close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 323: remprobleem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Heb remproblemen met mn mazda.
Het is eigenlijk van het een op andere moment gekomen.
Heb het gevoel dat de rechterkant meer remt als de linkerkant, dit merk ik heel duidelijk als ik op de snelweg rijd en hard rem!
Dan merk je echt goed dat de auto uit balans raakt!
Als ik een noodstop maak dan blokkeert ook alleen altijd mn rechter voorwiel!

BVD

Geplaatst door

Bart836 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb ik ook weleens gehad. Dan zit hoogstwaarschijnlijk je remcylinder in de remtang vastgeroest. Dat wordt reviseren of een andere remtang. Beide is goed zelf te doen. Een andere remtang (kosten gebruikt ongeveer 6 tientjes en een koperen ringetje voor de afdichting niet vergeten) is het makkelijkste.

Een handig stuk gereedschap bij dit soort klussen is een tang met ronde bekken waarmee je de remleiding kunt dichtklemmen. Dan hoef je niet alle remvloeistof te vervangen. Zo'n tang is eenvoudig zelf te maken door in de lengterichting een sleuf in twee stukjes koperpijp of CV pijp (15) te zagen. Deze schuif je over de bekken van een grip-tang (5 euro bij de bauwmarkt) en klaar. Als de klus klaar is hoef je alleen maar de rem waaraan je gewerkt hebt te ontluchten.

Nico8119 0

18 jaar

je moet even kijken of je onderste geleiderbussen van je klauwen gangbaar zijn. Die gaan namelijk regelmatig vast zitten. als ze vast zitten even schoon maken en goed invetten en probleem is opgelost. succes

ray00 0

18 jaar

Heb de geleider bussen eruit gehaald, opgeschuurd en ingevet.
Probleem nog niet opgelost!
remzuiger is goed gangbaar, remolie is nieuw..
weet het echt niet meer.

Bart836 0

18 jaar

bedoel je zeker het laatste flexibele stuk, of bedoel je ook de stalen remleidingen, maar daar zat ik idd ook al aan te denken.

Ga ik proberen!

Bedankt

Bart836 0

18 jaar

nou heb de remslangen vernieuwd, olie vernieuwd en ontlucht, maar nog steeds kan ik niet zeggen dat het totaal opgelost is! Ik merk gewoon dat de rechtervoorkant eerder en harder remt! De rechtervoorkant blokkeerd ook eerst en dan als ik nog harder rem pas links!

Gr mark

Bart836 0

18 jaar

heb net nieuwe brembo schijven en blokken

Bart836 0

18 jaar

Oilap kon wel eens gelijk hebben. Als remmen nieuw zijn, remklauwen goed gangbaar en het probleem treedt nog steeds op, dan moet het haast wel in de hoofdremcylinder zitten zou je denken...

kasperht 0

18 jaar

gissen is missen... we kunnen van alles op gaan sommen, en gaan vervangen, en de mensen maar roepen!! ''hebbie dit en hebbie dat al vervangen'' ALLEMAAL GENEUZEL VAN NIKS, maar ik lees NIKS MAAR OOK NIKS van een test op een remmentestbank... die dingen zijn daarvoor maak daar gebruik van, binnen 5 tellen heb je een zoekrichting (juiste zijde)... zo simpel is het gewoon. wat men nu doet is KNOOIEN...

indien je van een BOOM af wil, dan moet je gaan kappen en niet gaan snoeien?, of wel het probleem bij de wortel aanpakken...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Heb je gelijk in Paul, meten is weten.

Maar áls daar uitkomt dat er een (groot) remverschil is tussen links&rechts, en de remmen zijn nieuw en de remklauwen gangbaar. Wat zou jij dan verdenken als oorzaak?

kasperht 0

18 jaar

dat is heel simpel, de zijde met de minste uitslag is dan de boosdoender.. een ABC-TJE wordt het dan.. dan blijft er heel weinig over... tot zover zijn er dan al geen kosten gemaakt....

en hoezo de hoofdremcilinder? daartussen (indien aanwezig) zit ook nog een ABS-systeem.. hij hoeft dan wel in werking te zijn, maar moet het wel doorgeven...

mocht er geen ABS-systeem aanwezig zijn... dan is de hoofdremcilinder wel heel erg verdacht...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Deze auto is nooit met ABS leverbaar geweest voor zover ik weet.

Maar ik (blijf) het met je eens dat eerst eens meten verstandig kan zijn (alhoewel dat lang niet overal gratis zal gebeuren) :)

kasperht 0

18 jaar

goed dat je daarover begint! heb de auto op de remmentestbank gehad! voorkant 2% verschil en de achterkant 3% verschil! heb geen abs dus dat is dan ook uitgesloten..

Bart836 0

18 jaar

2/3% is niet veel remverschil. Dan moet je denk ik buiten de remmen gaan zoeken...
Zit verder alles bij de wielophanging recht en zonder teveel speling vast?

kasperht 0

18 jaar

deze auto is kiplekker hoor, gezien het remverschil mankeert daar niks aan...

@bart

hou met remmen op een weg rekening met sporen in het wegdek, die kunnen tijdens het remmen een behoorlijke rol spelen en zeker invloed hebben op menselijk gevoel..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Remuitslag perfect! Wat voor velgen / banden combi heb je erom zitten Bart? Daar kon het nog wel eens aan leggen icm wat Paul zei.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Heb seat cupra velgen eronder, 16 inch met net nieuwe uniroyal rain sport banden, 195-45-16

Bart836 0

18 jaar

Bart ga eens kijken naar de staat van jou rechter achter remcilinder. Het zou kunnen zijn dat er een lekje of een slechtere werking is waardoor je zuiger rechts achter verder kan indrukken voordat ie hard is. Dit houd in dat je linker voorrem zuiger iets later aangrijpt dan de rechter. Je kan dit evt. zelf constateren door het rem verschil achter te meten, of ff de achterremslangen af te sluiten met een griptang op de rubberslang. Je hebt dan alleen voor remmen, Doe dit wel ff op een plek waar dit kan. Je kan dan alle achter perikelen uitsluiten en kijken wat er dan voor overblijft.
En dan nog dit: er zitten toch geen verschillende remblokken in he? Je kan nog es proberen om ze (tijdelijk) eens te verwisselen(links en rechts).

Nu moet je er toch uitkomen?

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

sytze... zeg nou wat het euvel is.. we hebben nu lang genoeg geraden en in spanning gezeten..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Neeeeeh, ik wacht nog ff. Spannend heh? Trouwens, ga maar naar bed hoor, ik doe het licht wel uit en de deur op slot!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Nou was ik weer! Probleem nog steeds niet opgelost helaas!
Ik heb nu ook gemerkt dat het probleem erger word naarmate ik een paar keer hard heb moeten remmen op de snelweg bijvoorbeeld! Als ik sóchtends de auto pak en rem helemaal geen last, maar naarmate ik vaker rem (oftewel het boeltje goed warm word) ga je het heel duidelijk merken..Dus op de testbank is het ook heel moeilijk testen omdat ik daar geen 120 kan rijden namelijk!!Heb hem op de testbank gehad maar dan word ie dus koud getest dus vind ik geen naukeurige test! Heb ik nog een vraag: de hoofdremcilinder drukt toch gelijke hoeveelheden remolie naar de 4 vertakkingen? Hou kan dan daar iets aan mis zijn vraag ik me dan af..Remzuigers achter zijn ook nagekeken en kan geen dingen ontdekken waarvan ik zeg dat is de oorzaak!! En als hij daar lek zou zijn zou mn pedaal langzaam inzakken met remmen en zou ik lekkage krijgen bij 1 van de wielen..

BVD alvast! Gr Mark

Bart836 0

18 jaar

Heb je al gevoeld of de remschijf aan 1 kant warmer is dan de ander na een stukje snelweg (niet aanraken, maar je hand ervoor houden is al voldoende)? Het zou zomaar kunnen dat je rem aanloopt en heet wordt. Dan wordt de remwerking ook een stuk minder.

Nico8119 0

18 jaar

Nee ze zijn naar mijn mening allebei even warm maar heb dat ook al gecontroleerd, wielen lopen allemaal super vrij, lopen dus niet aan!

Bart836 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.