close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 6: Plotseling minder motorlawaai en een bijna verdubbeld verbruik.

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CiTD 105Kw

We rijden sinds een 2 maanden een Mazda 6 station diesel met de 2.0 liter 105Kw motor. Nu heeft de auto reeds een paar maal (weken) bij de garage gestaan voor diverse zaken die misschien wel met elkaar te maken hebben of misschien ook wel volledig op zichzelf staan:

DPF lampje brandde en auto in de noodloop: opgelost DPF-filter gereviseerd en schoongemaakt;

Stuurhoeksensor opnieuw ingeleerd en later vervangen aangezien deze een week later de geest gaf;

Hoog olie verbruik geconstateerd. In de eerste drie weken (1 liter olie met een 2000km gereden te hebben). Het bleek dat er olie onder de auto lag. Dus een olie lekkage. Motor was overal droog maar er bleek olie uit de intercooler te komen. Men heeft de intercooler vervangen voor een gemodificeerd exemplaar en inderdaad lekt de auto geen olie meer. Toch heb ik hier een vraag over aangezien er volgens mij geen olie in de intercooler hoort te komen. Olie kan in mijn optiek uitsluitend via de turbo in de intercooler komen door een interne lekkage waardoor de samengeperste lucht samen met de olie naar de intercooler gestuurd wordt. Nu de intercooler geen olie meer lekt wil dit niet zeggen dat de turbo intern geen olie meer lekt. Kan dat niet het probleem zijn? We zijn inmiddels op 1000km weer bijna een 1/2 liter motorolie kwijt;

Na het vervangen van de intercooler was het motorvermogen voor een groot deel verdwenen wat voornamelijk op de snelweg naar voren kwam en het daar heel erg opviel. Op secundaire wegen (60km en 80km) was het merkbaar maar niet zo duidelijk. Later bleek dat dit een verkeerd gemonteerde vacuümslang was. Echter nadat de auto terugwas is het ontbreken van power nog en keer voorgekomen. Na en snelwegrit de secundaire weg opgedraaid, gas en weinig versnelling. Na een km of 10 was het weer weg en was de power terug. Tóch niet uitsluitend een verkeerd gemonteerde vacuümslang???;


Ook na de montage van de gemodificeerde intercooler valt het me op dat er regelmatig minder motorlawaai is gedurende een bepaalde periode en dat dit gepaard gaat met een verdubbeling van de "current fuel usage" bij gelijkblijvende snelheid. Het betreft over het algemeen woon-werkverkeer en deze cijfers zijn goed te vergelijken. Plotseling is dan weer de wat zwaardere motorbrom terug (let op: het is geen dieselgenagel) en zakt het verbruik weer terug naar normale waarden (6-6.5 liter /100km i.p.v. 10-13 liter diesel/100km bij constante snelheid).
De periode is verschillend in duur en kan zomaar op ieder moment optreden. Dus niet altijd bij koude motor of bij warme motor maar halverwege de rit, 'smorgens of 'smiddags, een langere periode of twee maal kort achter elkaar een kortere periode..

Iemand enig idee wat het kan zijn of uit eigen ervaring kan putten en een oplossing heeft, of e.e.a. met elkaar te maken kan hebben of heeft?
Functioneert de turbo wel goed gezien eerst olie in de intercooler en na montage van een gemodificeerde intercooler nog steeds een olie"verbruik" van een 1/2 liter op 1000km? Waardoor kan het verhoogde verbruik gedurende een periode met daarbij het verminderde motorlawaai veroorzaakt worden?

Bedankt voor jullie input.

Geplaatst door

lieuwe72 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Moderne diesels moeten het roetfilter om de zoveel tijd regenereren. Daar is een hoop brandstof voor nodig.
Als je verhoogde verbruik om de zoveel honderd kilometer voorkomt, kan dit wel eens regenereren zijn en is er niets aan de hand.
Dat regenereren hoort in ieder geval nooit bij koude motor gedaan te worden (eigenlijk moet ik zeggen koud roetfilter).

Misschien is er een software update voor. Soms begint de software iets te vroeg (lees te koud) met de regeneratie.

oldford 0
badge

13 jaar

Zijn de brandplaatjes van de verstuivers al eens vervangen als die lekken wil ie ook wel eens olie gaan verbruiken
Het regenereren kan soms wel eens kort achter mekaar gaan omdat het de eerste keer misschien het proces tussen tijd afgebroken is.

pasenlin 0
badge

13 jaar

Zoals Paselin zegt: ls er olielekkage langs de verstuivers hebt (brandplaatjes) zal je roetfilter ook gauwer gaan regenereren om dat deze gauwer vervuild wordt, dus zal deze vaker moeten gaan regenereren. Draai de oliedop er eens af en kijk of er veel carterdruk is en dit is dus lekkage langs de verstuivers. Verklaart dan ook meteen het olieverbruik.

R.4 0

13 jaar

Mijn garage kwam met de informatie dat de montage van een gemodificeerde intercooler i.v.m. olie in de bestaande intercooler en olielekkage vanuit deze intercooler, wel de door Mazda aangedragen oplossing is voor het verhoogde olieverbruik. De lekkende intercooler zou olie zuigen uit het carter en de olie zou niet komen van een olielekkende turbo.

Toch verlies ik in mijn ogen teveel olie. De Mazda dieselmotoren verbruiken altijd wel iets olie. Op mijn vraag hoeveel iets olie verbruiken is, antwoorde men mij dat 0.5 liter op 5000km normaal gezien kon worden.... Ik heb inmiddels 0.6 liter (tot max) toegevoegd na zo'n kleine 1000 km.
Ik heb aangegeven dit zorgvuldig bij te gaan houden en hen hierover te informeren.

Verder hebben we nog steeds 3x in de week een enorm verhoogd verbruik en het daarbij gepaard gaande mindere motorgeluid. De garage gaf aan dat dat, zoals 1 van jullie al aangaf, het regenereren betreft van het roetfilter. Nog steeds gebeurt het te pas en te onpas. Na korte ritten, langere snelwegritten, koude motor, kort achter elkaar, beneden de 2000 toeren, beneden de 40km per uur. Het maakt allemaal niet uit. Drie keer regenereren op 500km lijkt me te vaak. Ik rijdt zoveel mogelijk boven de 2000 toeren aangezien dat beter zou zijn voor het roetfilter maar dan nog 3 x regenereren op 500km. Kan dit te maken hebben met het hoge olieverbruik?

lieuwe72 0

13 jaar

kan voor groot gedeelte opgelost worden met nieuwe brandplaatjes onder de verstuivers. ik zou dan olie zeef ook controleren en evt. reinigen en motor flush in de motor doen (dat is voor het reinigen van de motor) door vervuiling van de motor kunnen de olie schraapveren vast gaan zitten. dit hebben wij al bij diverse 6-en en 5-en gedaan en nog geen klachten weer gehoord.
vr.gr .gerard

geha76 0
badge

13 jaar

d.d. 09-09-2011

Inmiddels op vakantie geweest met de auto. Op de heenweg, na zo'n 700km met continu 2500 toeren springt de auto in de noodloop. Dit duurde een aantal km-ers en doet het vervolgens weer normaal, maar na een km of 5 begint het DPF-lampje te knipperen zonder eerst continu te branden ten teken dat er geregenereerd moet worden. Nu weten we uit ervaring dat dit betekent dat we de auto stil moeten zetten en dat de auto door een erkend Mazda reparateur gerepareerd moet worden. Auto op een veilige plek stilgezet. Na 5 minuten motor opnieuw gestart en geen knipperend lampje dus rijden maar weer. Op de plaats van bestemming olie gepeild: olieverbruik is weer flink geweest. Deze zaken maar weer eens gemeld bij onze Mazda dealer.

Na de vakantie auto naar de dealer gebracht: men heeft een week aan de auto kunnen sleutelen: brandplaatjes verstuivers vervangen en diversie keerringen. Carterdruk is niet goed en hierdoor ontstaat zoals een aantal van jullie al meldden een vacuüm en wordt er olie aangezogen en via turbo en intercooler komt de olie in de cilinders. Men heeft goede hoop dat door dit op te lossen ook het DPF-probleem is opgelost...... Gisteren auto weer opgehaald. 70 km duurde het plezier: weg motorvermogen en kort daarna knipperend DPF lampje! Totally pissed off direct dealer gebeld.
Nu wachten op hun reactie.

Oja men heeft ook olieververst maar deze blijft nooit een tijdje helder maar is eigenlijk direct vrijwel zwart!!!

Iemand van jullie nog ideeën?


Wordt vervolgd

lieuwe72 0

13 jaar

Auto verkocht aan de garage die de auto verkocht heeft.... probleem bleef zich voordoen. Voor mij is het probleem dan opgelost.

lieuwe72 0

11 jaar

Auto is weg , maar om nog even antwoord te geven op de opmerking , olie blijft nooit lang helder, dit is normaal bij een diesel .
Er blijft zoveel roet en oude olie achter dat dit voldoende is om de olie te doen verkleuren.
Dat is juist een functie van de olie om verontreinigingen te vervoeren naar het filter.

kaleido 1 6880
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.