Graag hulp bij het volgende.
Mijn Mazda 323 DITD van 2001 met 150000 op de teller heeft de volgende problemen:
- Koude en warme start is slecht; slaat pas na 3-5 keer starten.
- De auto rijdt koud nog redelijk tot goed
- Als de motor warm wordt (10 minuten) gaat de auto inhouden en stotteren. Als ik dan het koppelpedaal even intrap zie ik de toeren teruglopen t0t 400 (soms slaat hij zelfs af) Als ik dan even de koppeling inhoud lopen de toeren weer terug naar 800. Dan heb ik weer even vermogen voor 1 minuut. Daarna weer hetzelfde verhaal. als ik de auto 5 minuten stil zet kan ik weer even rijden.
Auto is uitgelezen door Mazda dealer, maar geeft geen foutmelding!
De EGR klep heb ik dicht zitten.
Ik heb al veel verhalen gelezen over de spill-valve, maar dan moet het syteem toch een foutmelding geven? Duur kreng trouwens!
De garage wil nu de verstuivers laten nakijken, maar het lijkt me sterk dat die het zijn.
Iemand suggesties waar te beginnen?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben ook wel verhalen tegengekomen over de wartel op de achterkant van de pomp die losloopt. Je kunt langs een dieselspecialist voor een diagnose.
Wat je eenvoudig kunt doen is even de stekers van de spill-valve en IDM (inspuitelektronica) loshalen en weer terugzetten. Dan sluit je een contactprobleem uit. De IDM is een zwart kastje van ongeveer 10x10cm en hij zit onder het luchtfilterhuis. Het luchtfilterhuis is vrij makkelijk te demonteren.
Bedankt voor de info.
De stekkers van de IDM heb ik al nagekeken. Alles los gehad en ingespoten met contact spray.
Ik heb ook de spill/valve er uit gehad. Als ik hier spanning op zet hoor ik hem wel schakelen.
Dat van die wartel ga ik nakijken.
Het probleem trad trouwens op in Duitsland, ongeveer 50 km nadat ik getankt had. Dat zou het toch niet kunnen zijn?
16 jaar
Ohhh, nooit contactspray gebruiken! Daarvan rotten de stekers weg! Er zit zuur in contactspray dat metaal aantast. Alles wat je met contactspray inspuit kun je nog 1 keer gebruiken en daarna weggooien. Ik ben elektronicus van beroep; ik heb al heel wat met contactspray gesloopte apparatuur gezien (tot complete PC's aan toe). De pest met contactspray is dat het eventjes heel goed werkt (het lijkt een wondermiddel). Na een tijdje begint de echte ellende.
16 jaar
Oeps, dat is dan weer een probleem voor later.
Eerst die slecht lopende motor maar eens oplossen.
16 jaar
Hoi Weelde,
Ik heb het probleem half december gemeld voor 626 ditd, heeft 170dkm gelopen. Mijn garage 'zegt' de sensor op de brandstofpomp en de oplooppomp vervangen te hebben, ik ben inmiddels 3 keer teruggeweest omdat het probleem zich blijft voordoen. Gloeiers zijn vervangen. Ben nu maar naar de mazda-dealer gegaan.
Probleem omschrijving: Hij houdt heel kort in halve seconde 2 a 3 keer na elkaar (korte tikjes) ongeveer 40 a 50 km na een nieuwe volle tank en als ik dan op de motor afrem of hem laat zakken in toeren dan slaat de motor af. Soms lukt het dan door de koppeling los te laten de motor weer aan te laten slaan. Afgelopen woensdag stond ik midden op een 3 baans kruising met alarmlichten te starten..... Starten duurt heel lang sosm 10 a 15 seconden doorstarten. Als je dan doorrijdt dan kun je op een gegeven moment niet harder dan 110,90,60...
Wie heeft er een suggestie?
gr Wim
16 jaar
Ik heb dezelfde problemen met mijn mazda. Ik heb de garage benaderd met mijn probleem en hier werd er mij verteld dat dit een "bekend" probleem was bij de 323F. Blijkbaar zit er op de brandstofslang ergens een sensor die de toevoer van de brandstof naar de motor regelt. Deze kan met kou (bij mij -7/+7)dit blijkbaar niet goed bepalen en daardoor komt er met regelmaat niet voldoende brandstof door, wat het stotteren veroorzaakt. Het verhelpen kan alleen door vervanging wat ongeveer 300 Eurie gaat kosten en er werd mij niet verzekert dat het dan verholpen is.
Ik rij er nu nog steeds mee (2jaar ondertussen) en inderdaad in zijn 1 is een crime maar snel doorschakelen wil helpen en dan rond de 2000 toeren blijven helpt (60 in zijn 4, 80 in zijn 5) en dan in mijn geval heeft ie na 10 minuten nergens meer last van.
Met vriendelijke groet.
Arno
16 jaar
@ Arno:
wat jij bedoelt is het Spill Valve probleem, oftewel de brandstofdoseerklep op de brandstofpomp.
Is de motor koud dan stottert ie en houd in, eenmaal opgewarmd is er geen vuiltje meer aan de lucht en start en loopt hij als een zonnetje.
Spill Valve vervangen en het euvel is verholpen, het is een bekende kwaal van deze motoren.
Maar wat Weelde beschrijft is volgens mij precies het omgekeerde van jouw probleem...!
Groeten Harald.
Udate stand van Zaken.
Ik ben uiteindelijk bij Terlouw in Mijnsherenland beland.
Daar hebben ze het volgende gevonden:
- Het bleek dat de distributie niet op tijd stond! Dit terwijl ik deze snaar vorig jaar door mijn garage had laten vervangen, met spanrollen en al.
- Distributie op tijd gezet, maar het probleem was nog niet weg.
- Nieuwe spillvalve uitgeprobeerd, maar deze was het ook niet.
Uiteindelijk de brandstofpomp laten reveiseren en toe was het probleem opgelost. Koste uiteindelijk 2000 Eurie!
Hij rijdt nu weer super zuinig , 1 op 20 en hij trekt als nooit tevoor.
Weet iemand of het mogelijk is dat de pomp kapot gaat doordat de distributie verkeerd staat?
Ik heb trouwens nu wel een spill-valve over die het goed doet.
Als iemand geinteresseerd is dan hoor ik het wel.
16 jaar
Maar weer een update.
Mazda 626 ditd 170 dkm naar dealer gebracht...2 dagen later.. u kunt hem weer ophalen hoor. We hebben de gaskleppotentiemeter en de gasklepstationair schakelaar afgesteld. 200 euri armer, maar inmiddels doet hij et alweer anderhalve tank en dat heeft de afgelopen maanden nog niet gehaald.
gr
16 jaar
Update van Weelde
Na het reviseren van de brandstofpomp heeft de auto 2 maandag goed gereden, maar afgelopen maand stond ik weer stil langs de rijksweg.
Auto bij Terlouw langsgebracht.
Konden twee dingen zijn:
1. kapotte spill-valve (garantie)
2. kapotte MDI-module.
Terlouw heeft spill-valve vervangen en daarna een week geen klachten.....................
Na die week weer stil! Zal dan de spill-valve wel zijn volgens Terlouw.
Ik heb de bijdrage van Nico gelezen en zelfs de condensatoren vervangen in de spill-valve.
Ik rij nu alweer een 3 weken zonder problemen. De auto pakt sneller op en accelereerd met gemak door naar de 5000 toeren, maar dat mag ondertussen wel...........Hoop nu echt dat de ellande over is..............
Nico, nog bedankt voor de info.
Ik heb voor de zekerheid wel een sloop-mdi geregeld. Ik moet volgende week op vakantie naar Kroatie.
Als de auto het daarna nog goed doet gaat de DMI in de verkoop (50 Eurie).
Trouwens de spill-valve heb ik ook nog liggen.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar