Hoi,
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom. Auto loopt op 3 cilinders gas/benz maakt niet uit.
Storingscode 304. Bobines gewisseld 2/4 storingscode gewist geeft opnieuw code 304.
Compressie gemeten is 14 bar dus goed. injectoren/ verstuivers getest werken allemaal, bougies vervangen, bobines gemeten 10,3 Kohm en 9,97 Kohm moet tussen 7 en 11 zitten dus binnen de marge.
Bobines gereinigd code gewist gaf toen code 301. Kabel gecontroleerd code gewist motor blijft op 3cil lopen en geeft opnieuw storingscode 304.
Graag suggesties ik kon geen vergelijkbare storing vinden op de site vaak storing alleen op gas of alleen benzine.
Om niet onnodig van alles te vervangen zijn suggesties van harte welkom.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weet je ook welke cilinder het is , de vierde ?
Heb je wel vonk ?
Het is de 4de cilinder hij geeft wel vonk maar die vind ik niet erg krachtig
11 jaar
Is de bougie nat , als je hem eruit haalt ?
LPI 4 injectoren ?
Heb nog even gekeken. Vonkt goed. Soms wel benzine geur aanwezig ook bij rijden op gas. heeft 4 LPI injectoren. Bij het uit halen van deze injectoren was die van de 4de cil bruin aan geslagen.
11 jaar
Benzinelucht als hij op gas loopt wordt hem niet , loopt hij niet op 2 brandstoffen ?
Denk het niet maar ga het uitproberen. door gas af te sluiten. Laat nog weten of ik verschil merk. Zou in houden dat afsluiter van gas niet goed werkt??
Ik kom erop terug.
11 jaar
Hallo, het heeft even geduurd maar daar ben ik weer. Heb intussen de pakking van het inlaatspruitstuk vervangen had sporen dat deze niet goed afsloot. en spruitstuk en gasklephuis gereinigd van roet. Auto loopt nog steeds onregelmatig en de melding is nu dat alle 4 cilinders overslaan. Alle bevestigingen gecontroleerd en alle leidingen zijn goed vast gezet. Auto draait nu stationair een hoger toerental. Bij starten af en toe benzinelucht. Probleem doet zich zowel op gas als benzine voor. Start alleen koud in 1 keer. Ook het stationair toerental is onregelmatig. Verbruik ligt ook hoog voor deze auto, 1 op 8 / 9 moet tussen 1 op 11 en 1 op 13 kunnen halen. Het valt ook op dat schakelen van gas naar benzine en omgekeerd niet altijd werkt. Injectoren getest werken allemaal. Wie o wie weet wat het kan zijn??? Foutcodes 0301, 0302, 0303, 0304.
10 jaar
die codes geven dat er misfire zijn gedetecteerd hoe zit het met het verdeelhuis dan ?
10 jaar
Op nieuw uitgelezen, codes, 102, 103, 113, 304 ga de luchtmassameter vervangen en laat weten hoe het loopt.
10 jaar
Controleer de timing van de distributieriem eens, en dan ook meteen klepspelling. Deze auto is daar erg gevoelig voor.
Donderdag nieuwe luchtmassameter gemonteerd. Behalve de laatstgenoemde codes ging ook het TCS off. lampje branden. Bij gas geven valt motor uit of houd erg in. Oude LMM terug geplaatst hier door oude probleem terug maar auto rijd nu wel. Even tijd maken om klepspeling te controleren distributie timing. Hou jullie op de hoogte. Bedankt voor het advies John.
10 jaar
Hallo eindelijk tijd genomen om klepspeling te controleren. Een aantal kleppen staan te wijd anderen weer te krap. Hieronder de waarden. uitl. kleppen 4de cil (1) tussen 0,15 - 0,18 (1) 0,36 - 0,38 1 klep te strak andere te ruim. inl. klep beide 0,25 - 0,28 die zijn. Dus goed. 3de cil. 0,23 - 0,25 goed ( op de grens) uit 0,28 - 0,30 ook op de grens. 2de cil 3kleppen 0,20 - 0,23 te krap. 1 klep 0,23-025 ook te krap. 1ste cil 2 kleppen 0,23-025 krap1 klep 0,25- 0,28 goed, 1 klep 0,13 - 0,15 te krap. Tolerantie 0,225 - 0,295. Ideaal 0,25-0,26 . Er staan dus 2 kleppen echt goed afgesteld de rest op de grens, te ruim of te krap. ik heb wel vaker kleppen afgesteld echter nooit met stelplaatjes. Vanuit vraagbaak lijkt het niet nodig om distributie los te halen als je met speciaal gereedschap werkt en kun je per klep stelplaatjes vervangen. Heeft er iemand tips of suggesties. Alvast bedankt.
10 jaar
Hallo daar ben ik weer. De kleppen zijn voorzien van de juiste klepplaatjes en dus beter afgesteld. Probleem blijft bestaan. Storingscode 304, 4de cilinder geeft geen verbranding. Iemand nog een suggestie? Hoor ik graag. Alvast bedankt. August.
10 jaar
Zou eens compressie meten , of een lektest doen.
Compressie gemeten allemaal ruim binnen de tolerantie. sterker nog cilinder 4 die geen goede verbranding heeft volgens fout code heeft de beste compressie. Ik begin te vermoeden dat hij toch op beide brandstoffen tegelijk loopt. wat kan ik nog doen?
10 jaar
Gaskraan dicht draaien op de tank / afsluiter stekker er af , starten en kijken hoe hij loopt , zal nu alleen op benzine lopen .
Bedankt kaleido 1, ik ga het uitproberen en hou je op de hoogte.
10 jaar
Beste kaleido en andere monteurs - sleutelaars.
Ik ben nu al 3kwart jaar bezig een probleem opgelost te krijgen. helaas tot nu toe niets gelukt. Kaleido als reactie op je laatste suggestie heb ik op advies van een bevriende ANWB monteur de zekering van de gastoevoer er uit gehaald er zit namelijk geen kraan op de gastank . Auto rijdt op benzine net zo beroerd als op gas. Ben er achter dat benzinelucht alleen aanwezig is als de auto net is gestart, zeg de eerste 2 a 3 minuten. Dat komt waarschijnlijk omdat cilinder 4 geen verbranding geeft. Benzinelucht is niet altijd even sterk en soms helemaal niet merkbaar. Verder viel mij op at de stekker van de computer niet lekker erop zat. deze daarom losgehaald (natuurlijk eerst accu los gehaald) er zat de nodige oxidatie. stekker en pennen van computer schoon gemaakt. dit leek de eerste 10 minuten te helpen, maar daarna ging storingslampje weer branden. Storingscode nog steeds 304 geen verbranding 4de cilinder. Wat kan het nog zijn? Wat wel weer goed werkt is de schakelaar van gas naar benzine en omgekeerd. Zou er toch een storing in de computer kunnen zitten en hoe is deze eventueel op te lossen???? computer vervangen lijkt mij een dure oplossing voor een auto van dit bouwjaar 2002. 238000 op de teller.
10 jaar
Doe eens een lek test op cilinder 4. Is vaak meer betrouwbaar dan een compressie test.
Weet je zeker dat cilinder 4 een vonk krijgt?
Zit er geen lek bij het inlaatspruitstuk?
Best Highway , ik heb nog en keer gecontroleerd of ik een vonk heb op de vierde cilinder. Hij vinkt prima. Misschien een rare vraag maar hoe doe ik de lek test zonder de kop eraf te halen.? Ik heb de inlaat spruitstuk pakking al een keer vervangen. Misschien heb ik daar wel iets niet goed gedaan. Ik krijg nu 2 ondere storingen erbij nl. C1117 en C0172, C0304 was er al. C0304 en C0172 geven allebij in de vraagbaak als mogelijke oorzaak valse lucht , naast andere mofelijke oorzaken. Misschien moet ik gewoon het inlaatspruitstuk opnieuw loshalen en de pakking nogmaals vervangen. De code C1117 staat niet in de vraagbaak vermeld. Heb jij of iemand anders nog suggesties, advies voor ik het spruitstuk weer los haal. OBD diagnose geeft ook nog te rijk mengsel aan. Motor loopt nu super beroerd. Ook lijkt het dat hij op benzine iets beter loopt dan op gas. Op gas slaat hij sneller af.
10 jaar
Lektest , cilinder 4 in bdp op compressie , bougie er uit , aanpasstuk in het bougiegat , daar perslucht op begin laag 4 bar bv.
Zorg er wel voor dat hij exact op bdp staat anders schiet de zuiger naar beneden.
Aanpasstuk maken van een oude bougie en een snelkoppeling er op gelast.
Luister of je lekkage hoort in carter uitlaat of inlaat.
Te rijk mengsel komt omdat er geen verbranding is op de vierde cilinder.
Bedankt Kaleido, ik ga ermee aan de gang. Zo gauw het lukt geef ik weer een opdate.
10 jaar
Beste,
Is er ooit een oorzaak gevonden voor dit probleem ?
Ik heb nl. dezelfde fout, nl. error 304 bij mijn Premacy . Motor loopt slecht stationair
en maakt een sputterend geluid.
5 jaar
Diba ,
Ik zou Aukie direct mailen en hopen dat zijn mail nog hetzelfde is..Dit topic is namelijk 5 jaar oud.
Ferry
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda Premacy of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar