Mazda 323: motor houdt in en lijkt vermogen te missen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Mijn Mazda 323F FB 1999 1.5 GLX heeft een aantal kuren. Tijdens het rijden bokt de motor in lage toeren en bij hogere (> 4000) toeren loopt hij niet regelmatig. Dit probleem doet zich niet altijd voor maar volgens mij wel vaker.

Als ik in zijn 5 bijvoorbeeld 120 (lijkt zich niet onder de 80 voor te doen) rijdt dan houdt de motor ineens in en begint de snelheid terug te lopen, dit gebeurt langzaam naar dat er meteen geen snelheid meer is. Meer gasgeven helpt niet, behalve volgas en dan lijkt het beter te worden. Terugschakelen naar zijn 4 wil ook helpen. En dan plotseling rijdt de mazda weer beter en dan komt het euvel weer terug.

Stationair loopt de motor regelmatig. Afgelopen september heeft de auto nog een grote beurt gehad, is altijd (op deze grote beurt na) door de Mazda dealer onderhouden, geen LPG verleden. In november begon de motor onregelmatig te lopen, bij de Mazda dealer een foutcode op de lambdasonde geconstateerd, deze is vervangen door de Mazda dealer.

Sinds een aantal weken werd het bokken in de lagere toeren erger, afgelopen vrijdag heb ik de + pool er een minuut afgehad om om de computer te resetten. Nu heb ik dus extra problemen erbij zoals hierboven beschreven.

Iemand een idee? Het is nu natuurlijk Pasen en ergens in de week kan ik pas langs de Mazda dealer, maar wie weet kan ik wat in de tussentijd proberen.

Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden!

gr
Peter

323fFB

Geplaatst door 323fFB (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit kan van alles zijn, maar niet geschoten is altijd mis.

Vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

323fFB (0), 14 jaar geleden

Bedankt, ik snap dat het van alles kan zijn, maar je weet nooit of er een gouden tip bij zit. Het vernevelen kan ik proberen, de slagen kan ik ook controleren voor zover met deskundige blik dat toelaat ;). En de uitlaat, hoe kan ik dat het beste nakijken?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Luisteren of je iets hoort, kijken naar sporen van roet (zwart) of bij een KOUDE motor voorzichtig met de hand voelen of er ergens lucht uit de uitlaat wordt geblazen. Wel voorzichtig, uitlaatgas is heet!

Inlaat kun je ook kontroleren met een bus remmen-reiniger. Dat spuit je op de slangen en de aansluiting met de kop.
Als het motor-geluid of toerental veranderd heb je het lek gevonden.

SciroccoGT (0) PRO, 14 jaar geleden

luchtmassa meter vermoed ik.

323fFB (0), 14 jaar geleden

[quote=SciroccoGT]luchtmassa meter vermoed ik.[/quote]
Ik kan zelf wel kijken of deze schoon is, maar meer kan ik er volgens mij ook niet aan doen?

Komende vrijdag naar de garage... Hopen dat ze wat kunnen vinden.

323fFB (0), 14 jaar geleden

SciroccoGT krijgt gelijk, vandaag is er gekeken naar de auto en geconstateerd dat de luchtmassameter kapot is. Dinsdag komt er een tweedehands binnen en deze zal er op gezet worden.

Erg leuk allemaal, nu mag alles van mij heel blijven ;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.