close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 6: Storingslampje blijft terug komen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3

Wie kan mij helpen met het onder staande probleem:

In augustus vorig jaar een Mazda 6 gekocht, eind november na hem een keer flink op zijn staart te trappen klappen de aandrijflagers door het blok heen.
Een blok van de sloop gehaald en er in laten zetten. Die heeft het 2 maanden goed gedaan tot het gele lampje weer begon te branden.
Geen tijd voor de garage gehad en na 3 dagen was die plots weer uit, om een aantal dagen later weer terug te komen en dat is zo een paar keer gebeurt.
Eigenlijk elke keer wanneer de auto geparkeerd stond met draaiende motor.
Bij de dealer zeiden ze dat de lambdasonde vervangen moest worde .
Dat gedaan maar de zelfde dag kwam die weer terug.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Geplaatst door

Mazda6-2.3 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je de exacte foutcode? Liefst compleet met nummer.
Originele lambdasonde gebruikt of een universele?

oldford 0
badge

13 jaar

Ik heb een lamdasonde van een sloopauto gepakt omdat een nieuwe bij de dealer 400 koste en met universele veel problemen waren las ik op internet.
Foutcode heb ik niet gehad van hun.
Ik had ook gelezen dat er een apparaatje bestaad van ongeveer 70 euro waarbij je foutcodes zelf kunt uitlezen. Klopt dat?

Mazda6-2.3 0

13 jaar

Dat klopt. Maar met alleen foutcodes ben je er meestal niet. Vaak heb je ook nog wat data nodig.
Dus als je toch wil investeren, koop dan een PC-programma dat zowel codes, als data kan lezen. Krijg je ook de andere interessante functies erbij.
Video van hoe zo'n programma werkt: http://www.youtube.com/watch?v=CO4OnnEEd...

Deze auto heeft meer dan 1 lambdasonde. Heeft de dealer vertelt welke sonde vervangen moest worden?
Welke sonde heb je vervangen? Voor de kat of achter de kat?
Heb je dezelfde sonde van de sloopauto genomen (voor of achter) en was dit een zelfde auto als jij hebt?

Ken je misschien iemand met een recente versie van Vag-com of VCDS? Die kan met de EOBD/OBD2 functie ook jouw auto uitlezen.

oldford 0
badge

13 jaar

Ik ging er vanuit dat het de gene was die voor de kat zit, omdat hij mij zei dat de kat kapot kon gaan als ik er te lang mee door reed.

Deze sensor komt van het zelfde model/bouwjaar/motorinhoud., dus dat zou moeten kloppen.
De garage (Renault) om de hoek heeft een appraat waarbij je de foutcodes krijgt en kan wissen maar ik heb het idee dat die verder geen data mee kan krijgen.

Ik denk dat ik hem maandag weer even moet uit laten lezen en de code moet noteren.
Hij vertelde mij ook dat "storingen niet altijd betekend dat er iets kapot is",,

En weet je waar ik dit programma kan kopen en wat het kost ?

Tot zo ver bedankt voor je reacties

Mazda6-2.3 0

13 jaar

Hij vertelde mij ook dat "storingen niet altijd betekend dat er iets kapot is" Wat betekent het dan?

De ecu denkt in ieder geval van wel, anders wordt de storing niet gezet.
Sommige zware storingen worden onmiddelijk als fout gezet, maar een hoop storingen moeten op 3 achtereenvolgende "ritten" voorkomen, voordat ze als echte storing gezet worden. 3 x achter elkaar hetzelfde probleem en dan is er niets kapot?
N.B. Een rit zoals bedoeld in de EOBD wetgeving (waar die storingen onder vallen) is redelijk ingewikkeld.
De motor moet koud gestart worden en minimaal een bepaalde tijd of een bepaalde mate van opwarming hebben voordat het een rit is.

Toegegeven, een storing hoeft niet direkt op het genoemde onderdeel te slaan, maar kan ook een gevolg zijn van een externe storing.
Als voorbeeld die lambdasonde. Bij een lek in de uitlaat kun je verschillende storingen krijgen op de lambdasonde of het mengsel.
De oorzaak daar is dan het lek in de uitlaat, waardoor de sonde rare signalen gaat geven.
Als een LMM verouderd krijg je meestal een melding op het mengsel en niet op de LMM, maar defect/verouderd is ie dan wel.

oldford 0
badge

13 jaar

Dus ik moet hem nog een keer uitlezen, storingen opschrijven.
Als die de storing van de lambdasonde blijft geven de uitlaat laten nakijken?
Ik had hiervoor een Civic uit 98 daar deed ik grotendeels alles zelf en had geen stoei gala oké gelukkig want wordt een beetje ziek van dat lampje elke keer haha.

Mazda6-2.3 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.