auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda Xedos 2.0 V6: Toerental onstabiel stationair

Bouwjaar: 1992

Khoop dat jullie me kunnen helpen!!
Kort geleden heb ik een Mazda Xedos gekocht, waarbij ik al bij de proefrit bemerkt had dat het stationair toerentalna warm rijden op 1200 toeren bleeft hangen of soms op 1000.
Nouja, de auto reed perfect. heb enig onderhoud verricht (luchtfilter,olie+filter, bougies) vervangen.
maar het is nog steeds hetzelfde probleem.
de auto loopt prachtig rond zonder ploffen in de uitlaat maar het is toch irritant dat de motor NIET ALTIJD in WARME toestand terug wil naar 850 tpm. koud is het geen probleem.

Ik vermoed dat de LM-meter defect is.
ALs ik de stekker hiervan eraf trek verandert er niets.. toerental niet en het 'rondlopen^ van de motor ook niet.
kan iemand dit bevestigen ?

Geplaatst door

FlatERic (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

"ten" aansluiting in diagnose-stekker aan massa leggen en luchtschroef bij gasklep indraaien tot hij zo'n 650 tpm loopt.

Moet op het gehoor hetzelfde lopen als je het kabeltje weer los neemt van massa.

succes, Nielis

mazdaman 0
badge

20 jaar

ok die diagnose-stekker kan ik vinden maar welke pin is de TEN ?

p@tje 0

19 jaar

als het goed is staat aan de binnenkant van het dekseltje een plaatje van de stekkeraansluiting met daarbij welke aansluiting wat is

mazdaman 0
badge

19 jaar

P@tje deze manier van aftellen gaat niet bij jou 626

mazdaman 0
badge

19 jaar

in mijn deksteltje stond niets. maar in die van een andere 626 stond het wel, daarnaast had ik al een schemaatje op internet gevonden.

Nielis, welke manier dan wel ? ik heb gewoon de stelschroef ( die in het gasklephuis zit) gebruikt om stationair te wijzigen. Dit is de luchtschroef dacht ik. Ik hoor nogal gesis in bepaalde standen van deze schroef. Als ik die verder indraai, gaat de motor langszamer draaien en verdwijnd het gesis maar zal het mengel wellicht te arm worden.
Vraag me af of dit zomaar kan of moet ik daarvoor toch iets op de diagnoseconnector verbinden?

ps ik heb óók de stelschroef van gasklep (die inbusschroef ) gebruikt om te stellen.

kan iemand een workaround geven hoe je beide stelschroeven inregeld.
Doe je dit bij warme motor met alle verbruikers uitgeschakeld ?

p@tje 0

19 jaar

@Nielis kun jij uitleggen hoe je het gasklephuis weer perfect afsteld ?

p@tje 0

19 jaar

als eerste neem je de min klem van je accu los om de computer te resetten, na een minuutje zet je deze weer vast.Dan start je de motor, duurt nu iets langer voor hij aanslaat, dan neem je de grijze stekker naast het gasklephuis los en stel je het toerental af op 750 tpm. Dan zet je de stekker erop en gaat als het goed is het toerental even omhoog en zakt daarna weer terug.
nu is hij afgesteld. als je nu gas geeft en los laat zal het toerental eerst rond de 1100-1000 tpm opgevangen worden en daarna terug zaken naar 750 tpm.
Het hoger opvangen van het toerental komt de driveability ten goede met name bij langzaam rijden in file en binnen de bebouwde kom.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Groetjes

mazdaman 0
badge

19 jaar

en wat doe je dan met die andere schroef, die inbus, waarmee je de gasklep ook kunt bedienen ?

p@tje 0

19 jaar

niets, dat is de eindaanslag daar moet je niet aan gaan draaien

mazdaman 0
badge

19 jaar

heb ik wel gedaan en nu staat ie zodanig, dat mijn gereinigde gasklep niet meer vast gaat zitten. Stel ik die nog verder terug dan gaat de klep iets te rechtop en sluit dan te goed en plakt dan bij afkoeling motor.
hij staat ongeveer zoals die stond maar hoe dicht die nu bij de originele stand staat geen idee. Het probleem is in elk geval opgelost. Ik ga nu het stationair nog even afstellen op de hierboven door jou genoemde manier.

p@tje 0

19 jaar

je gasklep moet wel op de originele stand staan, dicht dus.
de stationair regeling gaat om de klep heen en die opening regel je met die luchtomloopschroef.Met alle respect , maar als je geen verstand van zaken hebt moet je niet zomaar ergens aan gaan schroeven, maakt het alleen maar erger.

mazdaman 0
badge

19 jaar

bedankt voor je respect. Gelukkig ben ik technisch onderlegd, en heb een technisch beroep. Niet met auto's overigens. Als iemand mij uitlegd waar ik iets kan vinden dan kan ik een hoop zelf. Tenslotte krijg je alleen maar ervaring door fouten te maken. Zolang het niet onherstelbaar is durf ik een hoop en dat gaat mij goed af. Maar ik ben het met je eens....veel mensen zouden van de techniek af moeten blijven. Ik reken mijzelf niet tot die groep ik hoop dat dit een beeld schets....?

Ik zal nog een keer het luchtfilterhuis losmaken zodat ik de klep kan zien, zal deze zodanig afstellen dat die dicht staat (en hopelijk dan niet opnieuw blijft vastzitten)en ga daarna de luchtomloopschroef opnieuw inregelen. Tenzij visueel blijkt dat de klep al goed staat.

bedankt Nielis!

p@tje 0

19 jaar

oke succes !

mazdaman 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Xedos of stel zelf een nieuwe vraag.