close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: koeling/verwarming

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8i

Een vraagje:

De laatste tijd werd mijn kachel steeds minder warm.
Nu reed ik gisteravond weg en de auto begon in te houden, stotteren op gas, verdamper bevroren.
Nu denk ik dat de circulatie van het koelwater daar gestopt is, dus geen koelwater door de verdamper, waardoor ook geen koelwater door kachelradiator?
klopt deze redenatie?

De koelwatertemperatuur wordt echter niet warmer op het dashboard, betekend dit dat het watercircuit verdamper>kachelradiator een apart circuit is buitenom de primaire motorkoeling?

heeft iemand hier ervaring mee? is het mogelijk dit door te spoelen met een waterslang oid?

Ik heb enige tijd geleden een 'pil' in de radiator gegooid omdat deze een beetje lekte, dit is nu wel opgelost, maar ik vrees dat deze rommel de boel nu verstopt heeft.


Alvast bedankt voor de reacties

Geplaatst door

edwin1979 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat zit er dik in ,ik zou even de thermosstaat vernieuwen,er is maar een koelwatercircuit voor de motor zowel kachel,kachel kan worden afgesloten door een kraan mechanish of elecktrisch bediend, auto afhankelijk,eehhh zit er wel genoeg koelwater in (koelvloeistof)ik bedoel staat dat wel op peil

De thermostaat werkt, want als het koelwaterniveau te laag werd (bij de lekkage enige tijd geleden) liep de temperatuurmeter wel op. Koelwater staat op peil nu.
is er een mogelijkheid om de boel door te spoelen? waar moet ik dan rekening mee houden? hoe doe ik dat? (waterpomp los of niet,waar sluit ik de tuinslang aan etc.)

alvast bedankt!!

edwin1979 0

16 jaar

nog een klein vraagje: Als het maar 1 circuit is, hoe kan het dan dat mijn motor goed gekoeld wordt, en de verdamper en kachelradiator koud blijven?
ik krijg de indruk dat ik ergens, of in de verdamper, of in de kachelradiator een verstopping heb, zou iemand kunnen bevestigen dat dit het probleem kan zijn? dan kan ik dit weekend de boel gaan spoelen, reinigen, nakijken.

alvast bedankt!!

edwin1979 0

16 jaar

Hallo Edwin,
Ik vermoed dat er een luchtbel in het koelsysteem zit.
Als de verdamper hoger ligt dan de radiator en/of de kachel kun je het beste de bovenste koelwaterslang van de verdamper losmaken en daar de boel ontluchten.
Hopelijk heb je ook koelvloeistof in je systeem zitten en niet alleen leidingwater, want anders bevriest het water in de verdamper en kan er geen circulatie plaatsvinden met jouw probleem ten gevolge.

Gr. Ray

rkps 0

16 jaar

[quote=rkps]Hallo Edwin,
Ik vermoed dat er een luchtbel in het koelsysteem zit.
Als de verdamper hoger ligt dan de radiator en/of de kachel kun je het beste de bovenste koelwaterslang van de verdamper losmaken en daar de boel ontluchten.
Hopelijk heb je ook koelvloeistof in je systeem zitten en niet alleen leidingwater, want anders bevriest het water in de verdamper en kan er geen circulatie plaatsvinden met jouw probleem ten gevolge.

Gr. Ray[/quote]
goede antwoord met een gaswagen zorg dat je koelvloeistof op peil is want hij bevriest gegaradeerd

kleijn 0

16 jaar

dat ga ik proberen. vind het alleen wel vreemd dat er ineens een luchtbel ontstaat in het koelsysteem. en er zit alleen koelvloeistof in, samen met een 'pil' nu.

edwin1979 0

16 jaar

Aangezien het systeem lek is geweest was dat van de luchtbel mijn eerste gedachte.
Trouwens de thermostaat kan wel degelijk kapot zijn en de conclusie dat de temperatuur opliep toen het niveau van het koelsysteem laag was is geen goede conclusie.
De thermostaat uit het systeem halen, in een pannetje met water doen en dit op het vuur zetten.
Dan met een thermometer kijken wanneer hij opengaat is de beste manier om dit te controleren.
Succes,

Ray

rkps 0

16 jaar

[quote=rkps]Aangezien het systeem lek is geweest was dat van de luchtbel mijn eerste gedachte.
Trouwens de thermostaat kan wel degelijk kapot zijn en de conclusie dat de temperatuur opliep toen het niveau van het koelsysteem laag was is geen goede conclusie.
De thermostaat uit het systeem halen, in een pannetje met water doen en dit op het vuur zetten.
Dan met een thermometer kijken wanneer hij opengaat is de beste manier om dit te controleren.
Succes,

Ray[/quote]
thermostaat 15 euro

kleijn 0

16 jaar

Nou daar kan je geen buil bij vallen toch.

rkps 0

16 jaar

[quote=rkps]Nou daar kan je geen buil bij vallen toch.[/quote]
ja een hoop werk voor een paar rotcenten

kleijn 0

16 jaar

ik ga het proberen dit weekend. alvast bedankt allemaal, ik laat even weten of het soelaas heeft geboden

edwin1979 0

16 jaar

is het dan toch niet verstandig het systeem door te spoelen? en hoe doe ik dat? gewoon een slang los op de gasverdamper of de kachel en daar gewoon de tuinslang op en laten spoelen?

edwin1979 0

16 jaar

[quote=edwin1979]is het dan toch niet verstandig het systeem door te spoelen? en hoe doe ik dat? gewoon een slang los op de gasverdamper of de kachel en daar gewoon de tuinslang op en laten spoelen?[/quote]
dit lijkt me niet verstandig met water bevriest straks zeker de boel je rijdt op gas gas onttrekt heel veel warmte van de motor je kunt beter zorgen dat je koel vloei stof op peil blijft eventueel een warmere thermostaat in je wagen zetten

kleijn 0

16 jaar

nee, ik bedoel doorspoelen met water om alle eventuele verontreinigingen weg te spoelen, dan weer leeg laten lopen en afvullen met koelvloeistof?

edwin1979 0

16 jaar

[quote=edwin1979]nee, ik bedoel doorspoelen met water om alle eventuele verontreinigingen weg te spoelen, dan weer leeg laten lopen en afvullen met koelvloeistof?[/quote]
op de verdamper zit als het goed is aan de onderkant eenkraantje om de vuiligheid die in het gas zit er uit te filteren misschien zit daar het probleem

kleijn 0

16 jaar

[quote=kleijn][quote=edwin1979]nee, ik bedoel doorspoelen met water om alle eventuele verontreinigingen weg te spoelen, dan weer leeg laten lopen en afvullen met koelvloeistof?[/quote]
op de verdamper zit als het goed is aan de onderkant eenkraantje om de vuiligheid die in het gas zit er uit te filteren misschien zit daar het probleem[/quote]
dat heeft toch niks te maken met het koelsysteem? het koelwater loopt in een afzonderlijke kamer door de verdamper, dat heeft niks te maken met eventuele vervuiling die veroorzaakt wordt door het gas lijkt mij.

ik ga morgen kijken of er koelvloeistof in de verdamper en in de kachelradiator zit, zo ja dan is er een verstopping, zoniet, dan is het een luchtbel, tenminste dat denk ik.

Ik heb nog even op de sloop naar een los motorblok gekeken, maar er zitten meerdere wateraansluitingen op het motorblok. Dit betekend volgens mij dat er wel degelijk een primair circuit en een secundair circuit zijn, deze veronderstelling wordt versterkt doordat de motor keurig op temperatuur blijft, fan slaat regelmatig aan als auto stil staat te draaien, en de 2 dikke slangen naar en van de radiator worden gewoon goed warm. de slangen naar verdamper en kachelradiator echter blijven koud. (vanmorgen 5 graden in de auto en ook na een half uur rijden nog steeds geen graadje warmer kunnen krijgen...)

mocht er nog iemand ideeen heeft houd ik me aanbevolen!!

bedankt weer alvast!

edwin1979 0

16 jaar

[quote=edwin1979][quote=kleijn][quote=edwin1979]nee, ik bedoel doorspoelen met water om alle eventuele verontreinigingen weg te spoelen, dan weer leeg laten lopen en afvullen met koelvloeistof?[/quote]
op de verdamper zit als het goed is aan de onderkant eenkraantje om de vuiligheid die in het gas zit er uit te filteren misschien zit daar het probleem[/quote]
dat heeft toch niks te maken met het koelsysteem? het koelwater loopt in een afzonderlijke kamer door de verdamper, dat heeft niks te maken met eventuele vervuiling die veroorzaakt wordt door het gas lijkt mij.

ik ga morgen kijken of er koelvloeistof in de verdamper en in de kachelradiator zit, zo ja dan is er een verstopping, zoniet, dan is het een luchtbel, tenminste dat denk ik.

Ik heb nog even op de sloop naar een los motorblok gekeken, maar er zitten meerdere wateraansluitingen op het motorblok. Dit betekend volgens mij dat er wel degelijk een primair circuit en een secundair circuit zijn, deze veronderstelling wordt versterkt doordat de motor keurig op temperatuur blijft, fan slaat regelmatig aan als auto stil staat te draaien, en de 2 dikke slangen naar en van de radiator worden gewoon goed warm. de slangen naar verdamper en kachelradiator echter blijven koud. (vanmorgen 5 graden in de auto en ook na een half uur rijden nog steeds geen graadje warmer kunnen krijgen...)

mocht er nog iemand ideeen heeft houd ik me aanbevolen!!

bedankt weer alvast![/quote]
ik weet het meer ter algehele informatie alles is welkom toch je wilde het systeem toch ook met water doorspoelen

kleijn 0

16 jaar

als je het zo gaat bekijken primair en secundair,er is gewoon een koelwatercircuit met verschillende aftakkingen en wordt allemaal voorzien van koeling door --een-- waterpomp en --een-- thermostaat en --een-- radiator,kachelradiator niet meegeteld

en nu zeg je ,,heeft iemand iedeeen dan houd ik me aanbevolen,,je hebt niets anders gehad dan iedeeen maar je blijft hameren op je eigen taktiek,wat moeten wij dan?? doe dan wat jou het beste lijkt dan is het altijd goed,dit kan nu eenmaal niet zomaar opgelost worden door een beetje te spoelen er zal geinvesteerd moeten worden ben ik heilig van overtuigd,is het niet in geld dan in tijd,maar een beetje spoelen geloof ik niet in,dan zul je tenminste moeten spoelen met een flushmiddel en dit gaat niet via de waterkraan.

en nog iets,het ligt eraan hoe je waterslangen van je verdamper zijn aangesloten als deze zijn aangesloten op je kachelslangen en je kachelkraan of radiator is dicht of kapot is er geen stroming.,alleen denk ik niet dat dit het geval is want dan zou je in de zomer met de kachel dicht een bevroren verdamper hebben,zomaar een idee.

Deze auto heeft GEEN kachelkraan, dus als de verdamper in serie staat met de kachel en deze is verstopt dan zal de verdamper zeker bevriezen, slangen los en doorspoelen die handel. De kachel zal wel de oorzaak zijn...............enne nooit meer een PIL gebruiken tenzij je er hoofdpijn van krijgt. hihi

Jack T 0
badge

16 jaar

ik uit ook geen kritiek, ik ben blij met de reacties! alleen probeer ik de opmerkingen terug te herleiden naar mijn probleem, ik heb geen zin om 3 weekenden bezig te zijn met dingen proberen die totaal niks met mijn probleem te maken hebben.

De kachel zit in het primaire koelingscircuit heb ik hier wel eens gelezen op het forum, en daar doorheen loopt altijd koelwater. de warmte schijnt te worden geregeld met een klep die er voor zorgt of je lucht pakt vanaf de radiator of meteen van buiten.

Zo'm flushmiddel dat je aangeeft, reinig je daar alleen radiator en kachelradiator mee, of laat je dit ook door het motorblok lopen?

Zie dit ajb niet als een aanval ofzo, zo bedoel ik het niet.

edwin1979 0

16 jaar

bedankt jack!

edwin1979 0

16 jaar

nee jo zo zwart bedoel ik het niet.

als je kachelradiator echt dicht zit zal hier denk ik geen flushmiddel doorheenkomen maar is het proberen waard gewoon in de radiator gooien en op benzine gaan rijden en spoelen werkwijze zal wel op de verpaking staan.

[quote=robby10030]als je kachelradiator echt dicht zit zal hier denk ik geen flushmiddel doorheenkomen maar is het proberen waard gewoon in de radiator gooien en op benzine gaan rijden en spoelen werkwijze zal wel op de verpaking staan.[/quote]
hoe reageerd die als je s.morgens weg rijdt op benzine en als die warm is over schakelen op gas dan bevriest je water niet meer deed ik ook altijd toen ik nog op gas reed wel even geleden

kleijn 0

16 jaar

reparatie is voor elkaar, ik heb de kachelradiator tegen de stroomrichting in geprobeerd door te spoelen met water, dit ging niet echt, toen even met wat perslucht en toen kwam de prop rotzooi eruit. (midden in me snufferd natuurlijk...) hierna systeem met flushmiddel gespoeld, daarna 2 x met water en daarna met koelvloeistof gevuld. \\kachel wordt weer lekker warm en verdamper wordt ook weer lekker warm.

Allemaal bedankt voor de hulp!

edwin1979 0

16 jaar

[quote=edwin1979]reparatie is voor elkaar, ik heb de kachelradiator tegen de stroomrichting in geprobeerd door te spoelen met water, dit ging niet echt, toen even met wat perslucht en toen kwam de prop rotzooi eruit. (midden in me snufferd natuurlijk...) hierna systeem met flushmiddel gespoeld, daarna 2 x met water en daarna met koelvloeistof gevuld. \\kachel wordt weer lekker warm en verdamper wordt ook weer lekker warm.

Allemaal bedankt voor de hulp![/quote]
was het hasj

kleijn 0

16 jaar

dan heb je toch geluk gehad dat je je kachelradiator niet hebt opgeblazen met perslucht,dit kan niet veel hebben ,maarrreee goed gewerkt.

was geen hasj nee! haha
was voornamelijk kalk en resten van de pil volgens mij.

edwin1979 0

16 jaar

dicht zo'n pil toch wel goed af (en niet alleen waar jij wilt)

zo zie je toch dat een pil echt een noodoplossing is.

sjaak10918 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.