Sinds ongeveer een jaar heb ik al het probleem dat mijn auto ernstig stottert wanneer hij koud is. En dit euvel wordt alleen maar erger en erger.
Verschijnselen:
Auto stottert en houd in boven de 1500 toeren wanneer hij koud is (tot circa 10km).
Daarna verschuift de grens van het stotteren langzaam iets tot ongeveer 2500 toeren. Invoegen en optrekken is dan een regelrechte ramp. Wanneer ik meer dan 2500 toeren rijd dan bokt hij, houdt hij in, stottert hij verschrikkelijk (circa 10-20km gereden dan). Snelweg rijden is dan een ramp want hij bokt verschrikkelijk boven de 105km/h.
Na circa 20km gaat het allemaal iets beter, auto loopt iets soepeler, alleen wanneer ik flink gas geef blijft het fout gaan.
Wie kan me helpen!!! Wordt er gek van, garage (allround) weet het niet zo en schat de onderzoekskosten om het te vinden alleen al op +/- 700 euro. We gaan binnenkort op vakantie en er zijn ook nog plannen om een paard te kopen (die vervoert moet worden). Maar ik durf het allemaal niet aan op het moment.
Ik kan er nog wel enigzins mee omgaan op het moment, al is het uitermate vervelend rijden naar me werk. Maar me zoon heeft ook af en toe de auto mee en ik vrees dat hij weleens verrast kan worden door het stotteren bij het invoegen........
Alle wijsheid is welkom!!
ps op aanraden van de garage een flesje injector reiniger erin gegooid, maar dit heeft weinig geholpen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk de krukaspositiesensor kapot
gr Luis
Hallo Thijs
zie vorige Topic 47591
gr. Jack
Ik heb dezelfde problemen met mijn mazda. Ik heb de garage benaderd met mijn probleem en hier werd er mij verteld dat dit een "bekend" probleem was bij de 323F. Blijkbaar zit er op de brandstofslang ergens een sensor die de toevoer van de brandstof naar de motor regelt. Deze kan met kou (bij mij -7/+7)dit blijkbaar niet goed bepalen en daardoor komt er met regelmaat niet voldoende brandstof door, wat het stotteren veroorzaakt. Het verhelpen kan alleen door vervanging wat ongeveer 300 Eurie gaat kosten en er werd mij niet verzekert dat het dan verholpen is.
Ik rij er nu nog steeds mee (2jaar ondertussen) en inderdaad in zijn 1 is een crime maar snel doorschakelen wil helpen en dan rond de 2000 toeren blijven helpt (60 in zijn 4, 80 in zijn 5) en dan in mijn geval heeft ie na 10 minuten nergens meer last van.
Met vriendelijke groet.
Arno
18 jaar
"Blijkbaar zit er op de brandstofslang ergens een sensor die de toevoer van de brandstof naar de motor regelt."
Ik neem aan dat dit de beruchte spillvalve is?
18 jaar
Ja Thijs, dat is die, en die zit op de pomp. Ook wel branstofdoseerklep genoemd.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar