Mazda 323: Kolkend geluid aan de kant van de distributie

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Hallo mensen,

Zit met een storend geluid tijdens het lopen van warme motor en weet niet exact waar ik het moet zoeken.

Aan de kant van de distributie hoor ik tijdens lopende motor een soort van pompend/kolkend geluid (is een beetje moeilijk uit te leggen).

De distributieriem en spanrol is vervangen, waterpomp is het ook niet en dynamo ook niet.
Nu heb ik mij laten vertellen dat er onder, achter de poelie (die op de krukas zit, waar de riem overheen loopt, een plaatje zit zou zitten waar evt. rubber en slijpsel van de riem aan zou kunnen zitten en vervolgens dat geluid zou kunnen veroorzaken.

Het vreemde is dat ik bij koude motor ik nagenoeg niets hoor, alleen naar mate dat de motor warmer wordt, wordt dit geluid ook sterker hoorbaar en blijft dan constant, geeft ik vervolgens wat meer toeren dan wordt dit geluid weer iets minder...

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen vertellen
Heeft iemand een idee?

Brombeer

Geplaatst door Brombeer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk dat de distributieriem te strak staat, want naarmate de motor warmer wordt gaat ook de riem strakker staan.

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Er is een nieuwe riem en spanrol opgekomen.
De spanrol had idd een beetje speling maar de oude riem was nog nieuw, maar ik heb er toch een nieuwe op laten leggen voor de zekerheid.

De oude spanrol had een kunstof loopvlak en is nu vervangen door een metalen (SKF)
De riem is zo afgesteld dat je hem nog een kwart-slag kunt buigen bij koude motor, aldus de monteur.

De spanning zou nu goed moeten zijn, maar het geluid is er helaas nog.
De motor loopt echt top, alleen jammer van dat bijgeluid, daar ga je je op fixeren.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

De nieuwe riem kan ook veel te strak staan!

Brombeer (0), 17 jaar geleden

De riem is zo afgesteld dat je hem nog een kwart-slag kunt buigen bij koude motor, aldus de monteur.

Is dat een goede afstelling?

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Controleer de spanning bij warme motor eens, staat zeker te strak!!!!!!!!!!!!

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Hoe controleer ik die spanning het beste...

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

zoals de monteur gedaan heeft, maar dan bij warme motor.

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Dat ga ik zeker proberen.
Wordt zo`n riem altijd bij warme motor vervangen? of bij koude, aangezien dit veel kan uitmaken zo ik lees

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik doe het bij deze auto`s altijd bij warme motor omdat deze een vaste spanner heeft, dan heb je de spanning van de riem gelijk goed en voorkom je die nare bijgeluiden.

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Ik begrijp het volkomen.

Dat verhaal met dat plaatje wat achter de poelie (op de krukas) zit, waar evt. rubber en ander slijpsel kan gaan aankoeken, kan dat ook een oorzaak zijn? of zegt je dan niet veel.
Een receptiemedewerker van de mazadealer vertelde mij dat, dat dit plaatje/opvulring eens opgepolijst moest worden.

Dus: vier boutjes van de poelie losdraaien, poelie eraf, ring eraf...polijsten en dan weer alles in elkaar zetten, aldus die medewerker.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Van deze plaatjes kunnen ook geluiden vanaf komen maar dat zijn meestal piepende geluiden, hier is in 1988 een modificatie op geweest om het piepen te voorkomen.

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Ok, blijf ik mooi van dat plaatje af.

Tot slot dan, moet de motor echt helemaal op temperatuur zijn? en die spanning check ik die aan de kant van de spanrol of de andere kant?

Ik ben misschien lastig dat ik dit vraag, maar neem liever het zekere voor het onzekere.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

andere kant en motor op bedrijfstemp.

in de tijd dat we hier zitten te babbelen zou de klus al geklaart zijn.................hahaha

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Geweldig.

Jack, bedankt dat je de tijd hebt genomen om advies te geven.
Ik laat je weten hoe het af is gelopen.

Rob.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

OK suc6

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Hallo Jack,

Ik zou laten weten of het probleem met het kollekende motorgeluid verholpen is, maar helaas...

Bij koude motor hoor ik niets en ook niet bij hoog toerental, alleen bij stationeer draaien.

Verder zat er wel een plaatje achter de poelie (wat de riem aandruk) en dit was helemaal aangekoekt met rubber, heb deze schoongemaakt en gepolijst maar dat mocht ook niet baten.

Nu heb ik nog een optie, (denk ik) de oliepomp.
Kan deze zo`n geluid veroorzaken?, ik kom qua geluid altijd bij het carter uit (links voren) bij de motorolie-aftap-bout

Het een moeilijk uit te leggen geluid, een soort pompend pokkend geluid, niet hard maar wel voldoende hoorbaar tijdens stationeer draaien

Dynamo: is ok
Waterpomp: is ok
Distr. riem en aandrukrol: is ok

Mazda dealer kan het geluid ook niet thuisbrengen, ben ik 2x geweest.

Enig idee?

harnak (0), 17 jaar geleden

is het toevallig niet het oliefilter???

Brombeer (0), 17 jaar geleden

Nee, het oliefilter is het ook niet.

Over 3 weken (i.v.m. vakantie) gaat een monteur er zich in verdiepen, dan gaat alles aan de onderkant los en dan maar afwachten.
Ik laat weten hoe dit afgelopen is.

jeroen5305 (0), 17 jaar geleden

rijd je veel korte stukken en heb je een hoog brandstofverbruik? ik heb vroeger nagenoeg hetzelfde meegemaakt met een 323 en al van alles geprobeerd totdat we de motor gingen flushen. de motor zat behoorlijk dichtgekoekt. de klant kwam na een paar maanden terug om te vertellen dat het geluid nog steeds weg was en dat hij 2 weken langer met een tank kon doen. (over korte afstanden gesproken)
succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.