflens zou je ook goed moeten kunnen **ruiken**, zeker als tie aan het roeten is en nog koud is (lekker rijk mengsel, dat ruik je wel). Dus motorkap open, starten, beetje druk erop door gas te geven en ruiken maar. Zorgen dat uitlaatlucht met de wind mee van je af weggeblazen wordt.

Wernervs 0

14 jaar

vandaag mazda garage naar laten kijken;
koppakking of de kop kapot, handelaar waar ik hem van heb heeft hem heel hoog stationair afgesteld zodat het niet echt te horen viel,
vandaar ook het hoge vebruik.
bedankt voor de reacties.
gr rob.

manders123 0

14 jaar

Bedankt voor terugkoppelen.

Wernervs 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.