close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 121: Mazda 121 glx bolhoedje temperatuur vraagje

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

goedendag

mijn vriendin heeft een mazda 121.
de vorige is aan een ongelukkig einde gekomen. maar een probleem bij deze.

ik weet niet hoever de temperatuur meter van een mazda 121 mag oplopen maar die gaat toch echt bijna tot boven aan. geloof dat ie ongeveer 5 mm overhoud.
kan nooit goed zijn volgens mij. toen ik hem kreeg was de sensor defect en deze is vervangen.
en toen ik naar het koel water keek leek het wel soep. ( denk dat het water met koelvloeistof was)
heb er toen alles uit gegooid en heb er nieuwe koelvloeistof in gedaan.

maar niet opgelost rara. zit te denken om koelvloeistof weer eruit tegooien.


nu komt ze vandaag vrolijk terug gereden met dak open. dak dicht gedaan. wil ze even van achter iets aan duwen heeft ze een krakend schurend geluid.

alleen voor naar achter en weer terug werkt. wel het belangrijkste.
denk dat een van de 2 kabels geknapt is van het dankje. vast niet te maken.


mvg bjorn

Geplaatst door

megalodon (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

of de temperatuur goed is zul je moeten controleren met een losse meter de meter in de wagen zou best kunnen afwijken en het is een indicatie.

van dat dakje dat zal best temaken zijn hoor.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

oke maar de temperatuur loopt gewoon op tot naar het max
het is niet zo dat ie bijna op max begint.

megalodon 0

15 jaar

nou dan lijkt me het verstandig om toch tewetenm of dat klopt met de werkelijke temperatuur.
want dan weet je of de meter goed aan geeft en kun je dat uitsluiten.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Controlleer de thermostaat eens (deze zit aan de rechterzeide van de motor) onder de verdelerkap.
Zakt de temp. meter iets als je verwarming hoog aanzet?

qengelberts 0
badge

15 jaar

Wat betreft het dakje dit kan ook het motortje. Er zitten er 2 in. en van voor naar achter de ander is van achter naar voor. Het wilt nog al eens gebeuren dat de schroeven van de motortjes los gaan zitten en dan krijg je ook een tikkend geluid.

qengelberts 0
badge

15 jaar

Bedankt voor het reageren maar ik ben er nog niet.

Reactie:

Heb in november de auto gekocht voor haar en toen was de sensor van de thermostaat defect. kabel afgebroken dus toen heb ik dat vernieuwd.

Update:

Heb de hele zooi vorig weekend een goed schoon gemaakt en de tuin slang op het systeem gedaan.
later weet goed afgevuld en laten lopen.


nu wordt die weer warm. als ik op een normale weg rij en tussen de 80 en 90 km. komt die zogoed als aan de kook.
het meteretje zakt inderdaad als ik de kachel vol aan doe. scheelt dat het een cabrio dakkie heeft anders was het erg warm.

vandaag koelvloeistof gecontroleerd deze was bijna leeg. weer vol gedaan.

het dakje zelf. het motortje van achter tikt niet maar rateld als of die over wat tandwielen schuurt. maar zolang de voorste nog werkt doe ik er nog niks aan.

Hoop dat jullie het weten.
hoe weet ik bv dat de water pomp het doet. of dat de klep open en dicht gaat.
de fan gaat wel draaien maar wel erg laat. is die al bijna te warm

MVG Bjorn

megalodon 0

15 jaar

Wat betreft het dakje... kan je dit beter een keer met mooi weer doen... Hiervoor moet je voorzichtig de bekleding aan de achterzijde (bij het knopje voor het dakje) loshalen.

Het warm worden kan zoals ik uit je bewoording haal nog steeds van de thermostaat komen.
Wat je kunt doen om te testen (al kost een nieuwe ook niet zo veel) is deze uit je systeem halen en daarna het koelsysteem weer afvullen om te kijke of die nu niet veelste warm wordt. Blijf er echter niet mee doorrijden (zonder thermostaat). De thermostaat testen op werking is mogelijk door deze in heet water te leggen. Je kunt dan zien of de klep open gaat. Maar ik denk dat een nieuwe kopen makkelijker is en in de meeste gevallen daarin een stukje zekerheid bied.

Je kan ook controleren gezien je zegt dat het systeem weer leeg stond nadat je hem eerder gevuld heb is of de radiateur niet lek is (vloeistof in de onderste rand).

Waarneer er voldoende koelvloeistof in het systeem zit en de thermostaat werkt goed zou deze mits er nergens iets lek is niet zomaar veelste warm worden. Je zou dan eens kunnen kijken of je geen luchtbelletjes in de koelvloeistof hebt door de dop van de radiateur los te maken en de auto op temperatuur te laten komen.
Normaal zouden hier namelijk geen luchtbellen mogen zitten.

Persoonlijk zal ik de thermostaat en de radiateur (bij verlies aan koelvloeistof) gaan vervangen.


Hoe zit het met de olieniveau in de motor?
Slaat de koelfan uit zich zelf nog uit waarneer deze aanslaat met draaiende motor?
Hoe is het met het vocht en eventuele vreemde zoete lucht in de buurt van de binnenradiateur?

qengelberts 0
badge

15 jaar

olie is geen probleem
de fan gaat vanzelf aan en vanzelf weer uit.

van de geur heb ik niks van gemerkt en heb mijn vriendin er niet over gehoord.


kan ik de thermostaat er uithalen en zonder draaien dan. blijft er dan geen gat in het systeem over.
heb de auto afgevuld en toen warm laten lopen. later zelfs iets gas gegeven toen kwam er water boven uit :-)
volgens mij heb ik geen lekage. ben wel benieuwd of de klep en de pomp nog goed zijn.
hopelijk fix ik het dit weekend. heb een afspraak staan voor maandag bij de garage.


nu het kouder is word die niet zo warm meer zo snel.
mvg bjorn

megalodon 0

15 jaar

Je kunt de thermostaat er gewoon uit halen je draait de bouten aan de rechterzeide van de motor onder de verdelerkap los hier achter zit de thermostaat. Je kunt daarna het weer dichtdraaien en controleren of de motor nog te warm wordt. Je kunt vervolgens bij een onderdelenhandel in de regel zo de thermostaat halen. Deze kost meen ik 15 euro.

Was je koelvloeistofreservoir nou wel of niet leeg na dat je het systeem geheel gevuldt heb de vorige keer?

Als er water uit je koelsysteem wordt gedrukt waarneer je deze op temperatuur laat komen wilt dat zeggen dat er stroming is. Dit komt door kou/warmte verplaatsing.
Gezien je aangeeft dat de koelmotor wel weer afslaat zal ik de volgende onderdelen eerst gewoon gaan vervangen:

Koelvloeistofsensor (8/9 euro)
Thermostaat (15/20 euro)
Thermostaatschakelaar (12,50/15 euro)

Waarneer je zeker weet dat je radiateur goed is en er geen lekage is zou het dan goed moeten zijn gezien je het systeem ook hebt gereinigd zoals je eerder aangaf.

qengelberts 0
badge

15 jaar

oke bedankt ga ik dit weekend eens mee aan de slag.
de sensor die op het blok rechts voor zat had ik al vervangen.
zal nu eens onder de verdelerkap kijken voor die andere

het reservoir was wel leeg. nu weer bij gevuld en hou hem in de gaten,.

megalodon 0

15 jaar

Als het reservoir nu weer leeg is is er een lek! Meestal onderin de radiateur.
Schoonmaken van de radiateur heeft geen zin dan.
Zoals je ook in de wiki die je reeds eerder gelezen hebt staat hoe je dit moet doen.
Eerst het lek opzoeken en dichten.
Daarna verder gaan zoeken mocht er dan nog problemen zijn.

qengelberts 0
badge

15 jaar

Thermostaat (15/20 euro)
Thermostaatschakelaar (12,50/15 euro)

die 2 had ik verwacht dat ze nog goed waren trouwens, omdat de fan wel vanzelf aan gaat en uit.
of zie ik dat nu helemaal verkeerd

megalodon 0

15 jaar

Thermostaat is een klepje die bij een bepaalde temperatuur een klep open drukt waardoor het hete koelwater door de radiateur heen kan gaan lopen.

Thermostaatschakelaar is de schakelaar die bij een bepaalde temperatuur de koelfan laat aanslaat en zodra het koelwater weer onder die temperatuur doet laten afslaan.

Het wil dus niet zeggen dat deze goed of niet goed zijn waarneer de fan wel aan en weer uit gaat. Als je dat wilt weten zal je eerst moeten weten hoe warm het koelwater is.

Maar gezien jij koelwater verliest want dat is de reden dat het reservoir leeg komt te staan is de eerste en belangrijkste speurtocht (als ik het zo even mag noemen) de lekage vinden. Deze moet je eerst oplossen want waarneer die koelvloeistof lekt zal de temperatuur vanzelf hoger gaan oplopen dit omdat er inplaats van koelwater lucht in het systeem komt te zitten.

Kortom waarneer je er zeker van bent dat de motor geen lekage heeft en de binnenradiateur ook goed is en dus niet lekt zal je toch zeker naar de radiateur moeten gaan kijken. Dit is ook een vaker voorkomend probleem bij deze karretjes. De enige goede remedie is vervangen.

Dus eerst nu de radiateur na gaan kijken op uitwendige lekages. Dit zal hoogstwaarschijnlijk onderaan in de radiateur zitten.

Waarneer je een beetje handig bent is dit dus met behulp van de door jezelf aangegeven wiki hierin wordt stap voor stap het uitgelegd.

qengelberts 0
badge

15 jaar

oke bedankt voor het reageren.

zal morgen vrijdag het volgende eens halen en wisselen.

Thermostaat
Thermostaatschakelaar

geloof echt dat er geen lekkage is, maar dat hij aan de kook is geweest ( of bijna ) en daarom dus wat voeistof er uit gegooid heeft.
hoop echt dat deze 2 dingen zo makkelijk te wisselen zijn als je dat zegt. heb de rotor wel eens gewisseld dus is maar een paar boutjes verder.
ga deze 2 dingen maar preventief wisselen. ergens meer info hierover gezien?

mvg bjorn.

megalodon 0

15 jaar

Eerst de lekage opzoeken. Waarneer er te veel druk in het systeem is zal deze waarneer er geen lek is het juist naar het reservoir terug brengen. Waarneer deze overvol is gooit het er pas uit.
Laat het preventief wisselen eerst wachten totdat je lekage opgelost is.
Het lost nu niks op namelijk.

qengelberts 0
badge

15 jaar

Staat het systeem ook onder druk ? ( harde slangen ? )

Hoge druk in systeem,motor word (te) warm,koelvloeistof word eruit gedrukt kan ook een defecte koppakking betekenen..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Op zich zou dat ook nog kunnen al lijkt mij dat wat onwaarschijnlijk.
Denk dat ie het eerder kan vinden in de radiateur gezien dit bij de 121 bolhoed een vaker voorkomend probleem is.

qengelberts 0
badge

15 jaar

oke de auto is vandaag bij de garage geweest.
die heeft de zooi nagekeken.

heeft thermoschakelaar verwisseld.
en een pakking vernieuwd

maar het probleem is nog steeds.
wij geloven dat het metertje stuk is van de auto zelf want zo erg warm voelt het blok eigenlijk niet eens aan, en heb nog nooit water er overheen gezien.

nu ben ik nog opzoek naar een nieuwe meter voor een 121 cabri yes. een normale is makkelijk te vinden. deze effe iets moelijker. komt wel.

megalodon 0

15 jaar

Ben je met me eens als je reservoir leeg is in korte tijd nadat je hem gevult heb dat er iets lekt?

qengelberts 0
badge

15 jaar

Ja ben ik mee eens.
ik ga nu eerst het resultaat van de garage bekijken. -- want die hebben wel een lekkende pakking vernieuwd
nog verdere nieuwtjes heb zal ik ze hier neerzetten

vriendelijk bedankt iedereen voor de hulp. ik ga als ik tijd heb nog het dakje maken zoals quin dat zei.

maar helaas heb ik een huis gekocht en gaat veel tijd in dat huis zitten.
Deze mazda zal in die tijd niet veel meer gaan afleggen.

als ik dit probleem een paar maand eerder had gehad dan was ik op je aanbod ingegaan.

Update: gister even bezig geweest met het dakje.
zoals Quentin Engelberts al tegen me zei, het was een kwestie om de schroeven van het motortje vast te draaien.
werkt weer als voorheen thnx

Update 19 juni
mijn vriendin rijd nu al een poosje met een nieuwe radiator. a 90 euro
temperatuur van de auto is niet meer hoog vernomen. ik denk dat het is opgelost.
na het vernieuwen van de radiator liep de koel vloeistof ook veel beter en veel sneller weg.
wij denken dat het nu opgelost is, zeker omdat de auto met aanhanger nog geen temp kick gaf


mvg bjorn en bedankt voor de reacties

megalodon 0

15 jaar

oKE vandaag 8-8-9
heb geen problemen meer met de temperatuur van de auto.

het probleem was de radiator. wat er mee mis was weet ik niet maar na vervangen was het verholpen.

bedankt voor alle hulp.

mvg bjorn

megalodon 0

15 jaar

Gelukkig maar dat het nu opgelost is... Dan kan je de laatste ""warmte/hete" dagen van de zomer nog met een gerust en koel hart rijden.
Zoals ik eerder zij is dit een bekent probleem dat de radiateuren aan de onderzijde wel eens "stiekem" willen lekken. Meestal is dit te zien door een groene aanslag op de onderzijde van de radiateur samen met koelvloeistof verlies.

Veel plezier weer met de Mazda 121

Groet,
Quentin

qengelberts 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.