Mazda 323: Mazda 323 Zeer hete motor en branderige lucht

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi allemaal,

Ik heb gisteren net een auto gekocht van een oudere dame van 72 die niet meer kon rijden.
Het is ook mijn eerste auto'tje, dus ik weet er nog erg weinig van af.

Mazda 323 1.6 I HB LX U9 1991 Zwart

Net heb ik er voor het eerst op de snelweg meegereden, ongeveer een uurtje.
Ik heb nog niet echt op de metertjes gelet.

Maar nadat ik van de snelweg af kwam rook ik een branderige lucht en de motor was erg warm.
Ik weet niet precies welk onderdeel het is maar linksboven zit de injectiemotor en daar voor een groot grijs ding, waar ook de olie kan worden bijgevuld.

Verder is het me nog opgemerkt dat hij soms veel hogere toeren maakte dan je zou verwachten, bijvoorbeeld met stoplicht weg, en dan reed ik 50 in z'n 3 maar zat hij wel op 4000 toeren.

Hopelijk klinkt dit bekend en is het iets simpels!

Alvast bedankt voor jullie hulp

Jochem

jochemamsterdam

Geplaatst door jochemamsterdam (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jochemamsterdam (0), 13 jaar geleden

Aanvulling:

verder besefte ik me nog dat de ventilatie niet erg veel deed; ook al stond hij op de hoogste stand ik hoorde en voelde nauwelijks iets blazen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het klinkt alsof de koppeling slipt. Meer toeren dan wagensnelheid. Dat kan ook de branderige lucht verklaren.
Niet mee doorrijden, want dan moet naast de koppeling ook nog het vliegwiel vervangen gaan worden (als die al niet blauw is).
Ik zou er even mee naar een garage gaan als ik jouw was.

jochemamsterdam (0), 13 jaar geleden

Thanks voor je snelle antwoord! Ik ben net even naar de garage gegaan en het is de radiateur: er zit een scheurtje aan de bovenkant. Dat verklaart de wat ik branderige lucht vond: dat was de lucht van de koelvloeistof die een klein beetje lekt en de rook was de damp. Oftewel niets ernstigs maar pfff wat meurt dat spul!
Wat de koppeling betreft: ik moet gewoon niet zo doorplanken ;-) Daar was niets mis mee.

Heeft iemand nog een tip over hoe ik het scheurtje bovenin de radiator tijdelijk kan dichten? Welk spul zou hiervoor het beste zijn want het wordt aardig heet daar onder de motorkap :-)

hellbat (0) PRO, 13 jaar geleden

Niet tijdelijk, die rommel is de grootste rampentroep die de mensheid ooit heeft uitgevonden. Als je je koelsysteem om zeep wilt helpen, moet je die troep er vooral nu al ingooien. Gewoon een andere ( nieuwe/tweedehandse) radiateur erinzetten. Kosten niet alles, en zit er rap zat in.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Eh? Hoezo niet zo doorplanken? 4000 toeren in 3 en dan 50 kilometer per uur is gewoon een slippende koppeling.
Probeer dit eens. Rijd de auto warm en ga dan ongeveer 50 a 60 kilometer/uur rijden in 4.
Geef dan vol gas. Gaan de toeren heel snel omhoog en de snelheid niet? Koppeling slipt.

Of is die lekkende koelvloeistof bij je koppeling gekomen?

jochemamsterdam (0), 13 jaar geleden

@hellbat welke rommel bedoel je? Het scheurtje zit bovenin. Ik was ook niet van plan een of ander spul door mn koelsysteem + radiator te gooien! Alleen omdat het scheurtje bovenin zit, dacht ik dat het het moeite waard zou zijn om het scheurtje te dichten door een soort pasta die dan na opdrogen een soort hard plastic wordt. Dus niet er in, maar erop!

@oldford Heb er vandaag weer meegereden, en die koppeling lijkt eigenlijk niets mee. Ik rij nog niet zo lang auto, en in zo'n Diesel Kia jeep waar ik les in had werd me geleerd de koppeling altijd eventjes vast te houden bij het gasgeven. Dat deed ik dus iets te lang, oftewel had de koppeling gewoon nog niet volledig laten opkomen. Lekker slim he :-)

hellbat (0) PRO, 13 jaar geleden

Repareren heeft geen nut, de radiateur is te oud, vervangen is de enige afdoende oplossing.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

tsjonge jonge, een radiateur kost je waarschijnlijk iets van 100 euro, als ie dat al kost nieuw, ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk, maar daar gaat meer uitvliegen als je begint te prutsen met kit of andere zooi om die radiateur te dichten. gewoon even slikken, nieuwe halen, en erin zetten, heb je ook gelijk wer mooi nieuwe koelvloeistof in je systeem zitten, hoef je je daar niet meer druk om te maken.

gr

Peco Power

hellbat (0) PRO, 13 jaar geleden

€111.50 bruto bij Mijngrossier.

Mercury (0) PRO, 13 jaar geleden

juist, -30% + 19% btw = € 92.88 (standaard particulieren korting berekend) maar bij een radiateurenspecialist kun je nog wel goedkoper uit zijn.

jochemamsterdam (0), 13 jaar geleden

Oh! Dat valt inderdaad reuze mee. En als ik het zou laten doen dan nog iets van een uurtje arbeid. Ik dacht dat het veel duurder zou zijn.

Nogmaals bedankt voor al jullie tips.

Hans4040 (310) PRO, 13 jaar geleden

€92,26 incl. BTW en verzenden www.winparts.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.