Mazda MPV 2004: Olieverbruik raadsel

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine

Hallo,

Wij hebben een Mazda MPV met hoog olieverbruik waar we niet achter kunnen komen waar het blijft. De garage stelt dat het de moeite niet waard is op zoek te gaan naar waar het olieverbruik vandaan komt ivm de hoge kosten. We hebben zelf al een aantal dingen gedaan maar het heeft nog niet geholpen.

Na het verrijden van 1 à 1.5 tank is de olie op de pijlstok gedaald van max naar min. Er is geen rook te zien bij het wegrijden, starten of bij flink gas geven. Ook ligt er geen olie onder de auto, de uitlaat was nog schoon en we zien nergens een lekkage of olieplas in de motor. Het verbruik van de olie gaat sneller als het toerental hoog is. Dus als we over de snelweg rijden is het verbruik hoger dan gewoon woon/werk verkeer van max 80 km per uur.

We hebben het motorblok een flink eind uit elkaar gehaald en er zat wel veel zooi. Uitlaatkleppen waren erg smerig en zijn allemaal vervangen. De inlaatkleppen zijn schoongemaakt. De PCV klep is vervangen en de EGR klep is schoongemaakt. De pakkingen die eruit gegaan zijn, zijn allemaal vernieuwd. Alle onderdelen die we tegen kwamen zijn schoongemaakt. Nadat de motor terug in elkaar zat rijdt de auto wel beter. Het gaspedaal blijft niet meer hangen (die was erg plakkerig), de cruise control doet het weer en er zit meer vermogen in. Alleen, het olieverbruik blijft gelijk.

We hebben toen de EGR klep in de motor losgekoppeld en toen werd het verbruik nog hoger. Van max naar min in een halve tank. Toen wel wat wit/blauwe rook en wat vuiligheid uit de uitlaat. Dit binnen een paar dagen. Die hebben we dus snel weer aangesloten.

Eerlijk gezegd weten we zelf even niet meer hoe en wat. Die olie moet toch ergens blijven? Heeft er iemand nog tips of opties waar we nog naar kunnen kijken?

Bedankt alvast!

Milao

Geplaatst door Milao (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MPV? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

kaleido 1 (1895) PRO, 7 jaar geleden

Zijn de klepsteelrubbers vervangen ?
Is er gecontroleerd of er een stootrand in de cilinders zit ?
Wat is de compressie waarde ?
Zuigerspeling gecontroleerd ?
Zuigerveren test gedaan ?
Carterventilatie schoon ?
Welke olie zit er in ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MPV of stel zelf een nieuwe vraag.