Hallo allemaal,
Ik merk bij mijn mazda 6 uit 2006 dat, als de climate control is ingeschakeld, de airco om de paar seconden in- en uit schakeld. Het systeem werkt verder wel goed en de airco is pasgeleden nog bijgevuld. Als ik stil sta merk ik het vooral doordat bij het inschakelen het toerental een beetje schommeld. Dus bij een stoplicht steeds aan-uit-aan-uit, beetje irritant.
Iemand enig idee of dit 'normaal' is bij deze auto?
Groeten,
Bob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nee hij hoort niet zo snel achter elkaar uit en aan te schakelen.
Het bijvullen Tja , was er veel uit ? leeg.
Als hij leeg was en hij is zonder meer weer gevuld , is hij waarschijnlijk weer bijna leeg.
Bij k..f.. geweest ?
Bij lekkage , dient er altijd afgeperst te worden en lek gezocht.
9 van de 10 keer is de condensor lek.
10 bar druk er op , condensor inspuiten met goede zeepsop , gegarandeerd dat het lek te voorschijn komt.
Als ze niks kunnen vinden zijn het prutsers.
Is het systeem wel lek.
Als de airco voor het eerst sinds 2006 geserviced is dan spreken we niet over een lek systeem.
Overigens is dat zo vaak aanspringen normaal.
Mijn Toyota en Nissan deden dit allebei,ook na service aan de airco.
Is het filter ook mee vervangen?.
Waarschijnlijk niet,alleen maar leeggehaald en gevuld vermoed ik.
Drogerfilter word alleen maar gedaan na kapot lopen compressor of wannneer systeem open is geweest.
9 jaar
Daar ben ik het niet mee eens.
Waarom zou niet over een een lek gesproken worden? dan wordt alleen gezegd het is emissie verlies, dan zal ook het systeem afgeperst moeten worden om uit te sluiten dat het systeem lekdicht is.
Nee, het vaak aanspringen is niet normaal, heeft verschillende oorzaken.
Filterdroger moet om goed te zijn 1 keer per 24 maanden vervangen worden, behalve de cartridge die 1 x per 60 maanden, tevens dient de filterdroger ook vervangen te worden indien er een lekkage aanwezig is geweest.
Alles berust op een juiste diagnose, druk en omgevings temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd.
Enkele oorzaken van veelvuldig aan/uit gaan van de a/c compressor.
1. Vulgraad te laag.
2. Vulgraad te hoog.(overvulling)
3. Lucht in het systeem.
4. Verontreinigd koudemiddel.
5. Condensor ventilator die niet werkt of gedeeltelijk.
6. Verstopping in het systeem.
7. Pressostaat defect.
8. Compressor versleten.
9. Expansieventiel defect.
10. Temperatuursensor wat verkeerde waarde meet. enz, enz.
Ik zou over een lek spreken als de airco gevuld word en dan een paar dagen later de boel weer leeg is.
Een airco die sinds 2006 niet meer geserviced is zou heel goed leeg kunnen zijn door normaal verlies.
Elk jaar verdwijnt er zo gemiddeld 8% van het koudemiddel door normale bedrijfsomstandigeheden.
Ik kan me dan voorstellen dat na 8 jaar de boel een keer onder het minimum komt en de airco stopt met werken of niet meer voldoende koelt.
Tja,en de meeste beginnen pas te servicen als de airco het niet meer doet of onvoldoende koelt.
En gaan dan naar de dealer en die schiet er een vullinkje in met fluor.
Mocht deze lek zijn dan kun je dat na een paar dagen zien met de lamp.
Dan gaan ze pas wat vervangen.
Van de meeste gaat de kennis ook niet verder,,kijk,een koeltechnicus kijkt uiteraard wel over de schutting en de horizon.
Maar de gemiddelde monteur moet in een paar uur een beurt en reparaties uitvoeren en heeft echt de tijd niet om uren te gaan navel staren naar een airco tegen een uur prijs van ±85 euro.
Vandaar die apparaten,aansluiten programmaatje intikken en draaien maar.
Als het niet wil stopt het apparaat en geeft tie een storingsnr aan.
En in de tussentijd kan die wat anders doen.
En voor de meeste auto airco's is dat ook gewoon voldoende.
De meeste is gewoon jaren geen hol aan gedaan,dus is de vulling niet meer voldoende en koelt tie niet meer.
Dan volstaat een vulling en eventueel een nieuw drogerfilter.
De meest functioneren dan ook gewoon weer prima.
Mocht er echt iets stuk zijn,tja,dan komt het op de kunde aan en dan gaat het vaak fout en word er wat afgeprutst.
Een reparatie aan een airco komt maar zo op 1000 euro en dan moet je nog maar hopen dat het goed gebeurd is.
Er zit een hoop kaf onder het koren.
In nederland is de gemiddelde temperatuur ook zonder airco te doen,in de warme landen vullen ze gewoon uit de spuitbus bij,metertje op groen,airco gevuld,rijden maar.
Wil het niet meer of de airco is in no time weer leeg gaan de ramen naar beneden of de boel word ter reparatie aangeboden.
9 jaar
De airco mag niet afgevuld worden zonder te weten het systeem niet lekdicht is!
Waarom dan eerst afvullen en achteraf na een paar dagen de klant weer komt klagen dat de airco niet werkt!
Idd, men begint pas met klagen als de airco niet meer werkt.
Kontrastvloeistof mag niet gebruikt worden om een lek op te sporen, en het is de grootste onzin dat dit na een paar dagen wordt geconstateerd, ofwel zeggen rij 14 dagen rond dan zou het eventueel ontdekt kunnen worden...Kw...Ft methode of wel beun.
Dat is gemakzucht, maar ondertussen is de klant al 2 tot 3 keer op en neer aan het rijden misschien zelfs nog een 4e keer.
Die automatische machines doen net niks, enige dat ze doen is koudemiddel recyclen en weer terug naar een ander systeem inpompen, zelfs dat is niet voldoende voor de meeste auto's. Het is voor de garage voldoende, afpersen is er niet meer bij, standtijd hanteren ook niet...zwijg ik maar over de rest.
Daarbij vragen i.v.m. airco problemen, kunnen via een forum niet opgelost worden...Er kan wel een richtlijn gegeven worden aan de hand van het probleem..dat is weer afhankelijk wat de TS vermeld, en de garage op de mouw spelt.
Ik doe allles handmatig, en weet wat ik doe en constateer, dat weet de machine niet.
De machine meet niet de omgevings temperatuur! meet niet de nakoeling/oververhitting temperatuur!
Want bij een omgevingstemperatuur behoort ook een verdamping/condensatie temperatuur van het koudemiddel volgens de koudemiddel tabel.
Indien dien deze afwijkt van de drukmeting wat wordt gemeten aan het systeem, zal het machineke echt niet de storing vermelden dat dit niet klopt.
Dit is vechten tegen windmolens theo , zoals zoveel dingen hier.
Maar je hebt wel gelijk.
Theo en Ferrie.
Jullie hebben helemaal gelijk,ik schets alleen maar hoe het in de praktijk gaat.
Airco's die leeg zijn zijn niet per definitie lek of kapot.
Er word nog steeds tegen mensen verteld dat de airco onderhoudsvrij is.
Mensen gaan er dus pas wat aan doen als tie niet meer koud word of niet meer inschakelt.
Ook zijn mensen huiverig om er aan te laten sleutelen als de airco nog goed werkt.
En dan vinden ze het uiteindelijk maar een luxe artikel en gaan de ramen weer omlaag als de airco niet meer werkt of de riem word er afgehaald.
Ik schets alleen wat er in de praktijk gebeurd.
9 jaar
Nou moeten wij jou gelijk geven , primera p11 , van mij mag de controle hierop weer terug komen.
Is er geen controle meer op dan?.
Dat betekent dat iedereen zo'n apparaat aan kan schaffen en airco's kan gaan servicen.
alleen als er dan wat mee is,dan loopt het al snel spaak.
9 jaar
Idd primera heb je gelijk in je vorig bericht, het systeem hoeft ook niet per definitie lek of kapot te zijn...daarvoor zal het systeem afgeperst moeten worden en dan de standtijd handhaven.
Ik zou het niet durven, om een installatie die al 6 jaar geen service meer heeft gehad ? zomaar af te vullen zonder eerder genoemde werkzaamheden niet te hebben uitgevoerd.
Jawel er is controle op met de ogen dicht, je moet in het bezit zijn van een auto airco monteur diploma om eraan te mogen werken die blijft van kracht, ofwel de F-gassen diploma waar de catogerie op staat vermeld.
Piet, jan of Klaas die alleen de f-gassen diploma hebben ! mogen alleen ledigen/vullen van een systeem, voor de rest niets.
Wat Ferrie bedoelt met de controle is meen ik dat, installatie's boven de 3kg wel gecontroleerd worden en de houder eigenaar daarvoor verantwoordelijk is.
De mobiele sector word daar niet meer op gecontroleerd op o.a. koudemiddelbalans registratie, uitvoering werkzaamheden dat was voorheen wel het geval.
In 2007/2008 heeft het ministerie beslist dat de mobiele sector niet meer STEK erkend hoefde te zijn, maar het diploma bleef toch van kracht. Ik wil die garage's niet aan tafel hebben om eten te geven, wat geen diploma/f-gassen hebben. (Ken er genoeg)
Het loopt nu al spaak, want ik maak het altijd mee dat mensen klagen nadat ze bij een garage zijn geweest dat de airco weer niet werkt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar