close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323 1999: Mazda 323 2.0 ditd start zeer slecht

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Mijn mazda start altijd al slecht, soms meerdere pogingen van een aantal secondes nodig, geen verschil tussen warm of koud. De laatste tijd wordt het steeds erger, af en toe zelfs het gevoel dat hij helemaal niet meer wil starten.

Ik heb nog geen goede garage gevonden in de omgeving van Geldermalsen gevonden waar ik vertrouwen in heb, die ervaring heeft met Mazda en met een normaal tarief (ben meestal allergisch voor dealer vanwege tarieven). Heeft iemand een tip?

Alle dingen die ik kan verzinnen die mogelijk met het probleem te maken hebben heb ik hieronder opgesomd, misschien dat iemand me al een richting in kan duwen:

- 4 weken geleden accu vervangen omdat oude op was, nieuwe is fysiek een slag kleiner maar stond op hbase (60 Ah), daarna lijken problemen verergert, startmotor draait wel goed rond
- terugdenkend lijkt het erop dat de auto na een beurt 2 jaar geleden opeens slechter is gaan starten, vroeger startte hij altijd meteen, ik weet niet meer of er bij die beurt distributieriem is vervangen
- auto liep vroeger 1:20 en is na die beurt teruggezakt naar 1:17
- flinke roetuitstoot bij doortrekken
- trekkracht lijkt minder geworden, maar dat is slechts een gevoel
- motor maakt veel lawaai, lijkt wel een vrachtwagen, ook warm (misschien doen alle ditd's dat, geen vergelijkingsmateriaal)

bij het intypen van dit bericht begin ik zelf de distributieriem te verdenken, is controle eenvoudig?

zou het moeite waard zijn om egr klep dicht te zetten en ïn een Lindemann kit "nieuw leven" te investeren (80 euro)?

andere zaken die het lastig maken: auto heeft 360.000 km gelopen en het punt dat onderzoek en reparatie economisch niet meer rendabel zijn begint toch wel te naderen. Waterpomp is bv ook nog nooit vervangen en binnen 20.000 km moet er weer een nieuwe distributieriem op (volgens hbase 450 euro aan materiaal, exlusief werkplaatstarief). Ik speel met de gedachte om bij deze auto alleen riem te vervangen zonder rollen, is dat zeer onverstandig?

Mark

Geplaatst door

Oldchatterman (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kunnen een heleboel oorzaken zijn. Waaronder bijvoorbeeld een versleten pomp een kapotte spill valve een defecte ids module.

Verder zijn de kleppen wel eens gesteld?

Een lichtere accu kan een iets lagere snelheid van de startmotor opleveren waardoor het erger kan worden.

Wat de riem betreft als de rollen goed zijn kunnen ze blijven zitten. Wel goed controleren met zulke km standen. Kijk ook goed naar de hydraulische spanner bij de geringste lekage vervangen.

Maar ga eens bij de dealer of bij een diesel specialist langs. Wordt er tenminste een juiste diagnose geteld en niet het verkeerde vervangen.

Jan-Marcus 0
badge

17 jaar

[quote=Jan-Marcus]Het kunnen een heleboel oorzaken zijn. Waaronder bijvoorbeeld een versleten pomp een kapotte spill valve een defecte ids module.

Verder zijn de kleppen wel eens gesteld?

Een lichtere accu kan een iets lagere snelheid van de startmotor opleveren waardoor het erger kan worden.

Wat de riem betreft als de rollen goed zijn kunnen ze blijven zitten. Wel goed controleren met zulke km standen. Kijk ook goed naar de hydraulische spanner bij de geringste lekage vervangen.

Maar ga eens bij de dealer of bij een diesel specialist langs. Wordt er tenminste een juiste diagnose geteld en niet het verkeerde vervangen.[/quote]
De kleppen zijn naar mijn weten nooit gesteld.

Ik denk dat ik maar eens bij een diesel specialist langs ga.

Oldchatterman 0

17 jaar

toch prettig om te horen dat je nog steeds rondrijdt met 360k op de teller..

Over dat lawaai.. Ik heb ook wel eens het idee dat ik meer op een traktor lijk, maar dan vooral koud. Mijn 2.0 ditd is ook van 1999 (164k) en roet ook bij flink doortrekken (lijkt me normale Turbo uitstoot). Verder zie ik vooral 's-avonds tegen de koplampen van mijn achterligger een pluim rook in mijn spiegel als ik wegtrek of versnel.. Vraag me soms ook wel eens af of dat oké is, maar goed.. Overdag zie je 't niet.. Is dat afstelling? Of toch 'normaal'? Nieuwere ditd 323's schijnen overigens minder lawaai te maken, heb ik wel eens gehoord..

Afijn.. Is er overigens al iets bekend over roetfilters voor een '99 ditd?

sebass 0

17 jaar

[quote=sebass]toch prettig om te horen dat je nog steeds rondrijdt met 360k op de teller..

Over dat lawaai.. Ik heb ook wel eens het idee dat ik meer op een traktor lijk, maar dan vooral koud. Mijn 2.0 ditd is ook van 1999 (164k) en roet ook bij flink doortrekken (lijkt me normale Turbo uitstoot). Verder zie ik vooral 's-avonds tegen de koplampen van mijn achterligger een pluim rook in mijn spiegel als ik wegtrek of versnel.. Vraag me soms ook wel eens af of dat oké is, maar goed.. Overdag zie je 't niet.. Is dat afstelling? Of toch 'normaal'? Nieuwere ditd 323's schijnen overigens minder lawaai te maken, heb ik wel eens gehoord..

Afijn.. Is er overigens al iets bekend over roetfilters voor een '99 ditd?[/quote]
Het roeten kan erg te maken hebben met de egr klep die niet goed functioneert. Daarover kun je op het forum heel wat vinden, inclusief de tip om hem gewoon af te sluiten (moet ik zelf nog doen).

Ik vraag me zelf af of er wat aan het lawaai te doen is, denk dat ik de kleppen maar ga laten stellen en naar de timing laat kijken. Weet iemand trouwens of de klepspeling makkelijk zelf te controleren is en wat moet hij dan zijn (werkt het gewoon met klepstelplaatjes)?

Oldchatterman 0

17 jaar

Het werkt met stel boutjes. Maar er zitten bruggetjes op die je ook kunt afstellen dit is omdat er twee kleppen het 1 tuimelaar bediend worden. Het kan ook zijn dat de rollagers van de tuimelaars versleten zijn. Heb er wel eens van gehoord bij die km standen. ( heb dit nog nooit zelf meegemaakt)

Jan-Marcus 0
badge

17 jaar

Ik heb ook al een tijdlang problemen met starten (626 ditd, 318.000km) met name als de motor warm is, maar de laatste tijd ook bij koude start. Ik ben van de week via-via bij Terlouw dieselservice in Mijnsheerenland terechtgekomen. Die hebben veel ervaring met deze motoren. Zij vertelden me dat dit een bekend probleem is met deze pomp: Bij een koude start wordt de pomp 100% open gezet, bij warme start slechts 30%. Wanneer nu het hogedruk deel van de pomp wat versleten is (wat tegen de 300k niet abnormaal is), is dat niet meer voldoende om te starten. Als je de motor wijsmaakt dat-ie koud is (door de thermostaat los te trekken) start de motor ook warm wel weer. Ik had er zelf al een schakelaar tussen gezet, anders kwam ik helemaal niet meer weg.

Ik ga zelf de pomp eruit halen en die bij Terlouw laten repareren. Is wel een dure grap (800 Euro ex.BTW), maar als ik er daarna weer een aantal jaren mee vooruit kan is 't me dat wel waard. Nog wel een vraag hierover: Ik heb een beschrijving uit het Kluwer ATH, waarbij het lijkt dat je het distributie-pompriemwiel (en dus de distributieriem) kunt vastzetten en laten zitten als je de pomp eruit haalt. Dat zou een hoop werk schelen. Kan iemand dat bevestigen (of ontkennen)?

Nog een paar antwoorden op de OP:
- Accu: Mijne startte onlangs helemaal niet meer, zelfs niet met de "schakelaar-truc". Uiteindelijk door de vele startpogingen de accu leeg. Met hulpstartkabels wel gestart en daarna de accu vervangen door een 95Ah exemplaar. Nu start hij weer aanmerkelijk beter dan daarvoor. Misschien is de 60Ah toch te krap?
- Verbruik: Ik rijd 1:16 a 17. Is wel 626, dus zwaarder. Trekkracht onderin is naar mijn gevoel ook beter geweest. Misschien wordt 't beter als de pomp gerepareerd is...
- Rookwolk bij flink optrekken: heb ik ook...
- Lawaai: tja, het is niet echt een subtiele diesel, maar een vrachtwagen, nou nee. Ik heb wel eens gehad dat de inspuitpomp een tandje van tijd af stond en dan maakt-ie wel veel meer herrie, maar bij mij ging dan na een tijdje ook het voorgloeilampje knipperen en had ik foutcode "inspuittiming".

JohanE 0

17 jaar

[quote=JohanE]Nog een paar antwoorden op de OP:
- Accu: Mijne startte onlangs helemaal niet meer, zelfs niet met de "schakelaar-truc". Uiteindelijk door de vele startpogingen de accu leeg. Met hulpstartkabels wel gestart en daarna de accu vervangen door een 95Ah exemplaar. Nu start hij weer aanmerkelijk beter dan daarvoor. Misschien is de 60Ah toch te krap?
- Verbruik: Ik rijd 1:16 a 17. Is wel 626, dus zwaarder. Trekkracht onderin is naar mijn gevoel ook beter geweest. Misschien wordt 't beter als de pomp gerepareerd is...
- Rookwolk bij flink optrekken: heb ik ook...
- Lawaai: tja, het is niet echt een subtiele diesel, maar een vrachtwagen, nou nee. Ik heb wel eens gehad dat de inspuitpomp een tandje van tijd af stond en dan maakt-ie wel veel meer herrie, maar bij mij ging dan na een tijdje ook het voorgloeilampje knipperen en had ik foutcode "inspuittiming".[/quote]
Heb je weleens overwogen de egr klep af te sluiten? Lees je op het forum toch wel goede berichten over.

Ik denk dat ik eerst de klepspeling ga controleren en zo nodig stellen en verder heb ik het idee dat ik de timing van de inspuitpomp eens wil controleren. Is dit makkelijk te controleren of kost dit ook weer de nodige centen?

Ik heb al even naar de gloeispiralen gekeken en de weerstand over iedere spiraal gemeten. Deze was 0.3 ohm bij iedere spiraal en lijkt me ok, maar weet ik niet zeker. De laatste paar dagen lijkt de koude start toch slechter te zijn dan de warme start.

Oldchatterman 0

17 jaar

[quote=Oldchatterman]Ik denk dat ik eerst de klepspeling ga controleren en zo nodig stellen en verder heb ik het idee dat ik de timing van de inspuitpomp eens wil controleren. Is dit makkelijk te controleren of kost dit ook weer de nodige centen?[/quote]
Timing controleren is niet zo moeilijk. Als je de bovenste kap van de distributieriem eraf haalt moet je zo kunnen zien of de merktekens op het nokkenaswiel en het pompwiel goed staan. Ik weet even niet of je dan ook het merkteken op het krukaswiel al kunt zien, maar als die 1e twee al niet kloppen weet je dat 't fout is.

JohanE 0

17 jaar

Je kunt het pomp tandwiel vastzetten door er twee boutjes m8 in te draaien je hoeft dan de riem er niet af te halen voor het demonteren van de pomp.

Jan-Marcus 0
badge

17 jaar

Ik heb donderdag de pomp uitgebouwd (Jan-Marcus, bedankt voor je antwoord). Vrijdag is die door Terlouw onder handen genomen. Het hogedruk deel is vervangen. De spillvalve en doseerklep waren nog goed. Vrijdagavond de pomp weer ingebouwd. Alles weer perfect. De motor start weer onmiddelijk, warm of koud. Ook heb ik weer alle vermogen terug. Zeker bij de lage toeren, voordat de turbo inkomt, maar volgens mij heb ik over de hele linie meer vermogen beschikbaar. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...

JohanE 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.