Mazda 323: Toerentalprobleem en veel rook bij starten

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.5

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij de volgende kwestie, onlangs heb ik de koppakking laten vervangen. Echter na het vervangen heb ik de volgende problemen:

Bij koude start, veel rookvorming, dit duur ongeveer 20 tot 30 sec, hierna houdt het op en rijdt ie zonder rook. Echter bij de start is het echt enorm veel, je kan zeggen dat de halve straat een rookwalm heeft, gewoon wit, wel apart geurtje.

Het 2de probleem is dat mijn toeren niet meer stabiel zijn, in stationair dient mijn auto rond de 700 toeren te draaien, als ik nu rij en naar stationair schakelen valt ie terug tot 1500 toeren, na een tijdje terug naar 1000 en dan naar 500. Er lijkt een soort interval te zijn voordat ie op zijn normale toeren valt. Ik hoop dat jullie me suggesties kunnen geven wat ik hiermee kan. Ik dank jullie alvast hiervoor.

Groet,

VSG

vsg1982

Geplaatst door vsg1982 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

waarom is de koppakking vervangen? en is de kop ook afgeperst?
wat betreft je 2e probleem lijkt het een beetje alsof de auto vaslse lucht heeft. Heb je na het monteren van de motoronderdelen wel alles goed aangesloten? geen vacuumslangetjes vergeten/verkeerd aangesloten? ook kan de stationaire stappenmotor vuil zijn en blijft hangen.

vsg1982 (0), 14 jaar geleden

Beste Maarten,

Ik heb de koppakking laten vervangen omdat de temperatuur steeg en al tegen high aanliep, ook de koelvloeistof borrelde, na een bezoek bij de garage kwam hij met de conclusie dat de koppakking gescheurd was. Ik ben helaas niet aanwezig geweest bij de vervanging en weet niet of hij ook afgeperst is. Nu is het zo dat deze auto perfect reed voordat ik hem bracht, echter alleen het temperatuurprobleem, nu na vervanging spelen deze problemen. Helaas verloopt de communicatie tussen mij en de garage niet soepel en heb ik geen vertrouwen meer in hun. Ik overweeg hierin juridisch hulp in te schakelen maar wil ook de autoproblemen nog opgelost hebben.Ik ben technisch aangelegd en ben niet vies van de werkzaamheden. Hoe kan ik nagaan of de kop is afgeperst? Waar vind ik de stationaire stappenmotor? Ik heb de 323c 1.5z5 motor. Enig idee voor de rookvorming?

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

als de kop is afgeperst zal dat op de factuur vermeld moeten staan. is dit niet zo,dan zal het ook niet gebeurd zijn.(de garage gaat dit natuurlijk niet doen,zonder het aan de klant door te berekenen). als de kop niet is afgeperst zal daar de rookvorming ook wel door komen. misschien is het zelfs wel het probleem geweest waarom dat de motor warm liep,maar dat is zo moeilijk te zeggen. Verloor de motor ook koelvloeistof,nadat hij warm is gelopen?
jammer dat de communicatie zo slecht verloopt. als ik je een advies mag geven,ga gauw naar een andere garage,LAAT ALLES EERST GOED BEKIJKEN EN OP PAPIER ZETTEN,voordat er gesleuteld wordt en ga hiermee terug naar de andere garage (laat dan ook gelijk het verhoogde toerental controleren).

vsg1982 (0), 14 jaar geleden

Voordat ik de koppakking heb laten vervangen verloor ik wel koelvloeistof, het afpersen is toch een systeem om te testen of het nu goed is gedaan? Het lijkt me als de koppakking nog niet goed zou zijn dat ik nog steeds vloeistof zou verliezen en ook het borrelen??? Ook onder het oliekapje ziet het er normaal uit, niks wit of wat dan ook..

maarten4874 (0) PRO, 14 jaar geleden

als je het koelsysteem afperst ga je kijken of er geen verliezen(inwendig of uitwendig) zijn,dit doe je gewoon op je koelsysteem wanneer de motor op bedrijfstoestand is. als je een cilinderkop afperst wil dat zeggen dat ze de kop extern (dus zonder de rest van de motor) ergens onder druk zetten en hierdoor kunnen evt scheurtjes IN de cilinderkop (of kleppen o.i.d.) aan bod komen. Het verlies van koelvloeistof bij jou motor (laten we er even van uitgaan dat er geen lekkages uitwendig waren) kan komen door -inderdaad- een lekke koppakking,maar zeker kan het ook zo zijn dat er een scheurtje in de kop zit.
Nou is het wel zo dat wanneer je je koelsysteem GOED laat afpersen er ook inwendige lekkages uit kunnen komen. dus ga naar een andere garage,vertel het verhaal en laat de motor goed afpersen,door iemand die weet wat ie doet. en waarschijnlijk als ze je goed helpen,hebben ze er weer een klant bij....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.