Mazda Mx5: Oliekering vervangen (hulp nodig)

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Ik heb al langer last van de geur van versnellingbakolie als de motor warm is en ik bijvoorbeeld voor een stoplicht stil sta. In de auto is dan (een beetje) de geur van versnellingbakolie te ruiken. Inmiddels heb ik al de stofhoezen onder de versnellingspook vervangen en is de oliekeerring aan de voorzijde van de versnellingsbak vervangen (deze was lek). Hierna heb ik nogmaals de hele onderzijde van de auto schoongemaakt maar ik ruik nog steeds, in mindere mate, versnellingsbakolie.

Ik heb de auto vervolgens op de brug gezet en zag dat onder de achterste oliekeerring van de bak een heel klein beetje olie zat. Nu denk ik dat deze oliekeerring ook lek is en tijdens het rijden olie morst op onder andere de katalysator (zit er vlak onder). Dit moet dan de geur in de auto verklaren.

Omdat ik goed bij deze oliekeerring kan komen als de auto op de brug staat wil ik dit zelf doen, ook omdat het mij inmiddels veel geld heeft gekost bij de Mazda dealer. Ik heb redelijk wat ervaring met het sleutelen aan auto’s maar een keerring vervangen heb ik nog nooit gedaan.

Zou iemand mij tips kunnen geven? Ik heb al een nieuwe keerring maar ik geloof dat ik deze voor de zekerheid ook vast moet zetten met Loctite. Kan iemand mij vertellen welk product van Loctite ik gebruiken moet (Loctite 243)? En is de oude keerring te vervangen met versnellingsbakolie in de bak (zit net nieuwe in). Misschien is er ook een handige manier om de oude keerring te verwijderen?

Alle tips zijn welkom!

Prutser9191

Geplaatst door Prutser9191 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik ga der van uit dat jou gebruikersnaam van de buurman is.................. hahaha

Cardanas uit de bak schuiven, wel even een bakje onder zetten er kan wat olie uit komen, maar die hoeft er niet meer in, en de keerring wip je met een grote schroevendraaier der zo uit. De nieuwe keerring met vloeibare-pakking rondom insmeren en gelijkmatig in de bak tikken (evt. een grote dop gebruiken), voor het monteren van de cardanas de keerring aan de binnenkant met een beetje vet insmeren.

suc6 en ook hoop voor jou dat die niet meer stinkt.......

[url=http://imageshack.us][img]http://img143.imageshack.us/img143/9066/...[/img][/url]

Prutser9191 (0), 17 jaar geleden

Bedankt Jack T! coole animated gif trouwens :-)

Vandaag 150 kilometer gereden en laatste stukje file: tijdens het file rijden leek het wel een olieraffinaderij in de auto. De geur is het ergste als ik krachtig optrek met de auto en daarna weer stil sta. Wordt er bijna misselijk van. Het moet echt versnellingsbakolie zijn, typisch 75W-90 geurtje. Zou jij (of iemand) me kunnen vertellen of het waarschijnlijk deze keerring is of kan het nog een andere keerring zijn? Als ik toch onder de auto sta vervang ik liever alle mogelijke veroorzakers, als die geur maar weg is. Heb reeds het gedaan:

- beide stofhoezen onder de schakelpook vervangen
- voorste keerring van de versnellingsbak bij de koppeling laten vervangen
- onderzijde schoongemaakt en ontvet
- oliepeil stuurbekrachtiging en koppeling gecontroleerd (is goed)
- beschermplaat onder versnellingsbak gereinigd
- luchtrooster onder de voorruit bekeken (misschien was er olie gemorst of lag er een doek met olie)

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Henk,

Je moet toch zelf bekijken waar die lekt, kan ik van hieruit niet zien (denk aan klepdekselpakking!!)

http://img138.imageshack.us/my.php?image...

Prutser9191 (0), 17 jaar geleden

[quote=Jack T]Henk,

Je moet toch zelf bekijken waar die lekt, kan ik van hieruit niet zien (denk aan klepdekselpakking!!)[/quote]
Begrijp ik, dat wordt lastig ;-) Maar dat is nu net het probleem. Aan de onderzijde is helemaal niets te zien, op dat hele kleine beetje (olie?) vocht onder die keerring na. Het kleppendeksel is onlangs tijdens de vervanging van de distributie vervangen en ook de geur is niet die van motorolie.

Omdat ik binnenkort toch de auto op de brug zet vroeg ik me af of er misschien andere dichtingen etc zijn die met de versnellingsbak en diff te maken hebben waar ik nog niet aan gedacht heb of die ik meteen kan vervangen. Ik zoek nu al een half jaar naar de oorzaak maar kan het gewoon niet vinden.

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

aan de bak zit voor en achter een keerring en aan het diff zitten 3 keerringen en voor de rest vloeibare-pakking en beluchtingen, maar als die overal droog is, ja?:................

Prutser9191 (0), 17 jaar geleden

[quote=Jack T]... en beluchtingen...[/quote]
Beluchtingen??? Zou daar olie doorheen kunnen komen om wat voor rede dan ook, en waar zitten die? Als ze dicht zitten wordt de olie dan misschien door een keerring geperst?

Jack T (0) PRO, 17 jaar geleden

Door de beluchting zelf zal die geen olie lekken, maar wel als de beluchting dicht zit (wat ik trouwens bij deze nog nooit heb meegemaakt) dan wordt er druk opgebouwd in de bak en kunnen de keerringen gaan lekken, de beluchting zit in het midden aan de rechter bovenkant van de bak waarop een metalen dopje zit +/- 1cm., deze moet je kunnen schuiven en draaien. (moet loszitten)

Prutser9191 (0), 17 jaar geleden

Vorig weekend heb ik de kering vervangen. De oude kwam inderdaad makkelijk uit de bak. Nieuwe voorzien van Loctite en met dop 48 in de bak getikt. Wat me opviel was een olieachtig goedje ter hoogte van de kering tegen de grondplaat (zie foto). Je zou denken dat de oude kering absoluut gelekt heeft en olie hier tegen aan geslingerd heeft (?).

Helaas ruik ik nu echter nog steeds de 'verbrande versnellingsbak olie' als de motor warm is en ik stil sta voor bijvoorbeeld een stoplicht. Ik heb vorige week ook meteen de uitlaat en kat schoongespoten met remmenreiniger en perslucht dus deze moet ook schoon zijn.

Wie weet waar ik nog meer naar zou kunnen kijken?

[img]http://members.chello.nl/wlute/Pictures/...[/img]

Vreewijk (0), 17 jaar geleden

Ik heb 2 jaar geleden een kering van de bak vervangen dit terwijl ik een Vest aan had die ik dagenlijks gebruik als ik in de auto zit nu 2 jaar later en de zon schijnt op me Vest dan ruik ik nog die olie van de bak
Mijn vrouw wast mijn vest bijna elke 2 weken dus ongeveer nu 52 keer gewassen als je de olie aan je broek had en in de auto heb gezeten
Dan kan het gewoon zelfs in de stoel zitten wens je veel succes maar vermoet dat je er mee moet leven of een andere auto moet aan schaffen
Ik heb dat vest na aandringen van mijn vrouw nu ook toch maar versleten als poetsdoek

er is niks zo penitrant als oude versnellingsbakolie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.