Mazda 323: lekkende turboslang Mazda 323 Fastbreak 2.0 DiTD 90PK

Bouwjaar: 2000

Hallo,

Ik heb een vraag over de dikke turboslang in de buurt van de radiator. Daar lekt voor aan wat oliesmeer. de druk is echter goed, want als de auto warm trekt hij goed door.Echter wanneer de auto koud is, stottert de motor en kan ik het gaspedaal niet teveel indrukken. Heeft dit met elkaar te maken. Wat is trouwens een EGR?

Groeten Jan Kamp

prestant

Geplaatst door prestant (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

tonny11609 (0) PRO, 18 jaar geleden

Op zijn engels afgekort uitlaatgas recirculatie klep.msschien temperatuur sensor defect.bougiekabels& aansluitingen.

Punto (0), 18 jaar geleden

Misschien is dat de slang van de intercooler..?

Ik heb er laatst eentje gescheurd gehad..er bleek eerst een klein scheurtje in te hebben gezeten..nooit iets van gemerkt..wel met koude motor (onregelmatig lopen enzo)

Toen hij op de snelweg echt klapte, kon ik nog met moeite thuis komen..voor de zekerheid ff checken dus

laat iemand ff gas geven tot de turbodruk opbouwd.. dan gas los..als ie lek is voel je vanzelf de turbodruk eruit blazen..

Flying (0), 18 jaar geleden

Ik heb een soort gelijk probleem wat betreft het stotteren met koude motor, heb toevallig net ook een topic gestart. Laten we elkaar op de hoogte houden!!

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Jan

Wat de olie betreft in de intercoolerslang is niet rampzalig moet natuurlijk niet teveel zijn. Maar wat de lekkage betreft betekent, waar olie lekt, lekt ook lucht(tubodruk +/-1 bar)en daar zou ik wel wat aan doen(kost vermogen), eventueel klem aandraaien of een klem erbij plaatsen.

Wat het stotteren betreft, moet je toch naar de dieselspecialist of de Mazda-dealer want er zijn in het verleden diverse modificaties geweest omtrent dit probleem, zoals IDM-module, spillvalve en zelfs de complete brandstofpomp!
Die kunnen aan chassisnr. en code op de pomp zien of jouw auto bij de NIET gemodificeerde hoort!

Dit laatste geld ook voor Thijs Cornelissen

gr. Jack

Flying (0), 18 jaar geleden

Bedankt Jack T voor dit antwoord, ben ik een stapje verder en zal binnenkort even langs een mazda dealer rijden en dit voorleggen.

Mocht ik behoren tot de catgeorie auto's die NIET gemodificeerd zijn en de IDM-module, spillvalve of brandstofpomp moet vervangen worden op welk bedrag moet ik dan rekenen??

Alvast bedankt!! gr. Thijs

prestant (0), 18 jaar geleden

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reactie. Ik zal in ieder geval een slangklem om de intercoolerslang monteren. Is de modificatie IDM module, spillvalve en brandstofpomp trouwens een dure grap? Ik heb het probleem van sotteren alleen bij nat/koud weer. Als ik in een hoge versnelling rij met een laag toerental is het nog wel te doen, maar zo gauw je iets in toeren gaat verhogen begint de motor weer te stotteren. Is het trouwens ook noodzakelijk dat de kleppen van deze motor van tijd tot tijd gesteld dient te worden. Kilometerstand is nu 192000 Ik heb hem altijd in onderhoud bij een universele garage maar vraag me af of het niet beter is om de auto naar de dealer te brengen.

Groeten Jan

Jack T (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo Jan en Thijs

Een IDM-module zal +/- 300,- kosten en de spillvalve zal ook rond deze prijs liggen, maar de br.st.pomp dat is heel ander verhaal, kosten ongeveer bij de dealer 4000,- wel incl. spillvalve (valt nog mee he). Zoals jullie zien is een pomp onbetaalbaar!!! maar er zijn natuurlijk alternatieve mogelijkheden, zoals pomp demonteren en opsturen naar een diesel-specialist die de pomp controleerd en een prijsopgaaf maakt.

Jan, de klepspeling mag best eens gechekt worden bij 192d., het stellen ervan is een ander verhaal, er moet namelijk het 1 en ander gedemonteerd worden en het stelmechanisme is apart. Als een monteur de klepdeksel eraf haalt zal hij zich best eens krabben waar hij GEEN jeuk heeft, dus daar zou ik voor naar de dealer gaan.

gr. Jack

prestant (0), 18 jaar geleden

Hallo Jack,

Bedankt voor je nuttige tips. Inmiddels heb ik het zwarte relais naast de groene in de hoofdzekeringkast schoongemaakt d.m.v het zwarte kapje eraf te halen, contacten schoongemaakt te hebben en vervolgens ingespoten met een goede contactspray. het resultaat tot nu toe: geen stoten of schokken meer wanneer de motor koud is. Ik zag dat je deze tip iemand gegeven had verderop in de vragenlijst. Misschien ook een idee voor Thijs Cornelissen? Volgens mij heeft Thijs exact dezelfde problemen als ik had.Ik zal de auto wegbrengen naar de dealer voor het checken van de klepspeling. Allemaal hartelijk bedankt voor jullie tips en veel succes.

Groeten Jan Kamp

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.