Hallo,
Sinds kort hebben wij een mazda maar weten even niet meer verder.
Bij koude start start de auto meteen waarna hij 2000toeren blijft lopen. Normaal moet deze toch na een aantal seconden zakken?
Bij het wegrijden nog geen probleem maar zodra je de koppeling intrapt loopt de auto opeens 2500/3000 toeren.
Zodra de auto op temperatuur is en ik rij gewoon 50 zonder gas los te laten of meer gas te geven lijkt het alsof de auto zelf het gas een aantal seconden loslaat waarna hij dan een stoot krijgt en opeens weer power heeft.
Dit gebeurt gewoon altijd dus niet op een bepaald aantal toeren. Wel is het het ergste tussen de 2500 en 3500 toeren
Ook de autobaan is gewoon niet fijn rijden als je constant schokjes voelt.
Stationair schommelt het toerental maar een heel klein beetje.
900-->890-->900-->910 zo schommelt het een beetje.
Bergen oprijden is het het ergst. Dan lijkt het soms wel een hobbelpaard.
Als ik wat meer gas geef en ik wil doorschakelen naar een andere versnelling dan stijgt het toerental ook ff voordat hij zakt. alsof hij dan resterende benzine ofzo kan verbranden zonder balast.
Het enige waardoor de auto een beetje naar behoren rijd is als je eigenlijk teveel gas geeft. Wel zijn dan de schokjes te voelen op de punten dat hij wilt inhouden.
De garage had een vacuumlek gevonden en deze gerepareerd en daarmee leek het probleem verholpen. Niet dus.
Ook hebben ze de bougies vervangen maar het probleem blijft.
Luchtfilter is niet vies. Ziet er nieuw uit.
En het verbruik is erg hoog, maar dat vindt ik niet gek zoveel gas als ik moet geven zodat het een beetje loopt. Met al die schokken gaat ook alles kapot lijkt me.
Waar moet ik nu aan gaan denken bij deze blokken?
Op het internet vindt ik veel over LMM, gasklephuis, lambda, en de 2 bobines.
Kat verstopt?
Maar goed, zo kun je wel het hele blok vernieuwen haha
Misschien herkent iemand dit probleem? Of zijn er dingen uit te sluiten door ergens stekkertjes vanaf te halen? bv lamda testen of waarden vande lmm meten. EGR?
Alvast bedankt voor eventuele reacties :-D
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens naar de slang tussen luchtfilter/LMM en gasklephuis, en controleer die eens op scheuren
Vandaag heb ik de LMM eens schoongemaakt. De naald met druppel was helemaal zwart van de stof aan 1 kant.
Het rubbertje was ook kapot en deze heb ik vervangen en ben daarna gaan rijden zonder resultaat.
Die hele aanvoer heb ik vanmiddag gecontroleerd maar kon geen scheuren gaatjes ofzo vinden.
En voor als het belangrijk is: er zit 98 in. Daarvoor stotterde hij ook al.
Kan ik het gasklephuis zelf schoonmaken met bv remreiniger? Een vriend van me zei vanmiddag dat de choke blijft hangen?
Is computer al uitgelezen?
Deze auto heeft geen choke....mengsel wordt geregeld door ECU.
Uitlezen, inderdaad.
Oke dan gaan we dat eens proberen.
Morgenvroeg om 9uur heb ik een afspraak bij de garage. Daarna laat ik hier wat weten ;-)
Auto achter moeten laten.
Ze gaan hun best doen zeiden ze maar ja dat hoor je altijd bij een garage.
Ik hoop dat ze hem uitlezen en dat daar een code uitkomt wat snel te verhelpen is.
De lmm heb ik in ieder geval nu geheel vervangen met weinig resultaat.
Hij stottert nu op de autobaan iig niet meer. En hou ook niet meer in tussen de 25/3000 toeren.
Wel is het gestotter er nog bij gas terugnemen
Als ik bv op een rotonde afrijd en laat het gas een heel klein beetje los, lijkt het of de auto teveel en telang afremt op de motor. Een beetje gas bijgeven helpt niet. Alleen als ik dan wat meer gas geef komt hij weer op gang met 2 a 3 schokjes. (Hij pakt dan op alsof je de draagarmrubbers moet vervangen)
Ik zou bijna zeggen dat een bak/motorsteun aan gort is gegaan met al dat geschok.
Probleem inhouden stotteren is opgelost.
Het probleem was het gasklephuis. Deze hebben ze schoongemaakt en ook een sensor in het gasklephuis is schoongemaakt en nu loopt hij als een zonnetje als hij warm is.
Het enige waar hij niet uitkomt is het geval koudstart. Hij loopt 2000 toeren nog steeds en als je de straat uitbent 2500 3000 toeren.
Binnen 5 min is hij iig warm dus wacht ik smorgens maar ff.
Kan ik dat nog afstellen of zou ik gewoon een ander gasklephuis of ecu halen?
De koude start is mede afhankelijk van de temperatuur van het koelwater.
Je zou een nieuwe koelvloeistof temperatuurzender kunnen proberen.
Nu ben ik een beetje door elkaar.
Die sensor zorgt die ervoor dat ook de temp op het klokkenspel wprdt weergegeven? Deze werkt namelijk wel gewoon.
Als je mij zou kunnen zeggen waar die zender zit zoals jij het noemt dan ga ik die wel zo snel mogelijk vervangen.
Vandaag ook veel gereden en het valt me op dat ook soms nu opeenshet stationair toerental wel gelijk blijft, maar elke keer loopt hij anders stationair. Bij het ene stoplicht 1100rpm en bij het andere 900 of 800. Beetje raar dus.
De koelvloeistof temperatuur sensor (zender) geeft de temperatuur van het koelwater door aan de motormanagement computer (ECM, of ECU)
Aan de hand van die temperatuur wordt het benzine/lucht mengsel samengesteld wat bij een koude motor voor een verhoogd toerental zorgt.
De positie van deze sensor zie je op het plaatje, rode stip nr. 10
Tevens lijkt het mij niet onverstandig om er eens door een professional naar te laten kijken en/of de auto te laten uitlezen door een deskundige met de juiste apparatuur.
Er spelen nogal wat zaken die je niet zomaar via dit forum oplost.
[IMG]http://i66.tinypic.com/jgo1he.png[/IMG]
Koelwater sensor is vervangen.
De auto is uitgelezen zonder foutcodes.
De mazda monteur is er achter gekomen dat als je een stekker bij nr11 (klein rond dingetje waar 2 slangetjes aanzitten die naar het gasklepguis lopen) eraf haalt dat de auto opeens heel veel power heeft en de auto ook niet meer pingelt in stationair toerental. Wel loopt de auto dan ietsjes te hoog. Zo 1000rpm maar stabiel.
De monteur zegt dat daar ergens wat niet klopt met het gasklephuis.
Zijn advies is een heel nieuw gasklephuis en dan opnieuw inleren.
Wat zit er bij nr11? Is dat egr?
Opps vergeten. Geen resultaat na het vervangen van nr10 ;-)
Nt.11: evaporative emission canister purge valve (EVAP)
zie de uitleg, in het Engels.
http://www.samarins.com/glossary/purge-v...
Mm ja dit dingetje bedoel ik iig. Hele duidelijke uitleg overigens.
Maar goed eigenlijk is het horten en stoten opgelost dus ik denk dat ik dit probleem als verholpen kan afvinken.
Voor dat toeren, sensoren, gasklep, wat het ook is zal ik maar een nieuw topic openen want dat is wat anders dan stotteren.
Wat is er gedaan:
1. Bougies vervangen
2. Gasklephuis schoongemaakt.
3. LMM is vervangen voor sloopdeel.
Stotteren is 100% over. ;-)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar