betreft xedos 6 2.0 lit v6. De motor loopt niet mooi rond, het is duidelijkst net boven het leeplooptoerental. Het is bijna niet mogelijk in een langzame file te rijden wegens het stoteren van de motor. Volgens de mazda dealer is de ontstekingsmodule(delco) en de bougiekabels de oorzaak; Beide zijn vervangen zonder resultaat. Meting met de scope wijst uit dat de ionisatiespanning op de cilinder die hapert te hoog is, het is steeds een andere cilinder en een patroon is niet te herkennen.Het HC getal is ook te hoog voor deze motor, n.l. 100 ppm, mijn conclusie is dat de motor op een te arm mengsel draait.
Controle van de inlaatdruk geeft geen storing. Injectoren sluit ik uit omdat het steeds een verschillende cilinder is. Het probleem doet zich alleen voor bij zeer warme motor.
wie herkent het probleem?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk ook aan een modul maar als je die al vervangen heb zou ik de voedingspannig meten van de onsteking dit mag niet hoger zijn dan 5 volt bij (kortstondig volgas) is hij hoger dan moet je de ecu vervangen
op vraag van de klant heb ik dan zelf een week met de auto rond gereden en kon mij van de indruk niet ontdoen dat het de bougies of de kabels moesten zijn. ondanks dat de vorige kabels amper twee maand oud waren en ze toen bij de vervanging verbetering gaven ben ik op zoek gegaan naar een ander merk en nu lijkt het probleem opgelost ondanks dat het scoopbeeld en de uitlaatgasmeting nog niet naar mijn zin waren. de waarde van de kabels zijn binnen de waarde ook als ik ze verwarm met een warme luchtblazer. doch het resultaat telt. niettemin bedankt voor de tip.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Xedos of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar