Mijn hoogteinstelling van de koplampen ratelt vaak. Ik heb een 323DITD van 1999. Als ik de aansluiting van de betreffende koplamp iets beweeg stopt het weer of begint de andere hoogteinstelling even te ratelen en stopt het weer. Als ik van binnenuit de hoogteinstelling aanpas kan het goed weer opnieuw beginnen en blijft het doorratelen totdat ik het door aanraken heb gestopt. Ben bang dat het motortje dit niet zal overleven en heb voor de zekerheid maar even de plug losgemaakt maar nu werkt ook mijn stadslicht niet. Weet iemand wat daar aan de hand is en wat we daar aan kunnen doen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doet de auto dat wanneer ie op contact staat of met draaiende motor?
In beide gevallen. Door wat aan de koplampaansluiting te rammelen wil het vaak wel ophouden. Maar een lichte aanraking is vaak al weer voldoende om de zaak weer te laten rammelen. Ik denk dat het motortje gewoon blijft doorlopen omdat er ergens een contactje blijft hangen of niet onderbreekt. Zou ik die koplamp kunnen demonteren om de hoogteinstellingsregeling te kunnen controleren?
17 jaar
Als je de hoogte regeling nooit gebruikt, kun je ook de stekker van de draaischakelaar losnemen of het kabeltje van beide motortjes doorknippen.
Of de draaischakelaar op 1of 2 zetten en de koplampen opnieuw afstellen.....) kan zijn dat dit maar tijdelijk werkt.
Gr. Jack
Het kan zijn dat de boordspanning iets varieert. Ik heb het zelf ook met mijn auto. En ik heb het gehad met een Hyundai Excel; als de knipperlichten werden aangezet, dan ging de hoogteverstelling van de koplampen geluid maken. Een nieuwe accu had geen effect.
Als ik het schema uit de vraagbaak bekijk, dan lijkt het erop dat er een variabele spanning wordt gemaakt met als referentie de boordspanning. Als de boordspanning bij de bedieningsschakelaar verschilt ten opzichte van de stelmotor (dat kan vawege de stroom die de stelmotor trekt), dan zal de stelmotor bijregelen. Misschien helpt een condensator bij de stelmotor plaatsen (iets van 1000uf/25V) over het regelsignaal van de hoogteverstelling.
17 jaar
Zou zoiets kunnen zijn. Ik merk ook als ik aan de stekker morrel dat dan ook de andere koplampinstelling reageert. Ik heb geen schema beschikbaar en zou eens een elco kunnen proberen maar dan moet ik wel weten over welke draden.
17 jaar
Ook ik heb met mijn mazda 6 diesel uit 2004 het probleem van een ratelende stelmotor aan de rechterkant.
Als ik een handje help (kap eraf en met de hand op de fitting van de lamp meeduwen) gaat ie wel op en neer maar na een poosje gaat alleen de linkerkant omhoog en omlaag en blijft de rechterkant op zijn plaats.
Ik was al begonnen om de lamp te demonteren maar toen bleek dat ook de bumper eraf moest ben ik gestopt vw tijdgebrek.
Is er nog een andere oplossing voor dit probleem dan het doorknippen van draden?
17 jaar
Ja, dat was ik ook even van plan. Toen ik ook zag dat er wel heel veel voor open moest ben ik daar ook mee gestopt. Het liefts heb je die hele koplamp er uit. Maar ik denk dat die zelf ook weer niet makkelijk te demonteren zal zijn. Verder denk ik dat het misschien wel niets met de ratelende zijde te maken hoeft te hebben omdat je zodra je die kant aanraakt ook de andere kant begint te stellen. Ik zelf denk dat het iets in de aansturing is en dat beide koplampen van elkaars instelling afhankelijk zijn. Dus misschien ratelt de ene en komt het door de aansturing vanuit de andere. Misschien is er iemand op dit forum die een schema heeft?
17 jaar
Ik heb dit ook gehad met mijn mazda 6 uit 2004 de koplamp is toen onder garantie vervangen. Volgens de monteur is de motor van de koplamp verstelling niet apart te vervangen. De gehele koplampunit moest worden vervangen.
mvg Raymond
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar