Ik heb vorige week de distrbutieriem laten vervangen (was er afgelopen). Na de reparatie liep de auto nog niet echt goed, zowel op benzine als op lpg, g3. Hij begon in een paar dagen echter steeds slechter te presteren. Hij hield zowel op benzine als gas enorm in en ik moest hem bij stilstand op gang houden door veel gas te geven. Als hij afsloeg kon ik hem met moeite opstarten en moest veel schakelen tussen benzine en lpg. De startmotor draaide goed maar als ik de startsleutel losliet dan 'smoorde' hij als het ware. Na controle bij garage bleek de luchtmassa meter defect.
Nu is het vlgs. de garage zo dat het defect is ontstaan nadat de distr.riem er af is gelopen (backfire terugslag o.i.d. door gasophoping). Maar kan het ook zo zijn dat de schade is ontstaan na de reparatie van de distr.riem?
Kan het namelijk dat de luchtmassa meter eerst een beetje defect is en steeds slechter wordt en dan helemaal stuk is. Of is een beetje stuk niet mogelijk? Dit laatste betekent nl. dat de luchtmassameter problemen toch te wijten zijn aan de distr.riem reparatie, door afstelling, timing enz.??)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een 323 1.5i 16v sedan model 1995/96, 200.000 km, nog nooit eerder problemen mee gehad!
Na het aflopen van de distr.riem is de riem vervangen en timing opnieuw ingesteld en bougies incl. kabels vernieuwd.De kleppen waren volgens de garage niet beschadigd.
Ik heb de auto opgehaald en ermee gereden. Hij liep direct al niet zoals ik gewend was maar dacht dat zal wel weer bijtrekken. Echter ging hij steeds slechter lopen en na een paar dagen zat ik al met mijn benzine/lpg schakelaar te schakelen om hem een beetje op gang te houden (hij stotterde en hield in). Heb ik daarvoor ook wel eens gehad maar dan liet ik de gassproeiers schoonblazen en was het weer goed.
Nu waren de klachten anders. Als ik namelijk startte dan moest ik flink doorstarten om aan te slaan, en het beste was om geen gas te geven (verzuipen?). Als ik maar 1x keer startte en de contactsleutel losliet dan hoorde je een vreemd na-geluid. Net als dat je een slinger geeft aan een rad van fortuin. In mijn laatste ritje was er niet meer mee te rijden, hij sloeg af als ik moest stilstaan, hij trok niet op, hij had geen vermogen en ik moest schakelen tussen benzine en gas om hem aan het lopen te houden. Dus zowel benzine als gasinjectie deden het niet goed.
Dus 10 dagen na het vervangen van de distr.riem stond ik weer in de garage. Daar konden ze niet vinden wat het was en is de auto naar een mazdagarage in een andere stad gegaan (zelfde eigenaar). Daar kwamen ze er vlot achter dat de LMM defect was, zgn.. backfire, kosten 375 euro excl.
Mijn wantrouwen: toen ik de distr. riem liet vervangen was de hoofdmonteur ziek en is de reparatie uitgevoerd door een minder ervaren monteur. Na die reparatie hoorde ik lawaai onder de auto en bleek dat de schutkap die met 5 schroeven vastzit maar met 2 schroeven vastzat en dus gewoon onder de auto hing. Toen ik met het nieuwe probleem aan kwam was de hoofdmonteur nog steeds ziek en wisten de onervaren monteurs de oorzaak niet te lokaliseren. In het andere filiaal van de garage was het snel duidelijk dat het de LMM was want dat kon je aan de buitenkant zien (o.a. gaasje was er uit geploft).
Is een LMM stuk of niet stuk of kan het ook een beetje stuk zijn, wat verklaart dat ik er pas na een paar dagen echt last van kreeg. En als een LMM na een backfire stuk gaat kan de auto daarna toch nog eventjes goed rijden of kan dat helmaal niet? Ook heb ik begrepen dat als je een backfire hebt dat je een enorme knal hoort (ik heb dat helemaal niet gehoord). Als de LMM toch stuk is gegaan toen de distr.riem er af is gelopen waarom hebben ze dat dan niet direct gezien, ze moeten de wagen toch doormeten als ze hem opnieuw gaan afstellen? Ook heb ik van een andere mazdagarage begrepen dat een backfire bij een gasinjectiemotor eigenlijk niet kan voorkomen en bij deze 323 gaan ze eigenlijk nooit stuk. Dus ik vraag mij af: als na het vervangen van een distr.riem de timing niet goed wordt gedaan (het waren minder ervaren monteurs, kunnen zij dat wel goed? Of is dat een makkelijk karwei?) kan dan alsnog de LMM stuk gaan? Dus kan de garage zelf hieraan schuld hebben en zouden ze de kosten van reparatie met mij kunnen delen?
Wat is er precies gerepareerd na het aflopen van de riem? Alleen de riem zelf??? Lijkt mij namelijk voor de hand liggend dat de kleppen beschadigd zijn door t eraf lopen van de riem.. Dan is het geen wonder dat de motor nog slecht loopt, sterker nog hij zal t uiteindelijk gaan begeven.. Wat de luchtmassameter betreft - dat kan zowel voor en na de "reparatie" gebeurd zijn.
Heb je wat meer informatie over wat er precies gerepareerd is? En natuurlijk ook wat voor auto het eigenlijk is..
21 jaar
Hij heeft gelijk als je riem er af loopt en je hebt een 16v
dan mag je blij ijn dat hij ubberhoud nog start de kleppen kunnen de zuiger geraakt hebben als dat zo is dan of kromr kleppen of kapote zuiger meschien even compressie meten !!!
als er een zeer veel slechter is dan de andere weet je dat de hooftzaak niet je meter is als het wel je meter is (lijkt mij sterk) meschien een tweede hands
ronald heeft gelijk als je riem er af loopt en je hebt een 16v
dan mag je blij ijn dat hij ubberhoud nog start de kleppen kunnen de zuiger geraakt hebben als dat zo is dan of kromr kleppen of kapote zuiger meschien even compressie meten !!!
als er een zeer veel slechter is dan de andere weet je dat de hooftzaak niet je meter is als het wel je meter is (lijkt mij sterk) meschien een twede hands (omdat hij toch al 200.000
gelopen heeft ) meschien bij tonie deijne in volkel
greetz Harold H
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar