close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: PCM en diesel stank

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Beste mensen,

Ik heb een vreselijke last van een diesel stank in mijn interieur. Na lang zoeken en tobben en weer zoeken ben ik nu weer aan het tobben. Ik heb ontdekt dat de stank voornamelijk van het voetencompartiment aan de passagierszijde komt. Ik dacht dat een passagier bij een tankstation wat diesel via de voetzolen naar binnen had gelopen en dat dat de oorzaak was, maar nadat ik zonder resultaat vreselijk heb zitten schrobben en met een stoomapparaat in de weer ben geweest vraag ik me af of er iets anders aan de hand kan zijn.
Ik heb ergens gelezen dat diesel via de kabelboom (die aan de pcm vastzit. wat is een pcm eigenlijk?) het interieur in kan sijpelen, als een bepaald klepje op de pomp stuk is.

Is dit mogelijk?

Ik weet het echt niet,

Hoop op jullie advies,

mvrgr

Fernando

Geplaatst door

Kirrikirril (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

PCM=computer. Die zit onder de voeten van de passagier voorin. Als je de bekleding weghaalt, dan kom je de computer vanzelf tegen. Misschien moet je nog wat plastic kappen weghalen. Dat van die kabelboom heb ik ook gelezen; dat is niet best want diesel lost de isolatie van de draden op.

Nico8119 0

15 jaar

Ik hoop dat ik alles nadien weer netjes in elkaar krijg. Ik heb nog nooit het tapijt van een auto verwijderd. Dan moet ik vast de plastic dorpellijst enzo zonder te breken los krijgen.

F

Kirrikirril 0

15 jaar

Zie je toevallig ook geen lek onder de auto ? komt de geur duidelijk van bij de voeten vandaan,of ruik je ook die diesel door de ventilatie roosters ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Loshalen en vastzetten valt goed te doen. Ik heb bij mijn auto (323) extra geluidsdempend ondertapijt aangebracht tot aan de achterbank. Daarvoor moesten de riemen, de dorpels, het middenconsole en de voorstoelen los.

In jouw geval hoef je maar een heel klein stukje los te halen. De twee plastic klepjes links en rechts weghalen is genoeg. De bekleding zit met klitterband vast onder het handschoenenkastje.

Nico8119 0

15 jaar

[quote=stefan84]Zie je toevallig ook geen lek onder de auto ? komt de geur duidelijk van bij de voeten vandaan,of ruik je ook die diesel door de ventilatie roosters ?

Gr Stefan[/quote]
Hoi Stefan,

De geur komt duidelijk vanaf de laagste delen van het voetencompartiment. Absoluut niet uit de roosters.
Ik heb de auto op en brug gehad en zag alleen maar een vetvrije, droge onderkant. Nergens een spoor van een lek.

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

[quote=Nico8119]Loshalen en vastzetten valt goed te doen. Ik heb bij mijn auto (323) extra geluidsdempend ondertapijt aangebracht tot aan de achterbank. Daarvoor moesten de riemen, de dorpels, het middenconsole en de voorstoelen los.

In jouw geval hoef je maar een heel klein stukje los te halen. De twee plastic klepjes links en rechts weghalen is genoeg. De bekleding zit met klitterband vast onder het handschoenenkastje.[/quote]
Ok, ik ga het van het weekend doen. Het klinkt eenvoudig. Ben benieuwd of ik een vette PCM tegenkom. Zit dat ding in een plastic kastje ofzo? Ik houd jullie op de hoogte.

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Eindelijk ben ik bezig geweest. En ja hoor! Wat een vette diesel rotzooi daar onder de mat. De geluidsisolatie is helemaal vol gezogen, en die beschermingslaag die op de bodem zit is helmaal smurrie geworden. De pcm (dat zal wel dat kastje zijn wat onder die stalen plaat zit) heb ik gevonden en de kabelboom die daaruit komt is ook doorweekt.

Wat nu???? Wat gaat dit kosten???

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Beste mensen, waar kan ik zo'n magneet-klep bestellen die op mijn inspuitpomp zit?

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Heb je de dealer als eens benaderd fernando ?

stefan84 0

15 jaar

Umm, neen. Ik dacht eigenlijk dat ik daar alleen terecht kon voor reparaties, en niet voor losse onderdelen.

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

De dealer is een optie maar nieuwe onderdelen zijn best prijzig. Als je precies weet wat je nodig hebt dan is de Duitse Ebay (ebay.de) ook een aanrader.

Overigens moet je ook de kabelboom beslist schoon maken voordat je kortsluiting krijgt. Misschien dat dat lukt met water en groene zeep.

Nico8119 0

15 jaar

Ik ga er vanmiddag werk van maken. Eerst zoveel mogelijk diesel, onbruikbaar geworden isolatiemat en smurrie weghalen.

Zijn die plastic stoelhoezen die ze bij de garage altijd over je stoel doen in de handel verkrijgbaar?

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Tjonge jonge!!!

Wat een rotzooi! Ik ben enkele uren bezig geweest met dit probleem. Het zou me enorm helpen met schoonmaken als ik de metalen plaat met de pcm-computer even kon loshalen. Vraag een is dus: Kan ik de PCM loshalen? Moet ik dan eerst de accupolen eraf halen?? Blijven opgeslagen gegevens zoals km-standen dan gewoon staan?

En dan nu over de lekkage zelf. Aan de plek waar de isolatie onder de mat is weggesmolten (eigenlijk opgelost/week geworden) te zien is duidelijk te concluderen van waaruit de diesel naar binnen is gekomen. Er komt een kabelboom door het schutbord bij de voetenruimte uit. Daaruit komen drie kabel bundels die ieder naar een gele stekker gaan die in de pcm zitten. Dan is er nog een zwarte draad die aan de andere kant in de pcm zit. Van de kabelbundels die aan de gele stekkers zitten is de bundel die aan de middelste stekker het meest nat van de diesel.

Ik ging nu de motorruimte onderzoeken. Ik heb de kunststof plaat op de motor verwijderd en een zwarte schuimrubberen plaatje dat tegen de brandstofpomp zit ook weggehaald. De enige plek waar ik diesel tegenkwam was aan de dikke stroomkabel die aan de startmotor vastzit. De pomp zelf is zo droog als wat!!?? Ik kan niet vinden hoe die stroomkabel van de startmotor zo nat van de diesel is geworden. Die kabel zit aan de ene kant vast aan de startmotor en gaat dan een zwarte kabelgoot in waarin nog andere kabels lopen. Dan lijkt mij dat in die kabelgoot diesel gekomen is vanaf een andere plek en dat die stroomkabel (die omlaag loopt) een eerste route is hoe de diesel naar buiten kan komen. Dan gaat waarschijnlijk een gedeelte van de diesel niet daar al naar buiten maar sijpelt nog verder door die hoofd kabelgoot en komt uiteindelijk door het schutbord de passagiersruimte in.

Wat doe ik niet goed? Ik kan het lek niet vinden??? Waar moet ik kijken???

Het valt me wel op dat onder de kabel die zo nat is van de diesel het erg vet is en dat een koelslang nogal week en poreus aanvoelt op die plek. Volgens mij is het al een hele tijd aan de gang. Ik heb sowieso al zo'n 2 jaar last van de diesel geur in het interieur.

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

De PCM kun je gewoon loshalen.

Nico8119 0

15 jaar

De eerder beschreven magnetische klep die op de pomp zit. Is dat dat geval, aan de bumperkant van de pomp, verstopt onder een rubberen afdekhoesje? Mooi licht-koperkleurig dingetje??
Die is namelijk zo droog als wat. Geen spoor van diesel.

F

Kirrikirril 0

15 jaar

Misschien is het de dieselretourleiding die lekt (vanaf de verstuivers en de pomp gaat er een slang terug naar de brandstoftank).

Nico8119 0

15 jaar

Die ziet er wel een beetje verdroogd uit maar is niet lek zo te zien.

De Mazda dealer wil deze klus niet doen. Ik denk dat ik naar een diesel specialist moet ofzo.

F

Kirrikirril 0

15 jaar

er zal veel werk in zitten (onderzoek naar lek en schoonmaken), dit kost veel uren en kun je, indien mogelijk, het beste zelf doen.

sjaak10918 0
badge

15 jaar

Misschien dat een kleine universele garage waar de baas nog zelf meewerkt deze klus wel wil doen. Een dieselspecialist is meer voor brandstofpompen en verstuivers.

Nico8119 0

15 jaar

Beste mensen, hartelijk dank voor het meedenken!

Ben weer een stapje verder.
Ik schreef eerder dat de magnetische klep droog is (zie #16 hierboven), maar wat ik aanzag voor de beruchte klep is niet die klep. Ik heb een bouwtekening gevonden van de pomp (denso v5). De klep zit helemaal onderaan de pomp. Ik kan daar maar moeilijk kijken en zelfs door middel van een foto te maken met de digi.camera is het allemaal lastig te ontwaren. De auto moet echt even op de brug.
Toch lijkt het me wel vrij aannemelijk dat die klep de boosdoener is. Ik heb minstens drie afzonderlijke soortgelijke gevallen opgespeurd op internet van mensen met dit probleem.

Die klep is dus te vervangen en kost zo'n 300 euro (alhoewel op sommige sites 220,- staat). Nu vraag ik mij af hoe ik de kabelboom schoon kan krijgen.

Zou ik water met groene zeep in de kabelboom kunnen laten sijpelen, en breekt dat de diesel voldoende af?? Zijn die kabelbomen ook nieuw los te bestellen?

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Dit is trouwens ook een interessante link: www.mazda-auto.ru/docs/mazda_diesel.doc

Nico8119 0

15 jaar

Ha hallo Nico,

Ja precies, dat is degene die ik ook had gevonden. Dankje.

weet jij waarmee ik diesel weg krijg? De boel kan schoonmaken?

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Ik maak vette zooi meestal schoon met een sopje van groene zeep. Dat tast het plastic in ieder geval niet verder aan. Geen idee hoe jouw kabelboom er aan toe is. Vervangen lijkt me vrijwel onmogelijk want de kabelboom zit letterlijk door de hele auto verweven. NB: De kabelboom is VZIW nog steeds 1 van de duurste onderdelen van een auto omdat ze met de hand moeten worden gemaakt.

Nico8119 0

15 jaar

hoop niet dat de diesel via de kabelboom al in je pcm terecht gekomen is.. hier door sneuvelen ze. Is bekend verhaal bij mazda! De klep die lekt zit inderdaad onderaan de pomp. Kabelboom is wel te krijgen maar daar schrik je van hoe duur dat die zijn.

SciroccoGT 0
badge

15 jaar

Jongens jongens,

Ik baal. Ik heb vandaag toch maar eens een brug gehuurd om de auto eens goed van onder te bekijken. Ik ben vanalles tegen gekomen.

1-De stekker die aan de TCV klep (Timing Control Valve) zit heb ik gevonden en gezien dat die TCV inderdaad de boosdoener is. De route van de diesel naar de hoofd-kabelboom is duidelijk te zien.

2-er is een lek daar waar de rechter aanrijfas uit de versnellingsbak komt. Ik voelde een beetje speling op de aandrijfas. Dat is vast niet goed?

3-Twee buizen van de luchtinlaat zijn enorm vettig. Een monteur aldaar zei me dat het de luchtinlaat van de turbo en de intercooler is en dat het betekent dat de turbo 'lek' is en olie doorlaat. (?) De theorie is, althans zoals ik het begreep, dat wanneer de boel afkoelt, het vet uit de vettige dampen neerslaan op de koudste plek en dat is het inlaat traject van de luchtinlaat.

Hoofdprobleem waar ik jullie hulp om vroeg is natuurlijk dat van de klep op de pomp, maar die andere dingen die ik tegenkwam zijn wel van invloed op de vraag of 'de auto het nog waard is' om te laten repareren.

Ik weet ook niet hoe erg mijn PCM en kabelboom eraan toe zijn. Ik heb nog geen storingen.

F

Kirrikirril 0

15 jaar

De stekker die op de TCV-klep zit, onder aan de denso v5 diesel inspuitpomp.
[url=http://img228.imageshack.us/i/p7280085cr...][img]http://img228.imageshack.us/img228/1083/...[/img][/url]

Kirrikirril 0

15 jaar

Ja, ja ik klets gewoon verder, ook al zegt niemand meer wat.

Vandaag de PCM eens nader bekeken. Toch maar even de accupool losgehaald en toen ik de stekkers uit de PCM haalde was het even schrikken. De diesel droop uit de stekkers en uit de PCM. Geweldig.
Mazda gebeld om te weten hoe die diesel er veilig uit te krijgen, alles stap voor stap aan hun uitgelegd, antwoord: " uuh, ik geloof dat dit geen standaard probleem is..... gebruik maar een ontvetter!"
Omdat ik daarop nogal verbaasd reageerde ("echt ontvetter in die computer spuiten???") veranderde de betreffende monteur van mening en zei: "nee, doe maar geen ontvetter, alleen openmaken, droogdeppen met keukenrol en weer dicht schroeven."

Dat heb ik dan maar gedaan. Met de rest van de schoonmaak ben ik 3 en een half uur bezig geweest.
Nu is nog mijn missie: de diesel uit de kabelboom halen. Ik denk dat ik, nadat de nieuwe klep in de pomp zit en het lekken gestopt is, de voetenruimte aan de passagierskant volkiep met kattenbakkorrels. Om de kabelboom, op de plek waar die de voetenruimte binnenkomt, maak ik een zak vast en kiep die ook vol met een paar scheppen van die korrels. Dan ga ik maar wekelijks wat water met groene zeep ergens de kabelboom in laten druppelen. En dan maar altijd de ventilatie op de "voetenstand" zetten. Dan komt het er vast wel uit.

Of moet ik contactspray gebruiken??
dank voor uw aandacht, goedenavond

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

NOOIT CONTACTSPRAY!!! Daar zit zuur in dat metalen aanvreet.

Je kunt de PCM schoonmaken met spiritus of een andere alcoholsoort. Daar kan de electronica zonder problemen tegen. De kabelboom kun je beter in 1 keer goed schoonmaken en als alles weer droog is de hele zooi dichtschroeven.

Nico8119 0

15 jaar

Ha, hallo Nico.

Ok! contactspray laat ik dan maar zitten!

Je bedoelt echt de hele kabelboom open peuteren en droogmaken?? Dat is een onwijs karwei!!?? Is van pomp tot interieur nat.

thanks,

F

Kirrikirril 0

15 jaar

Of er moet een middeltje zijn waarmee je diesel kunt neutraliseren??? Misschien dat de pro's die meelezen hier een antwoord op hebben... Anders zit er denk ik weinig anders op dan de kabelboom open peuteren.

Nico8119 0

15 jaar

Ik denk dat wat Nico oppert, helaas de beste optie is.

Ik zou niet weten wat de bedrading makkelijk reinigt van de diesel, misschien iets van groene zeep of afwasmiddel............

Succes ermee. Sjaak

sjaak10918 0
badge

15 jaar

Misschien naief maar is het niet zo dat wanneer het lekken stop, het laatste restje dat in de kabelboom zit vanzelf verdampt?

F

Kirrikirril 0

15 jaar

De auto is inmiddels bij de garage. Het vonnis:

vette turbo inlaat- voorlopig niets aan doen
lekkage versnellingsbak- 115 euro
door diesel aangetaste koelslang- 85 euro
tcv-klep op de pomp- 435 euro
kabelboom- zelf schoonmaken met remmenreiniger (tast plastic en rubber niet aan).

Auto komt vandaag terug.

Dank voor al uw adviezen

F

Kirrikirril 0

15 jaar

Nu maar hopen dat je vanaf nu probleemloos met deze auto mag rondrijden; je hebt er al aardig wat problemen mee gehad!

Nico8119 0

15 jaar

Wat je zegt,
Echt jammer. Had ik niet verwacht van deze auto. Ze staan toch bekend als betrouwbaar?!?

Het zijn echter kleine mankementen met grote gevolgschade. Zo ging de hydraulische snaarspanner kapot en ging door het vet de distributieriem kapot tijdens het rijden. Nu dit klepje dat gaat lekken met als gevolg al die dieseltroep in interieur en bekabeling.

Ik hoop op veel zorgeloze km's vanaf nu!!!

F

Kirrikirril 0

15 jaar

[quote=Kirrikirril]door diesel aangetaste koelslang- 85 euro[/quote]
Jeetje! Wat is dat voor een bijzondere slang?

Ziggyrat 0

15 jaar

[quote=Ziggyrat][quote=Kirrikirril]door diesel aangetaste koelslang- 85 euro[/quote]
Jeetje! Wat is dat voor een bijzondere slang?[/quote]
Ik zie op de eind afrekening dat de slang zelf maar een kleine 15 euro kost. De rest is arbeidsloon.

F

Kirrikirril 0

15 jaar

70 Euro om een slang te monteren? Dat is fors.....

Ziggyrat 0

15 jaar

Lijkt me niet onredelijk. Koelsysteem aftappen en weer vullen kost tijd. Bovendien is het volgens mij aardig vol in het motorcompartiment en het is allemaal niet erg onderhoudsvriendelijk gebouwd. Om een voorbeeld te geven: bij mijn 323 moeten het rechterwiel en de bodemplaat los om de multiriemen te kunnen vervangen.

Nico8119 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.