Ik heb een probleem met mijn Mazda 121 1.3 I GLX van 1997, die soms afslaat tijdens het afremmen/ontkoppelen. Heb een tijdje nagegaan wat er nou precies gebeurt, misschien kan iemand daar iets mee.
Normaal gesproken, als er geen probleem is, gebeurt het volgende als ik eerst gas loslaat en dan de koppeling intrap (en vaak tegelijk afrem, maar dat doet er verder niks toe): het toerental daalt snel naar circa 1500, blijft een fractie van een seconde hangen, om dan wat langzamer terug te zakken naar circa 1000. Blijft dn rustig stationair lopen zolang ik geen gas geef en/of de koppeling weer laat opkomen. Niks aan de hand dus.
Als het mis gaat, zie ik dat direct aan de toerenteller: als ik gas loslaat en de koppeling intrap, daalt het toerental dan uiteraard weer, maar in plaats van heel even te blijven hangen rond de 1500, daalt het toerental direct en in snel tempo naar 300-500 of zelfs minder. Soms herstelt de motor zich dan (toerental stijgt weer naar 1000 en blijft dan verder rustig lopen), maar soms slaat hij dan dus ook af. Afslaan gebeurt eerder als de motor warm is dan dat ie koud is (ik denk omdat hij bij een koude motor stationair sowieso iets harder loopt, en dus makkelijker herstelt van de daling van het toerental).
Bij de garage waar we hem gekocht hebben, hebben ze diverse keren gekeken, maar zonder resultaat. Ze maken dan de "klep" schoon (weet niet welke, maar zie in dit forum soms "gasklephuis" voorbij komen, dus daar zal het wel iets mee te maken hebben). Het gaat dan weer een paar weken goed (slaat tenminste niet meer af, maar die snelle daling van het toerental blijft aanwezig, dus dat geeft volgens mij al aan dat het probleem niet in een vervuilde klep zit, maar dat er meer aan de hand is!). Maar na die paar weken komt het probleem weer net zo hard terug!
Hopelijk kan iemand mij hier iets wijzer maken. Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meestal bij deze storing zit het probleem in de stationairregelklep, laat deze klep reinigen, mocht dit niet baten vernieuw hem dan. Deze klep zit aan de voorkant tegen het inlaatspruitstuk (2 boutjes)
Jack, bedankt. Ik weet niet of dit de klep is die al een paar keer gereinigd is door de garage (zijn er meer kleppen die hierbij betrokken kunnen zijn?), maar ik zal het ze eens vragen. Enig idee wat vervangen van zo'n klep kost, en is dit eenvoudig zelf te doen??
15 jaar
Vraag maar eens welke klep dat ze gereinigd hebben............., de stationairregelklep kun je zelf vervangen, 2 boutjes 1 stekker. Je kan deze klep ook bij de betere automaterialen zaak krijgen.
Goedendag
ik ben wel geen expert in dit probleem, maar ik heb het zelfde gehad met mijn mazda 121.
ben er zelf mee aan het fixen geweest en heb toen het stationair toerental omhoog gedraaid. probleem van het afslaan was voorbij. maar toen ging die hoog in het toeren als hij op temperatuur kwam. weer bezig geweest en had toen opeens de gasklep vast zitten.
was het op een gegeven moment zat. kwam er achter dat er nog wel wat meer dingen waren om dat goed in teregelen. ben naar de garage gegaan en die heeft de mijne compleet opnieuw afgesteld en hij loopt nu erg lekker.
Behalve dan mijn probleem van temperatuur. zie mijn post.
dus tenzij u veel weet van aftellen. raad ik u aan om niet hetzelfde te doen wat ik heb gedaan en hem ven bij de garage te brengen. was volgens mij iets van 20 euro kwijt. prijs niet zeker. vriendin heeft hem opgehaald
mvg bjorn en suc6 ermee
15 jaar
Hey Bjorn, Jij hebt het oude model 121 met een Mazda motor, Willie heeft een 121 met een Ford motor die dus totaal anders is.
oke sorry. zoals ik ook al vermelde ben handig maar echt verstand van types auto heb ik niet,
mvg bjorn
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 121 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar